Reisverhaal «Dag 19 : Ushuaia : dag 2»

Argentina-Chili.2013 | Argentinië | 0 Reacties 23 Januari 2013 - Laatste Aanpassing 25 Januari 2013

Woensdag 23 januari

Het einde van de vakantie begint te naderen.
Vandaag staat de laatste attractie op de agenda .. Een boottocht op het gekende Beagglekanaal , een natuurlijke zeearm die de Atlantische oceaan met de Pacific verbindt.
Op de boot kregen we een goede uitleg over de ontdekking en de kenmerken van dit kanaal. Leuke kanttekening is dat deze jongeman 8 jaar geleden een Afs- student was die een jaar lang in Eindhoven heeft gestudeerd. Hij sprak nog een beetje nederlands maar deed toch zijn uitleg voor alle zekerheid in het engels.
Het weer vandaag was voor het eerst slecht. Het had de ganse nacht al geregend en op de boot begon het opnieuw met opkomende wind erbij! Het zag er niet naaruit dat dit ging verbeteren. Maar klagen zou niet op zijn plaats zijn. 1 dag slecht weer tijdens de ganse vakantie.... Daar teken ik onmiddellijk terug voor!
Op het Beagglekanaal konden we terug een kolonie zeeleeuwen spotten, alsook aalscholvers, albatrossen, sternen, pinguins en andere soorten vogels waarvan de namen mij nu even ontsnappen. Ook de bekende rood-witte vuurtoren mocht niet ontbreken op onze lens!
De zee werd maar ruwer en ruwer. En tijdens onze wandeling op een klein eilandje midden in het kanaal werden we voor het eerst geconfronteerd met de gure winden die daar infeite heel normaal zijn. Nogmaals beseffen we .... We are so lucky!
De terugvaart naar de haven liep dan ook niet rimpeloos. Regelmatig ging onze boot op en neer. Ik vond al dat "geschokkel" vrij leuk maar Sil was maar al te blij toen we terug de havengeul rustig binnen konden varen.
Het was rond 13 uur toen we aanmeerden, dus tijd voor een slaatje in onze "kruidenierszaak" . We hadden deze morgen onze djoserploeg over deze toffe locatie geinformeerd en velen gingen dan ook mee om daar te lunchen.
Nadien trokken we richting Gevangenismuseum. Ushuaia is infeite instaan als strafkolonie begin jaren 1900 . Dit museum was ondergebracht in de restanten van de gewezen gevangenis. Het was een leerrijk bezoek die een duidelijk beeld gaf hoe deze mensen destijds moeten geleefd,gewerkt hebben! Een pretje was het alvast niet!
Het maritiem museum was ook in dit gebouw ondergebracht. Hier kwam je meer te weten hoe destijds dit deel van de wereld ontdekt werd. Er was zelfs een vermelding met foto's, boeken, maquette van het schip, etc van een belgische ontdekkingsreiziger ( zijn naam ben ik ook even kwijt ) die met de Belgica via Ushuaia naar Antartica vaarde om daar onderzoeken uit te voeren.
Dit bezoek was zo interessant dat we bijna het uur uit het oog verloren waren. We moesten nl om half zes aan het hotel staan want we gingen nog met een kleine ploeg naar een bever-attractie gaan.
We stapten rond 17 uur de gevangenis uit en moesten ons nog best hard reppen om tijdig aan het hotel aan te komen. Oef! Dat was effen zweten.
We kwamen met een busje na een half uurtje rijden aan bij een blokhut waar we warm werden onthaald door een grappige gastvrouw. Iedereen kreeg bij het binnekomen zonder pardon drie kussen!
Eerst stond een wandeling door het bos en veenvelden op het programma om bevers te gaan spotten. Gelukkig kregen we voordien laarzen aangereikt want het was vrij drassig.
Vooraleer we bij een beverfamilie kwamen, liepen we door een verlaten beverdam en kon je beter inschatten hoe een bever infeite tewerk ging.
Het begon harder en harder te regenen , zelfs met een beetje hagel, toen we bij de huidige beverfamilie aankwamen. We hadden onmiddellijk prijs en konden een bever van dichtbij waarnemen. Af en toe ging ie met een takje groen onderduiken om te stockeren in zijn burcht.
We hadden allemaal wel eens een bever gezien, de meeste in een of andere zoo, maar het was toch bijzonder om deze dieren in hun biotoop te zien !
In totaal hebben we vier dieren kunnen spotten wat infeite niet evident is gezien bevers nachtdieren zijn ( ons bezoek was tussen 19 en 20 uur ) .
Daarna stond nog een tas soep, een lekkere steak of zalm , een flan-ke , een zoete borrel en een lekker flesje wijn op ons te wachten in de blokhut. We waren allen tevreden dat we ons bij het haardvuur konden verwarmen. We waren die koude en natte toestanden niet meer gewoon!
We hebben nog veel gelachen en plezier gemaakt , tesamen met de gastvrouw en onze mosselman Martin als hoofdrolspelers!
Het was terug een geslaagde avond en voldaan konden we iets na middernacht ons bedje inkruipen. Morgen terug een belangrijke dag , nl afspraak met Melissa in B.A. !