Reisverhaal «Dag 15 en 16 : Phnom Phen, hoofdstad van Cambodja»

Rondreis Thailand-Laos-Cambodja-Singapore | Cambodja | 0 Reacties 07 December 2014 - Laatste Aanpassing 07 December 2014

Dag 15 en 16 : verblijf in Phnom Phen, hoofdstad van Cambodja

Oei, oei, oei, vandaag terug schandalig vroeg opgestaan, om half zes want om zes uur klaar aan de lobby van het hotel, met de bus wat verderop in de stad ontbeten om iets na zeven richting Phnom Phen te rijden, een rit van bijna vijf uur.

Onderweg gestopt bij een klein vissersdorpje waar ze vis maar ook en vooral slangen op diverse manieren aan de man trachtten te brengen. We konden in levende lijve zien hoe ze werden verwerkt en bereid, niet voor gevoelige magen ...

Verderop hadden we pech met onze bus, probleem met de luchtdruk vermoed ik, na wat sleutelwerk konden we terug weg maar met een klein hartje want het onheil was enkel wat opgelapt, niet hersteld...

Toch veilig bij een tankstation geraakt, blijkbaar een bekende stopplaats want het was hier vrij druk . Het was echt onvoorstelbaar te zien hoe dat sommige locale busjes overladen werden met allerlei bagage, ook achteraan het busje werden er maar zaken met allerlei koorden ermaar bij aangerijgd, zelfs bromfietsen, onvoorstelbaar en ondenkbaar in Europa !

Na nog enkele kleine stops kwamen we omstreeks 13.45 uur aan in Phnom Phen, hoofstad van Cambodja, om en bij de 5 miljoen inwoners...

Het was al een vrij vermoeiende dag geweest, vooral door de drukkende hitte. Dus even opfrissen in hotel vooraleer iets te gaan eten en nog wat te gaan bezoeken.

Met een kleine groep gingen we iets eten in een restaurant waar men een project met weeskinderen verwezenlijkte. Deze kansarme kinderen kregen hier de kans om een job te leren. Ook werden ze nadien geholpen om een vaste betrekking te hebben.

De gerechten waren zeer apart en lekker, iets wat we nog niet gegeten hadden of op een kaart gevonden hadden.

Nadien was de tijd rijp om het Koninklijk Paleis te bezoeken. Het was bijna vier uur en we moesten ons haasten want om vijf uur ging deze dicht.

Bij het loket kwamen we Werner en Sofie tegen, twee van onze belgische reisgenoten. Samen met hen deelden we een lokale gids ( 10 dollar ) . Normaal doen we dit niet maar gezien er nergens in het domein uitlegbordjes stonden vonden we het toch beter om wat meer informatie te krijgen via een persoonlijke gids. Deze sprak een speciaal engels maar best verstaanbaar.

Deze loodste ons van de ene bezienswaardigheid naar de ander met een beknopte uitleg. Rond kwart voor vijf zat de toer erop , we gingen nog even wat vrij wandelen om zo tegen sluitingsuur het paleis te verlaten.

Wij gingen elk onze weg nadien. Wij richting Mekong om er na een tijdje wandelen een cafeke op de derde verdieping uit te zoeken, met zicht op de Mekong en het drukke verkeer onder ons.

Lekker genoten van een flesje witte wijn.

Ondertussen was het al half zeven en vrij donker. Dan maar op zoek naar ten eerste een plek om morgenvroeg te ontbijten alsook een restoke om te dineren.

Beiden vonden we vrij dichtbij ons hotel en ook nabij de Mekong.

We namen elk een cambodijaanse specialiteit, beiden lekker. Tot op heden nog niets gegeten waar we spijt van hadden ( buiten het feit dat we elk al eens iets gegeten hebben dan wat te heet was voor onze papillen )

Even kennis gemaakt met twee japanse meisjes die naast onze tafel zaten, de ene werkte hier als vrijwilligerster, de andere kwam haar bezoeken als vakantietrip.

Rond negen terug de hotelkamer in om wat mails en what's up in te halen.

Morgen gaan we allicht een emotionele dag tegemoet, nl het bezoek van de Killing Fields, een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Cambodja.