Reisverhaal «Dag 8 : Playa Larga»

Cuba, daar waar de tijd plots eens stil stond ! | Cuba | 0 Reacties 13 November 2015 - Laatste Aanpassing 31 December 2015

Oef, blijkbaar hebben ze iets aan de vervelende honden gedaan. Geen honden gehoord vannacht, gelukkig maar.

De vervelende ontbijtsituatie van gisteren werd terug herhaald. Toch vreemd dat die Cubanen daar echt niet van wakker liggen, er is dus nog een lange weg te gaan...

Om 9 uur verzamelen met bagage naar onze bus. Vandaag eerst de bus op , deze keer voor een lange busrit. We reden nu terug naar het midden van Cuba maar dan naar het zuiden toe. Bestemming : Playa Larga, nabij de befaamde Varkensbaai .

Naarmate we meer naar het zuiden reden , des te platter het werd en ook de gewassen waren anders. We reden nu het grote natuurgebied Zapatas binnen, een groot moerasgebied.

Onderweg een koffiestop gedaan à la Cubana, nochtans een toeristische plek maar een groot gebrek aan koffietassen. We moesten wachten totdat iemand van onze reisploeg zijn koffie ophad om zelf een koffie te kunnen drinken ... Asi es !

De lunchplek daarentegen was wel in orde, een lekkere sandwich voor maar 5 cuc gegeten. Hier geen sprake van glazen of tassen tekort ...

De bedoeling was ook om vandaag nog een korte fietstocht te doen, want daar waren we hier toch voor, niet ? Aangekomen in Hotel Playa Larga stapte Wendy uit om alvast onze kamers te regelen terwijl wij een 15 km verderop afgezet werden om eerst een uurtje te gaan zwemmen en snorkelen in de zee. Wijzelf hadden geen brilletje bij maar mochten van oa Karin en Femke even gebruik maken om de honderden gekleurde vissen die tussen ons zwommen te observeren. Mooie ervaring.

Even opdrogen in de zon en rond 16 u de fiets op om richting hotel te fietsen. Een compleet vlak stuk van 15 km, gebeurt niet zo snel in Cuba, we moesten op de baan wel goed oppassen voor de vele doornen op de weg, doornen die van de beplanting langs de weg groeiden.

Terug goed bezweet aangekomen aan het hotel waar Wendy ons stond op te wachten. Het domein was infeite een soort klein dorpje , diverse straten met allemaal alleenstaande huisjes. Die huisjes waren onze kamer. Zeer ruim met groot salon, 2 airco's, behoorlijke badkamer en dito slaapkamer. Niet luxueus maar proper.

We verkozen om eerst nog een douchke te pakken en nog wat te lezen, werken aan verslag, dit op onze schommelstoel die op ons balkon stonden.

Tegen valavond, een aperitief genomen aan de bar met zeezicht. Een kleine groep van onze reisgenoten zaten er nog en gingen vlug door om zich klaar te maken om te gaan dineren. Je moest je wel goed insmeren hier tegen de muggen en dan nog hielp het niet bij iedereen. In dit moerassig gebied waren de muggen talrijk aanwezig, gelukkig voor ons was het nu min of meer low season voor die kleine rotbeesten...

Het avondeten was bij een paladar, bij vrienden van Alfredo en zijn ex-vrouw. Wij kozen terug voor kreeft of langostine en krab( in België eten we dit nooit ) en we betreurden onze keuze niet . Het was een gerecht om letterlijk met je vingers af te likken. Heerlijke kreeft en krab, met het nodige frulwerk met tangen en scharen.

Terug naar hotel maar toch te vroeg om te gaan slapen, zo vermoeiend was onze reisdag vandaag niet geweest. Nog lekker wat rum en bier gedronken met een kleine groep. Opeens had Marleen zin om te gaan zwemmen in de zee... Maar ze had geen zwempak bij , dus besloot ze maar naakt te gaan zwemmen. In eerste instantie ging zij maar alleen. Maar toen ze gekleed terug kwam en na een of twee drankjes later, ging ze terug de zee in, deze keer ging Silvia ook mee . Blijkbaar was het heerlijk, warme zee, stralende hemel vol sterren. Een aanrader volgens de dames.... Zels voor Silvia een van haar hoogtepunten ....

We spraken met enkelen af om de volgende morgen zeer vroeg naar de zonsopgang te komen kijken , in de zee. Dat wil zeggen om zes uur opstaan. Tijd dus om naar bed te gaan.