Reisverhaal «Dag 13 en 14 : bezoek Khong eiland en naar Cambodj»

Rondreis Thailand-Laos-Cambodja-Singapore | Laos | 3 Reacties 27 November 2014 - Laatste Aanpassing 27 November 2014

Dag 13 en 14 : bezoek Khong eiland en introductie met Cambodja

Vandaag even chillen, dit na twee vermoeiende busreisdagen..

We waren al vroeg wakker , om zeven uur al op terwijl we eerder geneigd waren om rond half acht op te staan.

Toch was het leuk ontbijten deze keer, nl we konden ontbijten op een terras aan de oevers van de Mekong.

Toen we gisterenavond toekwamen hadden we vanwege de duisternis compleet geen idee waar ons hotel gelegen was.

Dus echt aan de oevers met een prachtig uitzicht . Heerlijk.

Om half negen hadden we afgesproken met nog zes reisgenoten om te kiezen voor een voorgestelde programma, nl eerst een boottocht op de Mekong, daarna een watervalcombinatie bezichtigen, lunchen aan deze waterval om nadien terug ietsjes te varen om nadien een tweede waterval te gaan bezichtigen. Een korte terugvaart naar het hotel was het eindpunt van dit programma.

De boottocht duurde ong. twee uur en was echt zalig... Onder een stralende zon konden we genieten van het weidse panorama en een gevoel krijgen van het gebied van 40.000 eilanden, we hebben ze niet geteld maar het waren in ieder geval veel die we hebben voorbijgevaren op weg naar de waterval.

In verschillende niveau's stortte de Mekong zich neer tussen de diverse rotsformaties. We bleven maar foto's nemen , alsook dit evenement filmen mocht niet ontbreken.

Verderop was er een kleine eetgelegenheid met diverse hutjes waar je kon chillen.

Het was bloedheet en een beetje vocht en schaduw was zeker een geschenk op dat moment.

Na een klein uurtje uitrusten gingen we terug richting boot. Een korte tocht bracht ons naar het vasteland waar een busje ons opwachtte. Die bracht ons naar de grootste waterval van Zuid-Azië, nl Khone Pha Pheng waterval. De Mekong dondert hier met een enorme watermassa maar liefst 15 meter naar beneden, dit 1 km breed ! Prachtig schouwspel!

Na dit natuurfenomeen was de tijd rijp voor een verfrissende pint ( bananenshake voor ons Sil ) . Een engeltje die .....

Ook merkwaardig te melden is dat er bij deze locatie een tempel staat met een overblijfsel van een heilige boom. Blijkbaar stond er een heilige boom temidden op een rots net voor de waterval, midden de Mekong.

Maar door erosie is deze omgevallen en in de Mekong belandt, dit grotendeels, de wortels hielden de boom nog even geklemd aan de rots.

Reddingacties met een helikopter konden niet echt helpen om de boom terug op zijn plaats te krijgen. Er bleef enkel de mogelijkheid om de boom deels te kappen en dan maar te verheerlijken onder een tempel, dit gezien de status van de boom en het aanzien ervan van de bevolking.

Nu komen er elke dag mensen deze boom opzoeken om te aanbidden....

Elk zijn geloof, niet ?

Na de deugddoende verfrissing, terug busje in richting bootje. Deze stond nu wat verderop, aan de vroegere opstapplaats om naar Khong Eiland te varen toen er nog geen brug stond. Een korte vaart van om en bij 15 minuten bracht ons terug naar het hotel.

Het was terug een geslaagde dag geweest, goed weer, mooie dingen gezien, voldoende foto's getrokken, ....

Even nog een korte wandeling gemaakt, water gaan kopen, nog genieten van de zonsondergang , douchke gepakt en naar het restaurant.

Vandaag gingen we met zijn allen naar hetzelfde om afscheid te kunnen nemen van onze gids en chauffeur. Morgen zetten ze ons af aan de grens met Cambodja en dan eindigt hun advontuur met ons ...

Enkele wistjedatjes van Laos :

Wist je dat Laos zeven keer zo groot is als België ? Dat er ongeveer 6,7 miljoen inwoners zijn waarvan al 1 miljoen in de hoofdstad, dus enorm veel onbewoond gebied ...

De munteenheid is voor het ogenblik uitgedrukt in "kippen" , 10.000 kip = 1 euro waard, je bent dus snel miljonair ... Maar normaal eind 2015, begin 2016 zouden er een twaalftal zuid-aziatische landen zich verenigen en ook werken met 1 munteenheid ál la Europa met de euro, alsook 1 visum geldig in al deze landen, good news voor de toekomstige toeristen ...

Dat de Mekong tot 14 km breed is in Laos.....

Dag 14 : vandaag 2/3 van onze reis al achter de boeg.... Time flies when you are having fun !!!

