Reisverhaal «Dag 17 en 18 : bezoek Killing Fields en Siem Reap»

Rondreis Thailand-Laos-Cambodja-Singapore | Cambodja | 0 Reacties 07 December 2014 - Laatste Aanpassing 15 December 2014

Dag 17 en 18 : bezoek Killing Fields en op weg naar Siem Reap,de tempels van Angkor Wat.

Om 6.30 opgestaan om buitenshuis hotel te ontbijten want om 07.30 uur terug op weg voor een volgende uitstap.

Deze keer gekozen voor elk een noodle soep maar ondanks de moderne en propere zaak ( we riskeren de stalletjes langs de straat niet , bang voor maagklachten ) maar het viel wat tegen qua hoeveelheid alsook qua aanwezigheid groenten. Sometimes you win, sometimes you loose...

Op tijd terug voor ons vertek naar een locatie, ong driekwartier rijden van de hoofdstad , waar een van de grotere Killing Fields te vinden zijn. Er zijn spijtig genoeg diverse massagraven te vinden in Cambodja, vanwege de burgeroorlog , maar deze is de meest bekende. Hier staat ook het nationaal gedenkmuseum .

Aangekomen kregen we met zijn allen een koptelefoon en afspeeltoestel die ons cijfermatig door het ganse parcours loodste , dit in het nederlands ! Zo kregen we een duidelijk beeld wat er infeite vanaf 17 april 1975 in Cambodja heeft afgespeeld. Gewoon gruwelijk hoe een man , Pol Pot nl , met een leger in staat was om op korte termijn zijn bevolking grotendeels uit te moorden. Van bijna 7 miljoen naar 4 miljoen !!!

Zeker de moeite om eens te googlen naar dit triest verhaal die vrij recent gebeurd is ...

Maar het hevigste moest nog komen .... Na dit bezoek gingen we terug naar de hoofdstad om S-21 te bezoeken, een voormalig schooltje waar men eerst alle gevangenen daar verzamelde , te martelen tot het bekennen van daden die ze niet gedaan hadden om nadien getransporteerd te worden naar de zojuist bezochte Fields om daar afgemaakt te worden. Weinigen werden zelfs met een kogel uit hun lijden verlost, allerlei handwerktuigen werden door de Rode Khmer gebruikt om hun slachtoffers te doden zoals bijlen, knuppels, hakmessen, .... Kogels waren te duur.

Men beperkte zich ook niet tot een bepaalde persoon zelf. Werd iemand verdacht van om het even wat dat tegen het regime was, werd ook ineens zijn hele familie verdacht en vermoord .... Om stil van te worden want hierdoor zijn ook zeer veel kinderen slachtoffer geworden van dit nutteloos geweld.

In de Killing Fields waren we al ontroerd van het zien van de duizenden schedels maar in de gevangenis waren er zalen gevuld met honderden foto's van gedode personen. Nu kregen deze schedels opeens een echt gezicht ! Nu pas werd je geconfronteerd met de omstandigheden hoe deze mensen dagen, weken werden gemarteld, wachtend op hun uiteindelijke dood. Veel van de foto's waren ook van vrouwen en kinderen, alsook zagen we foto's van gemartelde en gedode personen.

Juist voor de bevrijding van deze gevangenis door de Vietnamezen, werden nog 15 resterende gevangenen in koelen bloede geëxecuteerd op hun marteltafel/bed . Deze werden uit respect op de binnenkoer van deze site begraven. Toch zijn er nog zeven overlevenden kunnen gered worden, personen die nadien alles in detail konden na vertellen wat er hen was aangedaan. Een ervan was een goede tekenaar en die bleef in leven gewoon om tekeningen van het regime te maken . Maar hij maakte ook afbeeldingen van de gruwelijke praktijken , deze waren eveneens tentoongesteld..... Deze persoon was ook nog elke dag aanwezig om zijn verhaal en tekeningen in boekvorm aan de man te brengen. Aangrijpend als hijzichzelf op een van de foto's aanwijst, als jonge kerel weliswaar.

Wij hebben Auswitch nog niet bezocht maar ik vermoed dat je hier hetzelfde gevoel bekomt bij het horen, lezen en zien van al dat leed ! Maar trekt de mensheid hier de nodige lessen uit ? Ik vrees ervoor ....

Na deze bewogen voormiddag, terug richting hotel. Wij stapten wat vroeger uit, aan het museum, net als een paar andere personen.

Eerst een slaatje gaan eten want het was al half twee. Daarna naar het nationaal museum voor Beeldende Kunsten, een mooi rood zandstenen gebouw met allerlei beelden en figuren die te maken hebben met de volledige geschiedenis van Cambodja.

