Reisverhaal «Dag 21 en 22 : Cambodja en Singapore»

Rondreis Thailand-Laos-Cambodja-Singapore | Cambodja | 0 Reacties 18 December 2014 - Laatste Aanpassing 19 December 2014

Dag 21 en 22 : vertrek naar en bezoek van Singapore

Uitgerust waren we dus niet de volgende morgen. Aan de ontbijttafel nemen we enkel wat toast en thee, om toch maar iets binnen te hebben. Blijkbaar waren we de enige die zware maagklachten hadden. Het kon dus niet anders dat er iets mis was met het gerecht van Silvia, we vermoeden de scampi's maar zeker ben je nooit.

Allez, we hebben het ganse verlof constant van de lokale keuken gegeten en op onze laatste dag hebben we het zitten ...

Onze geplande fietstocht ging dus niet door, die van Silvia althans. Zij voelde zich echt niet goed en te moe om nog rond te gaan rijden met de fiets. Rusten en wat lezen , dat was haar dagplanning voor vandaag.

Ik was niet top maar wou toch niet de ganse dag stilzitten. Dus ik besloot dan toch een fiets te huren om naar het Angkor gebied te fietsen om nog enkele tempels te gaan bezichtigen ( neen, nog steeds niet beu )

Naast het hotel kon ik een fiets huren voor twee dollar voor een ganse dag. De fiets was te klein voor mij maar ja echt grotere hadden ze ook niet. Ik moest het hiermaar mee doen. De afstand die ik zou rijden was ook niet ver te noemen. Het Angkor gebied ligt ong 15 km van de stad.

Voordeel met fietsen is dat je makkelijk kunt stoppen om een mooi plaatje te schieten. Dat heb ik dan ook gedaan onderweg.

Ik heb in totaal nog halt gehouden voor het bezoeken van drie tempels, wel beduidend kleiner dan de voorbije dagen maar toch interessant. Deze tempels waren ook nog voor de Khmer periode ttz voor de jaren 1100. Voor de geïnteresseerden in tempelnamen : East Mebon, Pre Rup en Prasat Kravan.

Het begon na de middag al terug wat donkerder te worden in de lucht. Ik wou het zekere voor het onzekere nemen en me niet laten verrassen door een regenbui. Dus rond dertien uur op weg naar Siem Reap. Net voor ik de stad wou binnen rijden, had ik prijs. Het begont eerst wat licht te druppelen maar dit was maar het begin. Tijdig gestopt voor beschutting want wat later gingen de hemelsluizen terug open. Dit duurde ong een kwartier en ik waagde erop om verder te fietsen. Dit was maar voor korte duur. Een tweede vlaag kwam eraan. Ik kon net op tijd beschutting vinden onder een grote boom. Deze keer duurde de vlaag langer. Ik kon niet anders dan afwachten. Gelukkig is het hier niet koud...

Toen het terug wat lichter aan het regenen was, terug de fiets op richting hotel. Quasi aangekomen was het gestopt met regenen. Ik was al terug droog , zo snel gaat dat hier. Ik had wel zadelpijn en mijn knieën waren stijf van de te kleine houding op de fiets maar de fietstocht was zeker de moeite waard. Mijn maag was ook ondertussen kalmer geworden en ik heb nog geen toilet moeten opzoeken ;)

Silvia zat te lezen aan het overdekte terras nabij het zwembad . Ik had voor mijn fietstocht al de bagage naar beneden gebracht want we moesten voor 12 uur uitchecken.

Samen nog een theetje gedronken, ook Silvia's maag was het kalmer aan gaan doen. Vocht opnemen, dat was de bedoeling.

Nog geen 5 minuten nadat ik was aangekomen, braken de hemelsluizen terug open . Deze keer pakken erger dan een half uur geleden. We moesten ons zelf verplaatsen want het terras liep onder water, alsook kwamen er druppels uit de zoldering .

De bui duurde vrij lang. Opeens kwamen Werner en Sofie binnengewandeld. Deze waren ook gaan fietsen en verrast door de regen zonder enige beschutting. Ze waren drijfnat. Ik had dus meer geluk....

