Reisverhaal «Dag 16 : Chile en vertrek naar El Calafate»

Argentina-Chili.2013 | Chili | 0 Reacties 20 Januari 2013 - Laatste Aanpassing 22 Januari 2013

Zondag 20 januari

Gisteren raakte mijn hoofd nog niet het matras of ik lag al in dromenland!
De diverse zware wandelingen eisen meer en meer hun tol maar we kwamen hier niet voor een strandvakantie.
Toch deze keer wat langer blijven liggen, nl tot 8 uur. Dat deed deugd!
Na het ontbijt was het tijd om onze koffers te pakken want we moesten rond half tien uitchecken!
Gezien we pas rond 15.15 uur opgehaald werden door een bus om terug naar El Calafate te rijden, hadden we nog ruim de tijd om, jawel, een wandelingske te maken. Deze keer kozen we toch voor een iets makkelijkere variant. Een klein beetje ophoog om naar een andere invalshoek te gaan kijken van het grote  Nordenskjold meer. Heen en terug binnen de 2,5 uur. Lekker en goed om onze kuiten terug wat soepel te krijgen.
Onze lunch ( lekkere advocado salade ) namen we deze keer in het naburige hotel waar er ook internet was. Ideaal moment om alvast enkele reisverslagen on-line te zetten. Achterstand ingehaald, oef!
Rond half drie nog een douche genomen en we stonden klaar om te vertrekken.
Een specht die we al zo lang wouden zien, zat opeens in een boom boven onze verzamelplaats. Opeens quasi 20 fototoestellen gericht op dat dier dat zich gewillig liet fotograferen. Het zal allicht een dame zijn geweest :)
Terug was er een speciaal scenario om de grens over te steken.
Onze eerste bus die bracht ons naar de ingang van het nationaal park. Daar moesten we overstappen met al onze bagage in een andere bus die ons dan naar de grens bracht.
Eerst langs de chileense douane een salida-stempel halen, daarna terug de bus in om vervolgens naar de argentijnse grens te rijden ( er is een stukje niemandsland tussen) . Daar kregen we terug een entrada-stempel en terug dezelfde bus op. Niets bijzonders tot nu toe maar een km verder, net over een heuvel en uit het zicht van de douane, stapten we over op een grote bus. Deze bus reed al vanaf de chileense grens met ons mee maar om een of andere reden mochten ze van de douane niet weten dat we gingen overstappen. Zeer bizar!
Vanaf dan was het nog ong 280 km naar El Calafate. En de airco doet het niet ! :(
Al bij al is het nog vlot gegaan. We werden zelfs onderweg vergast op een mooie zonsondergang waar we vanuit de verte zeer goed de Fitz Roy en el Torre konden zien. De aanwezige wolken gaven zo'n magisch kleurenpalet. Hopelijk kunnen mijn foto's dit goed weergeven.
Rond 22 uur aangekomen in El Calafate. Vlug de bagage op de kamer geplaatst en daarna richting La Cocina voor een goede argentijnse steak ! En wat voor een! Ik kreeg hem met moeite op maar deze was zo mals dat het echt een zonde zou zijn om iets te laten liggen op het bord. Tesamen met een lekker flesje Malbec , heerlijk. Wat zal ik zo'n vlees missen in België!
Toen we na het restaurant terug aan ons hostel aankwamen, zat bijna de ganse Djoserploeg op het terras. De ene met een flinke fles bier, de ander met een lekker glasje wijn. Uiteraard hebben we ons aangesloten bij dit gezelschap om nog wat bij te praten over onze voorbije reiservaringen. Het was leuk om zien dat we echt, ondanks de diverse leeftijdsverschillen, toch een hechte groep zijn. Elkeen respecteert zijn reisgenoot en luistert naar zijn of haar verhaal. Toffe groep!