Vervolgens nog vlug een tempel bezocht.

We waren toch wat vermoeid om nog te voet de stad verder te verkennen, dus opteerden we om een tuktuk te nemen die ons gedurende een volledig uur een rondleiding van de stad gaf met een woordje uitleg, dit voor acht dollar voor ons beiden, leuk en interessant.

We vroegen om te eindigen aan de Phnom Phen berg waar nog een belangrijke tempel stond , deze nog bezocht maar je merkte dat we wat tempelbeu aan het worden waren, zeker deze boedhistische ...

Dus richting Boulevard,aan de oever van de Tongle Sap, de rivier die wat verder in de Mekong uitmondt. Daar wilden we iets gaan drinken. Op weg naar kwamen we onze tuktukchauffeur nog tegen en die wou ons perse nog afzetten aan de boulevard,zonder te moeten betalen, hij moest toch die richting uit of hadden we niet voldoende afgedongen ..... Het was in ieder geval een mooie geste van die persoon.

Op het terras van het restaurant waar we gisteren hadden gegeten, zaten Werner en Sofie iets te dranken. We mochten aanschuiven en hebben daar infeite de ganse avond gespendeerd. Eerst uitgebreid aperitieven om nadien iets te eten. Terug lekkere kost !

Zoals altijd op tijd naar bed want morgen terug een vroege en vermoeiende dag, quasi een ganse dag in de bus op weg naar de klimax van de reis, de tempels van Angkor Wat.

Dag 18 : om 7.00 de bus in, voordien hadden we aan het hotel zelf ontbeten.

Monique wou ons zeker op tijd laten vertrekken want de weg naar Siem Reap was grotendeels opengebroken ( noodzakelijke wegenwerken) .

De busrit was in het totaal ong 320 km waarvan de eerste 180 km echt zeer traag vooruitging. We dachten dat we in Laos de slechtste wegen hadden gekregen maar deze waren echt om te huilen.... We werden op allerlei manieren doorelkaar geschud. En stof .... De wegen waren grotendeels niet geasfalteerd, enkel verhard met keien en rode aarde. Door het droge weer werd deze aarde door het vele verkeer erop gewoon de lucht ingeblazen. De huizen, planten, etc zaten onder dikke lagen stof. En nog veel mensen die er gewoon liepen of met de brommer rijden zonder stofmasker, onbegrijpelijk! Ook was duidelijk te merken dat hier nog veel armoede was. Zeer vuil, armzalige woningen , allez hutten, dicht bij de straatkant etc .

Gelukkig hebben we onderweg een paar keer gestopt om koffie te drinken of een dorpje bekend voor het steenhouwen te bezoeken, anders zou deze rit zeer lang kunnen duren.

Na de middagpauze moesten we nog ongeveer 140 km afleggen. De wegen werder beter en beter, deze maal ging het goed vooruit. Ook merkte je dat hier terug de bevolking zich beter verzorgde. De huisje hadden tuintjes, afgebakende eigendommen, minder rommel her en der, ..

Ook het landschap werd veel groener, grote uitgestrekte rijstvelden met de nodige kokos- en palmbomen als decoratie.

Rond 16.30 aangekomen in Siem Reap. Ons hotel zag er best leuk uit en tevens niet te ver van het centrum. Ook was er een zwembad in het binnenplein. We twijfelden niet en na het inchecken namen we vlug onze zwemspullen om de busvermoeidheid af te zwemmen.

Na deze verfrissing, iets gedronken aan de bar ( witte wijn was hier terug niet te drinken, terug geoxideerd, dit klimaat is niet geschikt voor witte wijn blijkbaar ) om nadien een restaurantje op te zoeken. Het restaurant dat we via onze gids wouden nemen was blijkbaar na wat zoekwerk niet open op zondag.

Dus dan maar op de wilde boef gaan zoeken... Het duurde niet lang vooraleer we iets vonden naar onze zin. Een gezellig huis in franse koloniale stijl " Indochine" genaamd.

Daar namen we een driegangen menu voor elf dollar pp. Ahwel, tot op heden was dit het fijnste qua Cambodjaanse keuken dat we hebben gegeten, zeer fijne keuken en dito bediening! Een aanrader maar naar Cambodjaanse normen niet de goedkoopste.

Nadien terug de slaapkamer opgezocht want morgen doen we ons wat aan !!!

We willen samen met nog vier andere metgezellen de zonsopkomst zien in Angkor Wat, om nadien de ganse dag met een gids diverse tempels te gaan bezoeken. Maar daarvoor moesten op om 04.15 uur !!!.