Om 16 uur moest iedereen klaarstaan om te vertrekken naar de airport. Een 20-tal minuten later stonden we al aan te schuiven aan de incheckbalie.

Het was vrij druk in deze kleine airport en het duurde vrij lang vooraleer we aan de beurt waren. Maar onze vlucht was pas op 18.25 uur. Dus no stress.

Iedereen geraakte keurig door de douane. Nu wachten op boarding signaal. Ondertussen nog maar eens een thee gedronken ( ik drink dit anders nooit maar nu was ik blij dat ik iets binnen had ) .

18.15 u , tijd om te boarden. Ik stuurde alvast een smske naar de kids dat we op weg waren naar Singapore.

We waren net op weg naar de startbaan toen de piloot ons meldde dat er een technisch probleem was met een van de motoren en dat we terug naar de vliegtuighaven moesten. De reparatie ging meer dan een uur duren en dan zegt de procedure dat de passagiers het vliegtuig moeten verlaten en wachten in de transitzone. Allez , dit begon al goed. Maar liever zeker spelen dan hopen dat er tijdens de vlucht niets gebeurt !

In de transitzone kregen we ook een voucher voor een maaltijd en drankje . Het eten in het vliegtuig kon en mocht niet meer geserveerd worden ( moet geconsumeerd worden binnen een bepaalde tijd, deze werd nu overschreden door de werken aan de motor)

Mochten we nu eens om het even waar een maaltijd en drank kiezen uit een van de vele restaurants, nu zitten we met een maagprobleem. Hoewel het ondertussen al wat rustiger was geworden in onze darmen, konden en wilden we het niet riskeren om nog langer met dit verveeld te zitten. Dus bestelden we elk een bordje sticky rice en een thee..... Heerlijk !

Uiteindelijk konden we rond 21.30 u terug instappen en vertrokken we richting Singapore, dus een vertraging van drie uur !!!

Dit ging vooral een probleem stellen voor onze reisgezellen die hun vlucht naar Amsterdam zullen missen. Deze was nl voorzien om 23.55 uur , een timing die we nooit zouden halen. Voor ons betekende het ook dat we geen beroep zouden doen op het openbaar vervoer en dus een taxi moeten nemen om in ons hotel te geraken...

Om half een zijn we geland in Singapore en voor onze Amsterdammers was het bij landing niet duidelijk ofdat hun vlucht gewacht had ofdat ze een volgende zouden moeten nemen. We hebben in de vlugte afscheid genomen van een deel van onze reisgenoten, een ander deel was naarstig op zoek naar enige info over hun vlucht, begrijpelijk.

Wij dan maar met zijn vieren onze bagage gaan afhalen, door de douane om visum te regelen. Alles ging verbazend vlot ! In de hall op zoek gegaan naar een pinautomaat om wat singapoorse dollars te hebben voor ons tweedaags verblijf. Hoewel wij verschillende hotels hadden , spraken we af om samen een taxi te nemen die de twee adressen zou aandoen. Eerst onze bagage achtergelaten in bagagedienst. We hadden onze kledij voor de twee komende dagen in onze rugzakken gestoken. Zo moesten we niet met onze valiezen sleuren. Dat was zeker een juiste beslissing...

Ook het nemen van een taxi ging vlot en was goed georganiseerd. De vriendelijke taxichauffeur bracht eerst Werner en Sofie naar hun hotel , ergens bij de Indische wijk. 10 minuten later waren wij aan de beurt, Robertson hotel, nabij Robertson Quay.

Onze reservatie was gelukkig goed doorgekomen en we konden rond half drie ondertussen onder de wol kruipen. De kamer was proper maar vrij klein, zeker de badkamer was uitermate krap. Maar dit was infeite niet zo belangrijk want het was toch maar om te slapen. Wel wat minder dan we hadden gehoopt , so be it. Straks opstaan om acht uur om Singapore te gaan verkennen.

Dag 22 : rond zeven uur werden we al wakker van kletterende regen tegen ons raam. Onze taxichauffeur had ons deze nacht nog gezegd dat we vooral in de voormiddag regen zouden kunnen hebben, zeker nu we in het begin van het regenseizoen zitten.