Vandaag waren we ook vroeg wakker , zo hadden we gerust de tijd om op ons gemak te ontbijten en voor een laatste keer te genieten van het mooie uitzicht , althans op Laotiaanse bodem.

Rond acht uur de bus om een half uur later aan de grenspost te komen. Onze gids La nam onze paspoorten mee om aan de Laositiaanse kant ons uit te melden, dit terwijl ondertussen de formaliteiten van Cambodja konden doen, nl eerst een health document invullen ttz zeggen dat je niets mankeert. Na het betalen van 1 dollar kreeg je na meeting van je temperatuur een documentje mee dat je in goede gezondheid Cambodja binnen ging ( temperatuur werd gemeten met een toestel dat ze tegen je hals aanhielden , dit was niet voor de Ebola gekte, blijkbaar doen ze dit al jaren onder het summum dat ze de malaria willen beperken ....)

Nadien onze visum aanvragen via twee documenten, eerst aan een klein kantoortje aanschuiven voor het verkrijgen van de sticker na het betalen van de 35 dollar pp. Om vervolgens naar een tweede kantoortje, 15 meter verderop , je te laten registreren dat je het land binnenkomt met de bewuste visum .... Als ze maar bezig zijn ....

Rond tien uur schat ik, konden we onze nieuwe bus instappen en nieuwe gids begroeten, op weg naar Kratie , een kleine stad waar niet echt veel te zien was maar wel een prima stopplaats om te combineren bij het belijken van een dolfijnsoort.

De dolfijnsoort nl Irrawaddy- dolfijn is een zoetwaterzoogdier dat sinds lange tijd met uitsterven bedreigd is . Nu is er een hulpprogramma op poten gezet om deze dieren te redden , vrij succesvol .

Na ongeveer drie uur rijden , met ondertussen een korte snackstop, kwamen we aan bij

het punt waar de bootjes vertrokken om de dolfijnen te gaan opzoeken.

Het was natuurlijk geen garantie dat we er zouden zien, gezien de grootte van het gebied maar in deze tijd van het jaar zou het geen probleem mogen zijn.

We vaarden in totaal met vier bootjes , elk ging zijn eigen weg op zoek naar dolfijnen.

En iedereen heeft er gezien, gelukkig . De ene wat meer dan de andere, alsook al dan niet goed op de lens gekregen. Deze dolfijnen zijn ook geen springers en zeer schuw. Je ziet ze juist even naar boven komen om naar adem te happen en terug onder water. 50 meter afstand minimum, dichter kon ze je niet zien, spijtig maar we hebben er in ieder geval gezien.... We hebben al andere uitstappen gedaan op zoek naar dieren maar met een kale reis teruggekomen, deze keer dus niet.!

Maar het was terug bloedheet, ook op de boot, het windje hielp een beetje maar niet voldoende. Silvia had er enorm last van met een sterke hoofdpijn als gevolg. Een pilletje nemen was een welgekomen oplossing .

Rond half vier aangekomen in Kratie, inchecken in hotel, Silvia nam nog eerst een verfrissende douche om nadien samen een beetje de stad te gaan verkennen.

Aan het eerste beste terraske hielden we alvast halt om zowel iets kleins te eten alsook onze dorst te lessen, dit met zicht op de bedrijvigheid van een markt. We waren eerst gewoon bij Max, een van onze reisgenoten gaan zitten maar naarmate de tijd vorderde kwamen er meer reisgenoten even bekomen op hetzelfde terras.

Na een uurtje rusten hebben we toch maar de markt bezocht alsook enkele straten van deze stad, maar niets bijzonders op te merken. Het enige was dat je af en toe iemand op de achterbank van een moto zag zitten met het omhoog houden van een baxter/infuus.... Blijkbaar was er in de buurt een hospitaal en gezien de mensen niet echt rijk zijn, blijven ze niet langer dan nodig aldaar. Dus een infuus kan ook thuis genuttigd worden...... Bizar zicht!

Dan toch maar een restaurant opgezocht ( blijkbaar hetzelfde waar we morgenvroeg ook zouden ontbijten ) , lekker lokaal gerechtje besteld, ondertussen waren er terug enkele reisgenoten ons komen vervoegen en hebben we nog wat zitten bijkletsen.

Iets na 19 uur toch maar richting hotel gegaan om af te koelen ( doucheke en airco) want in de straat koelde het quasi niet af, je bleef maar zweten..

Tijd genoeg dus om dit verslag af te werken maar ook om op tijd te gaan slapen want om zes uur vertrekken we terug, dit naar Phnom Penh, hoofdstad van Cambodja.

tangatanga.com/silfer ja het is dikwijls vroeg vertrekken hé met soms lange busreizen maar als ge iets wilt zien en bezoeken kan het niet anders .Als ge dan na zo'n dag 's avonds een terraske kunt doen voelt dat hemels aan hé. Geplaatst op 27 November 2014