Reisverhaal «Dag 2 : Havana»

Cuba, daar waar de tijd plots eens stil stond ! | Cuba | 0 Reacties 07 November 2015 - Laatste Aanpassing 31 December 2015

Zaterdag 7 november. Wat een nacht ! Ondanks het feit dat we toch vermoeid waren van de vliegreis, hebben we toch regelmatig wakker geweest.. van de warmte, van een airco die nog altijd tikte ( ondanks dat deze afstond ) , vochtige en muffe ruimte, vreemde geluiden op straat,... Dan maar om 6 uur opgestaan en alvast begonnen aan mijn reisverslag. Om 7 uur doucheke genomen maar terug snel bezweet en rond 07.30 uur naar ontbijttafel. Het was er al vrij druk en we konden toch een plekje vinden bij vier van onze reisgenoten ( Paulien, Elma, Jan en Jennie ) . De keuze aan het buffet was vrij uitgebreid voor Cubaanse normen, dit zullen we allicht niet elke dag krijgen.

Tijdens het ontbijt al wat meer kennis gemaakt met de 4 Nederlanders, Paulien en Elma, 2 jonge meiden,onlangs getrouwd en dit was nu een soort van huwelijksreis. Jan en Jenny, een ouder koppel, hadden al wat afgereisd maar dit was hun eerste fietsvakantie .

We bleven wat lekker keuvelen want we hadden pas een afspraak aan het zwembad met Wendy en de rest van de groep om 09.00 uur.

Iedereen was keurig op tijd en Wendy stelde zichzelf snel voor en stelde ons al gerust met te zeggen dat onze reisformule voor haar de beste manier is om een land te leren kennen, verkennen. Wij zijn eveneens die mening toegedaan, maar ja , niet elke bestemming heeft een fietsalternatief...

Ook waren er volgens Wendy drie belangrijke spaanse woorden die je moest onthouden in Cuba...

1. Asi es : betekent : het is zo, niets aan te doen , zoek niet naar een verklaring, je bent in Cuba !

2. No hay : het is er niet, op, niet voorradig, gebeurt maar al te vaak in Cuba

3. Muy caro : vrij duur , Cuba is in tegenstelling wat men denkt en wat infeite een gem Cubaan verdient erg duur ( ttz ong dezelfde prijs of iets goedkoper dan in België , vb blikje pils op terras of hotel =+-2 euro gem )

Wendy overliep alvast het programma van vandaag en zou elke morgen zo te werk gaan, anders teveel info ineens. Vandaag , dus om 10 uur richting fietsenafhaalpunt, nadien wat fietsen in Havana met erna een wandeling, vrije tijd in Havana, s' avonds gaan eten in een paladar aan overkant rivier van Havana stad.

Dat was in grote lijnen het plan maar eerst moest iedereen in het kort zich voorstellen en zijn of haar verwachtingen kenbaar maken over deze reis.

Het was ook apart dat er deze reis een dove persoon meereisde, nl Femke. Zij was blijkbaar doof geworden ong 6 maanden na haar geboorte door een hersenvliesontsteking. Ze vroeg ons om duidelijk te artikuleren en naar haar te kijken als we met haar wilden praten, ze kon nl perfect liplezen, dit zelfs in het engels en spaans

Zeer bewonderenswaardig. Als ze sprak moest je wel goed luisteren maar toch chapeau, een taal kunnen praten zonder dat je kan horen wat je infeite zegt !

De namen van ons volledig gezelschap zijn : Elma en Paulien, Jan en Jenny, Karel en Yvonne, Lisette en Piet , Herbert en Jacqueline, Wim, Femke, Denise, Richard, Nelly en Betsy en onze twee belgische dames Marleen en Karin.

Om  10 uur klaar in de bus om een kwartiertje te rijden naar een buitenwijk van Havana waar we onze fietsen moesten ophalen. Het was een gewoon groot herenhuis aan een parkje waar we onze fietsen moesten afhalen, nergens melding van een fietswinkel. Een voor een werden onze fietsen uit een garagebox naar voren gebracht. Onze doorgeven afmetingen dienden inderdaad voor niets. Er waren net voldoende fietsen en iedereen moest maar er een uit kiezen. Het merendeel waren mountainbikes , vervolledigd met enkele citybikes. Silvia had een mountainbike ( maar niet echt comfortabel want stuur was te laag en kon niet verzet worden ) , ikzelf een citybike . Banden waren wel versleten, remmen wat aan de losse kant maar ik had mij al ingesteld op de Cubaanse wijze. Nl niet teveel afvragen, gewoon nemen wat er is , we zien wel.

Iedereen deed even een verkenningsritje rond het park ( Wim had al direct een lekke band, die moest dus snel geplakt worden ) en op naar Havana.

Het verkeer viel al bij al wel mee. Het was eerder de donkere uitlaatgassen van de diverse oude wrakken die ons stoorden. Weinig auto's zouden bij ons door de keuring geraken. En de foefelsoftware van Volkswagen was allicht klein bier tegen deze vervuiling.

Alfredo gidste ons naar de meest bekende plaatsen in deze hoofdstad waaronder Plaza de Revolution, een immens groot plein met de belangrijkste regeringsgebouwen errond en een groot monument als eerbetoon aan de revolutie van de eind jaren '50.

Maar vooral een stopplaats van tientallen amerikaanse oldtimers, ideale plek om van dichtbij mooie foto's te kunnen nemen van deze antiquiteiten. Na een kwartiertje pauzeren, richting oude stad, waar we onze korte en eerste fietsrit voor bekeken hielden. Nu te voet de oude stad verkennen. Hier ging Alfredo ons ook vooraf en gaf wat uitleg over de verschillende gebouwen en plaatsen.

Het was al om en bij 13 uur toen de rondgang ten einde was en dat iedereen nu vrij was om de stad te verkennen. Wij kozen om iets te gaan eten in een cosy restaurantje die we onderweg opgemerkt hadden.

Een gezellig restaurantje waar er al een drie-koppig bandje aan het spelen was, een tafeltje in een patio, weg van de warmte. We bestelden paella met een lekkere fles wijn ( 18 euro, viel dus nog mee van prijs ) .

De band speelde vrij goed en we hadden nadien onze eerste souvenier al gekocht, nl een cd van hen ...

Vervolgens hebben we met z'n tweetjes nog gekuierd in de oude stad, een drankje genomen op een groot dakterras met zicht op de haven. Daarna via de Malecon , een 7km lange dijk langs de zee en monding van de rivier, richting hotel. Het was best een vrij lange wandeling naar het hotel. We waren zelfs effen verkeerd gelopen maar kregen wat raad van enkele Cubanen.

Vlug een doucheke genomen om op tijd de bus met z'n allen te kunnen nemen naar een Paladar ( eethuis uitgebaat door een gezin, hoewel deze leek al meer op een echt restaurant ), gelegen aan de overkant van de riviermonding. Lekkere schotel met diverse gerechten gegeten, tot nu toe nog niets slecht gegeten.

Om 21 uur moesten we snel het kanonschot aanhoren, een dagelijks gebruik in Havana, een eerbetoon aan vroeger.( infeite gewoon een knal zonder iets anders te bespeuren ... )

Het was nog wat te vroeg om al naar bed te gaan en hebben we met de meesten van onze groep nog op de hoek van de straat van het hotel nog enkele drankjes genomen ( vooral mojito of Cuba libre voor de meesten, ik koos voor bier ) . Rond 23 u tijd om te gaan slapen. Hopelijk een betere nachtrust dan de nacht voordien....