Reisverhaal «Dag 5 en 6 : twee dagen in Luang Prabang»

Rondreis Thailand-Laos-Cambodja-Singapore | Laos | 0 Reacties 20 November 2014 - Laatste Aanpassing 20 November 2014

Dag 5 en 6 : Twee dagen in Luang Prabang

Om zeven uur opgestaan, half uur later ontbijt op binnenterras.

Hier is het ontbijt inbegrepen, dus wat aan de magere kant qua keuze maar al bij al lekker.

Vandaag en morgen zijn het infeite vrije dagen maar vandaag had Monique toch een dagplan voorgesteld die ons wel beviel, alsook het merendeel van de groep ( zeker de ochtendanimatie ) .

Om 8.15 u vertrek met tuk-tuk naar een tempelcomplex, ergens op een heuvel . Deze tempel was vrij speciaal, vooral aan de binnenkant. Op de binnenmuren was het volledige verhaal van Boeddha uitgelegd in tekeningen. Bedoeld om de bevolking die nog grotendeels ongeletterd is of was de leer van Boeddha uit te leggen. Vooral werd er veel nadruk gelegd op de tekeningen van het "kwaad" of beter gezegd : wat er gebeurt er met je als je de leer niet volgt zoals het hoort ! ( soms vrij lugubere taferelen tot gevolg ) .

De tempel was ook te bezichtigen in diverse etages, tot aan de zoldering , elk met de nodige muurschilderingen en beeldjes.

Nadien terug richting stad om er een weeffabriek te bezoeken , alsook een werkplaats waar ze met zelfgemaakt versierd papier allerlei zaken maken zoals lampionnen, agendas, schilderijen, etc

Eerst kregen we de volledige uitleg hoe de zijde werd gemaakt, van vlindereitje naar rups, cocon en vervolgens zijde. Daarna de spinning en kleuring en vervolgens het weven zelf. Blijkbaar zou Laos een van de landen zijn met de beste weeftechnieken, allez volgens onze gids toch !

Wel waren er zeer mooie stukken bij , Silvia heeft dan ook daar alvast enkele kerstcadeau's gekocht .

Nadien naar de papieratelier waar we zagen hoe ze uit de schors van een bepaalde boom een soort pasta maakten om in een kader te vermengen met water, nadien te versieren met allerlei bloemen en groene blaadjes. Dit werd dan in de zon te drogen gelegd om nadien verder af te werken voor hetgeen het moest dienen.

Silvia kocht er twee sterren die we zouden gebruiken voor ons raam tijdens de komende kerstdagen.

Nu terug de stad in om een van de belangrijkste tempels te zien. Eerst naar een complex waar de grootste boeddha van de stad stond, vervolgens een complex waar ze de kinderen het boedhisme aanleren. ( meeste jongens volgen dit drie jaar als school want buiten godsdienstleer krijgen ze ook les engels, aardrijkskunde, wiskunde etc)

We eindigden in een Vat Xieng Thong, een complex met heilige gebouwen daterend uit de 16de eeuw. Deze zijn goed bewaard gebleven onder bescherming van de koning. De kapel van de heilige boeddha is de meest opvallende en erg mooi gedecoreerd. Op de achterzijde staat de boom van het leven in mooi glasmozaïk. Er is ook nog een kapel met de lijkkoets van koning Sisavang Vong, een vrij grote met vergulde drakenkoppen versierde praalwagen op luchtbanden weliswaar...

Tijd voor lunch. Deze was vrij en wij namen eens de gelegenheid om een inlands broodje en fruitshake te bestellen aan een van de talrijke kraampjes . Lekker zondermeer. Met eventuele vrees voor buikloop vanwege het gebruikte ijs voor de shake maar later gezien compleet onterecht.

De helft van onze ploeg had ook interesse in de voorgestelde namiddagactiviteit, nl met een tuk-tuk naar de watervallen gaan zien, een 30-tal km van de stad vandaan. Wij waren ook van de partij. De watervallen van Tad Kouang Si was een bekende toeristische pleister . Ook terecht, voor de inkom de klassieke kraampjes die zowel eten, drank als prullaria verkochten, bij het binnenkomen merkten we ook dat er in het park ook een opvangcentrum was van beren. Beren die met uitsterven bedreigd werden. Nu was er een centrum om deze dieren , wel in gevangenschap, een toekomst te geven zonder bedreigd te zijn....