En gelijk had hij... Ook toen we rond half negen aan de ontbijttafel zaten, bleef het gieten in de straten.

Nog altijd deden we het voorzichtig qua keuze van het ontbijtbuffet... Thee met toast en confituur... Eerst eens deftig naar toilet kunnen gaan, dan zijn we pas zeker ... was onze gedachte.

Het stopte niet echt met regenen , dan maar onze regenjas aangetrokken en op zoek naar een hopon-hopoff bus . Dat was niet zo eenvoudig als ik dacht. De receptionist gaf ons een benadering waar zo'n bus zou stoppen. Alsook zie hij om best eerst een gewone bus te nemen die ons naar de terminal van de hopon-hopoff zou brengen.

Ok , wij op zoek naar een busstopplaats. Eerst effen gewoon worden aan het links rijden ( engelse kolonie geweest) .

Ah, gevonden, niet veel later komt er een stadsbus aan. De chauffeur sprak quasi geen engels maar ik kon hem toch duidelijk maken dat ik mee wou. Ik wou dus betalen maar blijkbaar moet dit gebeuren met gepast geld anders geen mogelijkheid tot aankopen van ticket ! Ik had spijtig geen kleingeld en we werden verzocht de bus te verlaten. Terug de gietende regen in ! Welkom Singapore!

Wat nu ... Toen zag Silvia een hopon-hopoffbus rijden maar dan aan de overkant van de straat... Ah ja, we zaten aan de verkeerde kant voor een rondrit .

Dus wij naar de overkant, hebben nog een gewone bus tegengehouden en die bevestigde ons dat deze bushalte ook een halte was voor onze toerischtische bus en dat we het ticket in de bus zelf konden betalen. Oef , gerustgesteld want goed werd dit toch niet aangegeven . Enige minuten later kwam er een aan, yes, wij erop en we konden mee na het betalen van elk 25 s$, dit voor een 24 uur ticket. We hadden zelfs nog zware korting kunnen krijgen mocht ik nog mijn boardingcards van Singapore Airlines nog behouden hebben, maar ik had deze spijtig genoeg al weggegooid in ons hotel ! Terug een goede les maar ook terug slecht gecommuniceerd vanwege Singapore Airlines ! Blijkbaar moet je alles goed voorbereiden om geen voordeel te moeten missen....

Maar kom, we zaten droog. Dat was al een pluspunt. De lucht was nog altijd goed grijs, dus geen idee wanneer ofdat het überhaupt wel zou stoppen met regenen vandaag.

Vlug het trajectplan bekeken en we zagen dat op het traject een bureel van de vliegtuigmaatschappij was. Ik had eerder in de morgen via de Ipad getracht om onze vliegtuigseats voor de komende terugvlucht vast te zetten maar zonder succes. We wilden dit toch in orde krijgen, zeker als je graag samen wilt zitten . Een les doe we uit vorige reizen al geleerd hadden. Op het plan leek dit makkelijk te vinden, maar in werlelijk was dit niet zo. Blijkbaar was dit bureel gevestigd in een shopping mall op de vierde verdieping... We hebben zeker een half uur achter gezocht.... Maar ok, het lukte ons om twee seats te reserveren , oef ! Nu terug een opstapplaats zoeken om de rondritbus verder te zetten richting Indiase Wijk. Onderweg zag ik opeens Hard Rock Café ... Puur geluk want dit stond eveneens op mijn verlanglijstje maar ik moest mij nog informeren naar de locatie. Nu stond deze opeens voor mijn neus .... Niet twijfelen, binnen gaan en mijn collectie tshirts met 1 stuk uitbreiden ;) yes !

Mijn humeur was door het slechte weer wat down maar na deze twee opkikkers kwam deze terug ok . Ook het begon wat minder hard te regenen. Alles kom reg , zouden ze in Zuid-Afrika zeggen !

