Reisverhaal «Dag 18 : Ushuaia : the end of the world»

Argentina-Chili.2013 | Argentinië | 0 Reacties 22 Januari 2013 - Laatste Aanpassing 25 Januari 2013

Dinsdag 22 januari

Vandaag staat er een wandeling in het Nationaal Park Tierra del Fuego ( Vuurland) op het programma. Om 9 uur kwam een busje ons halen . Het park zelf was maar op een half uurtje rijden . We hadden infeite al veel parken gezien maar toch was deze weer iets anders. Andere bomen, struiken, fauna etc. Eerst gingen we naar een baai met een klein postkantoortje aan een pier. Blijkbaar het verste gelegen postkantoortje van Argentina. Daar konden we tegen een kleine betaling een speciale stempel en postzegel krijgen in ons paspoort. Vreemd en komisch dat de persoon op de postzegel dezelfde was die de stempel zette in het postkantoor.
Daarna reden we naar diverse uitkijkpunten en maakten we een een korte wandeling. In het park stopt ook de befaamde transamerican highway . Deze begint in Alaska en eindigt om en bij de 17.000 km hier in het park. We zijn eveneens +- 3.000 km verwijderd van B.A. !
Onze gids gaf ons een uitleg over de geschiedenis en het ontstaan van Ushaia. Ook vertelde hij wat meer over de oorspronkelijke inwoners , nl enkele indianenstammen waaronder de Yamana' s die de bekendste waren. Vooral vanwege hun aparte levensstijl destijds , ze liepen quasi naakt rond in deze barre omstandigheden en leefden vooral van zeeleeuwen en schelpdieren. Moeilijk zo'n leven voor te stellen!
We konden deze stam nog wat beter leren kennen via een tentoonstelling in het restaurant, midden in het park, waar we eveneens hebben gelunchd!
In de namiddag kon men ofwel terug naar de stad of een 8-km lange wandeling doen door het park, vooral langs de verschillende baaien.
Wij kozen natuurlijk voor het laatste ;) . We waren nog niet uitgewandeld. En we waren niet de enige!
Het weer viel terug goed mee. Onze gids zei zelfs " you are so very lucky" . Waar heb ik dit nog eens gehoord !
De wandeling ging zowel door bosrijk gebied als langs diverse strandjes in meerdere baaien.
Wij zijn nog nooit naar Denemarken of Noorwegen geweest maar volgens onze reisgenoten leken deze panorama's heel goed op de fjorden van bovenstaande landen. Zo, dat spaart ons weer een reis ! Of neen , we houden het toch maar tegoed maar dan zonder haast!
In ieder geval , terug de nodige plaatjes genomen voor het archief.
De 8 km was toch terug geen "fluitje van een cent" . Het ging bij momenten toch pittig naar boven. Na bijna 3 uur wandelen konden we terug naar de stad worden gevoerd met een lokaal busje. Goedkoop was iets anders ! ( 100 pesos = 15 euro voor ons beiden , maar ja, we hadden niet echt veel zin om de 12 km nog te voet af te leggen! )
Terug aan het hotel , nog wat gerust om vervolgens richting stad te gaan om te aperitieven en dineren.
Apero namen we in een oude kruidenierszaak anno 1906 die nu in een resto-cafe-bakkerij- museum was omgevormd. Echt een lust voor het oog, allerlei antieke spullen werden in de diverse rekken, kasten en plafond tentoongesteld.
Voor het diner gingen we naar het restaurant Volver. Maandag was deze dicht want ze waren gaan vissen ( althans volgens het bord dat toen die dag aan de inkom hing )!
We waren goed vroeg en kregen een mooie tafel aan het raam met zicht op zee. We opteerden deze keer voor een zeevruchtenpaella met een flesje Sauvignon Blanc. Beiden lieten zich lekker smaken. Ook het restaurant was nog op de ouderwetse manier van toen ingericht maar dan eigenaardig genoeg ging het plafond vol met allerlei soorten shirts van diverse voetbal- en rugbyploegen.
Rond tien uur terug in hotel , we waren vrij moe en het duurde dan ook niet lang of we lagen al te ronken.
Nog vergeten te melden dat ons hotel infeite een aparthotel was, ttz onze kamer was echt een appartement met keuken, drie slaapkamers , een salon en living! Echt een balzaal !