Verder door kwam je de eerste watervallen tegen, allemaal bassins die een voor een in mekaar overliepen. Met op het einde van de wandeling een zicht op een grote waterval , ik schat 50 meter hoogteverschil. Ideaal plaatsje om mooie foto's te maken.

Rond 16 uur terug richting hotel. Maar we waren terug te laat voor de beklimming van de Phousiberg om de zonsondergang te zien. Jammer..

Even opgefrist om nadien iets te gaan eten in de stad, deze keer kwamen we enkele reisgenoten tegen en zijn dan maar samen iets gaan eten in een restaurantje aan de Mekong rivier.

Daarna zijn we nog met z'n tweetjes een tas koffie gaan drinken in het restaurantje waar we de eerste dag hadden gegeten. We hebben ons ook dan maar bezondigd aan een lekker stuk choladecake met noten ( allez, ik het meeste ) Toch lekker.

Rond 22 uur richting hotel . Morgen opstaan om 07.30 u . Wauw , dat is bijna uitslapen.

Dag 6 :

Vrije dag voor iedereen. Wij opteerden om een georganiseerde fietstocht te doen met mtb , nog twee andere reisgenoten en Monique gingen mee.

Om 8.30 u richting verhuurcenter , kennismaking met onze lokale gids, fietsen getest en rond 09.15 uur vertrokken we. Eerst met de veerpont over de Mekong . Daarna begon ons avontuur. Het was onmiddellijk al vrij steil klimmen om van de oever weg te komen, dit op een onverharde weg vol met uitstekende stukken steen. Afstappen en te voet naar boven was voor velen de beste oplossing...

Onze gids had ons bij het inschrijven gemeld dat de fietstocht behoorlijk pittig ging zijn met veel omhoog en omlaag. De kwaliteit van de wegen, daar sprak hij wijselijk niet over.... Vooral in het begin was het constant in elkaar geschokt worden. Maar met der tijd beterde dit wel maar een stuk macadam of zo hebben we nooit gezien ...

Ook de stralende zon maakte onze fietstocht vermoeiend, na de middag kwam er mer bewolking opzetten en dat vonden de meeste deelnemers wel best ok.

Toch kijken wij terug op een geslaagde activiteit. We zagen prachtige natuur, hebben diverse lokale dorpjes bezocht, kennis gemaakt met de bevolking, sticky rice zien maken, rijst zien oogsten, een schooltje bezocht , etc .... Ik had potloden , balpennen n ballonnen bij maar te weinig .... Al na enkele dorpjes te hebben bezocht was alles al uitgedeeld. Maar toch al bij al enkele kinderen blij gemaakt, dt hopen we althans.

Ook opmerkelijk dat we spontaan enkele pomelo's aangereikt kregen van de mensen die op dat moment rijst aan het oogsten waren. Wij waren gewoon gestopt om deze arbeid te aanschouwen toen we plots dit fruit aangeboden kregen. Mensen die met moeite iets hebben, toch zo vrijgevig .... We should take a lesson !

Omstreeks 16 u waren we terug aan de overkant van de Mekong, nl vertrekpunt.

Toch nog effen bekomen aan een terraske met een fruityoghourt of pintje om nadien moe maar voldaan naar hotel te trekken. Een douche was meer dan welkom.

We wilden het niet te laat maken en zijn dan maar al rond 18 uur gaan eten ( terug in ons 1 ste restaurant ) , daar waren we zeker van een lekkere maaltijd op zijn Laos.

En dat was het terug. Echt een aanrader ...

Maar rond 20 uur was ons pijpje uit en terug naar onze kamer. Vlug onze koffer al klaargemaakt en om 20.45 zat ik al onder de lakens. Moe van te weinig slaap de voorbije dagen, de fietstocht zal er ook voor tussen zitten. Plus morgen om 5.30 uur op! Het wordt een vermoeiende busrit van quasi een ganse dag ......