Deze keer stonden we op de juiste opstapplaats en konden we enkele stops verder afstappen om de Indische wijk te bezoeken. Deze vonden we wat aan de mindere kant, de straten met de talrijke winkeltjes waren niet echt uitnodigend of sfeervol. De Arabische Wijk daarentegen die wat verderop lag, was beduidend warmer van uitstraling. Hier waren de huizen mooier afgewerkt en zag het wat ordelijker uit. We hebben zelfs een speciale marokaanse bakkerij bezocht die speciale broden verkocht met allerlei specerijen, fruit en groenten verwerkt. We waagden het erop om hier een wit brood te kopen, gemengd met cocos, kruiden en aardappelen . Een appelgebakje kreeg ook onze aandacht. Appel stopt .... Was de gedachte! Na het verorberen van dit lekkers, bleven onze magen geruststellend kalm. Yes !

Het was nu al bijna twee uur. Tijd om richting Marina Bay te gaan, tijd om ons aan te melden aan onze highlight van Singapore, nl onze reservatie bij het prestigieuze hotel Marina Bay Sand Hotel. Inchecken kon vanaf 15 uur. We wilden dit asap doen, niet enkel om maximaal van onze hotelkamer te genieten maar ook omvan onze zware rugzakken af te zijn...

De bus had uiteraard een halte aan de Marina Bay, dit was trouwens hun starthalte....

Ter plaatse werden we al onmiddellijk blij verrast van de site rond het hotel , een enorm rad ( duurt 35 minuten vooraleer je volledig rond bent ) , een stukje formule 1 baan steek je verkeersloos over, een drijvend voetbalveld , een grote baai met aan de ene kant ons toekomstige hotel voor 1 nacht, aan de andere kant van de baai de stad met allemaal wolkenkrabbers in diverse stijlen ... Voor het Marina Bay Sands Hotel was er ook nog een immens winkelcentrum gebouwd alsook een groot bloemvormig gebouw ( museum dat volledig ondergronds ligt, het zichtbare gebouw is gewoon de inkomshall !!!) . Een volledig inoxmetalen voetgangersbrug moesten we nemen om aan ons hotel te komen. Ondertussen bleven we maar fotos trekken. Het was quasi drie uur toen we aan het hotel aankwamen. Je voelde je echt nietig toen je naast dit mastodont gebouw stond. Het was er al vrij druk qua aantal mensen die er binnen en buiten liepen, een rode Ferrari stond alvast geparkeerd aan de ingang , ... Binnen in de immense hall gingen we op zoek naar de incheckbalie. En gevonden ... Ook hier was onze aanvraag goed ontvangen en kregen we een kamer op de 49ste verdieping met zicht op de stad zoals gevraagd. ( om een idee te geven, het zwembad is gelegen op de 57ste verdieping, we zaten dus vrij hoog ) .

Een vriendelijke dame begeleidde ons naar onze kamer en gaf een kleine uitleg over de faciliteiten van het hotel. Onze kamer was infeite de kleinste kamermogelijkheid maar voor ons was dit tot op heden de grootste die we al gekregen hebben. Wat een balzaal! Een supergrote badkamer, kingsize bed, een salon , twee flatscreens en zicht op de baai met de stad op de achtergrond, fenomenaal gewoon !

We besloten om eerst al eens het zwembad op de dakverdieping te gaan verkennen. Eerst kwamen we er ter verkenning , maar na vijf minuten gingen we al snel onze zwemspullen aandoen, hotelkamerjas aangedaan en terug richting zwembad. Het water was niet super warm maar wendde snel als je er in zat.

Maar wat een uitzicht ! Echt nooit zoiets meegemaakt , uniek! Je moet dit zelf meemaken om te begrijpen wat dit een mens doet!

Foto's nemen , uiteraard. Dit mocht niet ontbreken. Ze stonden ook vlug online om iedereen op de hoogte te houden van dit moment.

Deze avond kwamen we zeker terug, dan moet de sfeer er nog magischer zijn !

Terug naar de kamer om ons om te kleden en nadien onze toer van hopon- hopoff bus verder af te werken . Het ticket was maar 24 u geldig, vandaar dat we toch waar voor ons geld wilden. Op weg naar de starthalte kwamen we onze belgische vrienden tegen , deze waren ook de stad aan het verkennen. Toch bizar dat we in zo'n grote stad mekaar kunnen tegenkomen....

