Reisverhaal «Dag 1 : Havana»

Cuba, daar waar de tijd plots eens stil stond ! | Cuba | 0 Reacties 06 November 2015 - Laatste Aanpassing 31 December 2015

6 november 2015. Om 05.00 gaat de wekker af. Tijd om op te staan, startschot voor een nieuwe fietsvakantie Deze keer naar het communistische Cuba, een bestemming die nu velen op hun planning zetten, bang om het authentieke Cuba binnenkort niet meer te kunnen zien, al lijkt me het sterk dat alles zo snel zal gaan.

Nog snel alles checken ofdat we niets vergeten zijn, broodje smeren, snel nog een koffietje en richting station. Melissa bracht ons naar Boechout waar we om 06.20u de trein naar het Centraal Station Antwerpen namen. Daar volgde de overstap naar de Thalys naar Schiphol. Deze stond geprogrammeerd op 07.03 en vertrok keurig op tijd. Voor ons infeite de beste manier om naar Schiphol te trekken, op amper 1 uur stressloos je vakantie aanvangen, geen parking moeten betalen maar vooral 2 wagens die thuis blijven, iets waar onze dochters niet treurig om zijn....

Aangekomen in Schiphol hadden we voldoende tijd om op zoek te gaan aan welke check-in we moesten aanschuiven. Vrij snel gevonden, het inchecken diende te gebeuren via een touchscreen console, geen personeel nodig. Daarna de bagage inchecken, idem alles gebeurde via touchscreen en oef, mijn bagage kon juist mee ( 22.5 kg , max toegelaten 23 kg ! )

Nu naar volgende wachtrij, de douanecontrole met screening van handbagage . Dit verliep vrij vlot maar bij de controle van mijn rugzak sprak een douanier mij aan en vroeg me mijn rugzak te openen. Terug alles onder de scanner, nu was mijn fototas een probleem en ja, in een van de zijtasjes zat een klein knipmes. Ik weet niet hoe of wanneer dit hier is in geraakt maar ik was in ieder geval het mesje kwijt. Stom van mij....

Voor de boarding naar Madrid, hebben we nog wat rondgelopen, ons broodje opgegeten, aftershave gekocht en nog wat gelezen om de tijd te doden. Ondertussen had ik ook opgemerkt dat onze zitplaatsen naar Madrid niet naast elkaar waren, gelukkig die naar Havana wel. Vreemd dat dit kon gebeuren, tesamen reis geboekt, tesamen ingecheckt, ...

Rond 11 uur vlogen we richting Madrid, met links en rechts een dame naast mij, 1 rij achter mij Silvia met 2 heren links en rechts. Ik had niet veel last hiervan, Silvia des te meer. De heren waren niet van de magerste .....

Air Europe is een lowbudgetmaatschappij, dat merkte je dus maar al te goed , zeker op korte europese vluchten, veel bewegingsruimte is er niet...

Iets voor 14 u aankomst in Madrid, een zeer grote luchthaven trouwens ( was niet onze eerste keer hier, onze reis naar Argentinië was eveneens via een tussenstop in Madrid ) . Een klein half uurtje wandelen naar de andere terminal, maar we zagen al snel dat we ons niet moesten haasten. Onze vlucht naar Havana had nl anderhalf uur vertraging ( 16.30u ipv 15 u ) . Het zou nu zeker een lange dag worden ....

We wisten niet ofdat we bij aanvang van de vlucht al direct eten zouden krijgen, dus gingen we maar voor alle zekerheid onze honger wat stillen . Een slaatje kan er altijd in, lekker weggespoeld met een glaasje wijn.

Nu het nog kan, want wijn is blijkbaar vrij duur en niet altijd te verkrijgen in Cuba, volgens onze bronnen.

Het was bijna 17 uur toen we opstegen naar de Cubaanse hoofdstad. Gezien het een dagvlucht was, was het niet zo evident om de tijd te doden. Slapen ging vrij moeilijk, met Air Europe geen mogelijkheid tot prive muziek,film of games, ... dan maar kruiswoordraadsels invullen en de reisgids van Cuba uitpluizen. In zekere mate maar goed ook want ik had tot op heden weinig of niets over Cuba gelezen, laat staan wat ons programma was ... Ik liet het gewoon op me afkomen.......

Rond half negen lokale tijd ( 02.30 uur bij ons ) kwamen we aan in Havana. Het uitstappen en de douane controle verliepen al bij al mee maar we verloren bijna 1 uur met het wachten op de bagage, het bleef maar duren.

Eindelijk bagage en nu naar uitgang. Daar stond Alfredo ons op te wachten, onze Cubaanse gids. Hij zei ons om naar buiten te gaan, daar waren er al enkele reisgenoten verzameld. Wij naar buiten en inderdaad, enkele reizigers met Djoser labels konden we makkelijk herkennen als onze toekomstige reisgenoten. Vlug even kennis gemaakt en stilletjes aan werd onze groep compleet ( 20 personen in totaal waaronder 4 belgen )

Ook onze reisleidster Wendy kwam zich voorstellen en zei eveneens dat we best nu onmiddellijk geld gingen wisselen, morgen is het zaterdag en dan kan het misschien moeilijker zijn om aan CUC's te geraken

Volgend probleem,  wisselkantoortje waar blijkbaar de ganse vlucht geld ging wisselen, allez, terug een uurtje aanschuiven Ondertussen konden we wel wat beter kennis maken met onze collega's fietsers

We werden ook ineens geconfronteerd met de warmte en vochtigheidsgraad, het was al na negen en nog meer dan 25° graden. Dat belooft .....

Het was iets na 22 uur dat we de bus opstapten richting Hotel Vedado, ***-hotel in de gelijknamige buitenwijk van Havana. Ik schat ongeveer een half uurtje rijden.

Aangekomen zorgde Wendy voor de sleutelverdeling. Wij hadden een kamer op de 4de verdieping. Wat een kamer... bloedheet, muf, badkamer was in slechte staat, niet echt een mooi begin . Snel dan maar airco opgezet , lauw douche genomen en dan maar bed in. We waren nu bijna 24 wakker, dus een dutje hadden we wel verdiend. Sommige Djosers gingen nog iets drinken in de bar, maar daar ontbrak ons de fut voor. Morgen begint echt onze fietsvakantie....