Nog even met elkaar gekletst om nadien elk zijn weg te gaan. Wij dus naar de startplaats van onze bus. Het was om en bij 17.15 uur toen we onze toer begonnen. Deze rondrit duurde om en bij de anderhalf uur en gaf ons een goed idee over de belangrijkste wijken, straten en bezienswaardigheden van deze luxueuse stad.

Daarna liepen we naar de andere kant van de Mariana Bay , op zoek naar een restaurantje met zicht op ons hotel. De keuze was uitgebreid, de prijzen waren uiteraard navenant. Hier werden we terug geconfronteerd dat Singapore niet echt "pore" is, alles is voor ons europeanen pokkeduur. Maar we gingen ne keer zot doen, dus dan moet je niet klagen.

We kozen voor een Italiaans restaurant en kozen voor pasta met krab en kreeft. Een flesje wijn mocht niet ontbreken op deze toplocatie. We zaten buiten op het terras met prachtig zicht op ons hotel. Ondertussen was de duisternis gevallen en werd de omgeving echt gevuld met allerlei lichtjes. Magisch.

Om 20.00 uur werden we ook getrakteerd op een laser en fonteinshow die gehouden werd in de baai, net voor Marina Bay Sands Hotel. Zowel van de grond als van het dak van ons hotel werden talrijke laserstralen op de baai geschenen. Muziek en talrijke fonteinen in de baai maakten het geheel compleet. Het duurde niet al te lang, bijna een kwartier. Er was een tweede vertoning voorzien om 21.30 uur. Deze wouden we zeker zien vanuit het zwembad, op het dak van Marina Bay Sands Hotel. Dus , onze wijn opdrinken, betalen en een wandeling rond de andere kant van de baai om zo aan ons hotel toe te komen.

Het zicht van de stad vanuit onze kamer was gewoon fantastisch te noemen. Singapore by night is echt de moeite....

Maar we wouden nog meer genieten van dit uitzicht, deze keer een paar verdiepen hoger, nl in het zwembad.

Het was al wat frisser geworden maar dit stoorde ons niet het minste om een duik te nemen in het zwembad met een uitzicht om U tegen te zeggen .

Je kon infeite met alle gemak uren aan de rand blijven hangen en voor je uit turen. Turen naar alle gebouwen met de diverse vormen en verlichting. Hopelijk tonen onze fotos de sfeer die we op dat moment voelden.

We waren eveneens op tijd om de lasershow van een andere invalshoek te zien. Nu zagen we ook dat er beelden geprojecteerd werden op de diverse watergordijnen. Dit konden we vanuit het restaurant waar we zojuist van kwamen niet zien. Ook een mooi staaltje van kunst.

We hadden ook gemerkt dat er twee whirlpools waren naast het zwembad aan de achterkant van het hotel. We kregen van het stilzitten in het water wat frisjes, dus een opwarming konden we wel smaken. Heerlijk een half uurtje liggen brubbelen in een vrij warme wirlpool. Ik ben nadien toch effen vlug in en uit het zwembad geweest om terug wat fris te zijn want zo'n warm bad maakte je wat suf.

Op onze kamer nog een doucheke genomen om het chloor te verwijderen. Aangekleed en op weg naar het dakterras ( neus van de boot ) . Daar was een restaurant en bar. Deze was goed gevuld , er was zelfs een priveparty aan de gang van een of ander bedrijf ... ( misschien toch van job moeten veranderen .... ) . We wilden aan de neus van de boot zijn á la Titanic, maar deze was helaas afgesloten. Dan maar op het bovendek beiden een glasje witte wijn gedronken ( 19 euro per glas .... Maar ja , met zo'n uitzicht .... Alsook een minimum boete bij ons is 50 euro, dat is ook verloren geld.... Geef mij dan maar zo'n glas en zulk uitzicht .... )

Het was al bijna middernacht, tijd om naar onze kamer te gaan en te genieten van ons zacht en luxueus bed met panoramisch zicht ......