Reisverhaal «Dag 7 en 8 : twee dagen een lange busreis »

Rondreis Thailand-Laos-Cambodja-Singapore | Laos | 1 Reacties 21 November 2014 - Laatste Aanpassing 21 November 2014

Dag 7 en 8 : Twee lange busreizen doorheen een mooi landschap

Al vroeg uit de veren vandaag, om half zes om zo om zes uur te ontbijten en rond half zeven te vertrekken . Bestemming vandaag : Phonsovan , de vallei der kruiken.

Eerst nog wat te voet naar onze bus want van Unesco mogen er geen bussen de binnenstad van Luang Prabang binnen.

Het zou een vermoeiende busreis worden, had Monique ons beloofd. En gelijk had ze. We moesten diverse bergpassen en dalen over, dit op wegen die toch af en toe serieus beschadigd waren , alsook door de vele onoverzichtelijke bochten diende onze bus op regelmatige basis op de remmen staan vanwege het aankomende verkeer.

Het aantal bochten is quasi niet te tellen, een paar honderd zullen het zeker geweest zijn, quasi geen rechte wegen. Gelukkig zat Sil op de eerste rij, om niet reisziek te worden . Dit was zeker geen overbodige luxe. En ze was niet de enige die moeite had met het heen en weer slingeren... Maar oef .. We stopten om de twee uur voor een korte koffiepauze, lunch of kleine wandeling in een plaatselijk dorpje.

Gelukkig maakte ook de omgeving veel goed. Boven op de diverse toppen werden we telkens getrakteerd op wijdse en mooie landschappen. Ook passeerden we tientallen kleine dorpjes, dorpjes die bewoond werden door verschillende stammen maar ook de nodige armoede uitstraalden voor ons . Toch lijkt het ons dat deze mensen op hun manier gelukkig zijn, lachende gezichten, vriendelijk, schattige spelende kinderen ....

Vooraleer aan te komen in Phonsovan gingen we eerst onze reden van deze lange busreis bezoeken, nl de vallei der kruiken.

Er zijn diverse sites waar deze kruiken te bezichtigen zijn , wij kozen voor site 1 , alsook de site met de meeste en grootste kruiken. Een groot veld in diverse niveau's gevuld met allerlei formaten van stenen kruiken.

Niemand weet 100% wie ze heeft gemaakt en waarvoor deze kruiken dienden, diverse versies bestaan maar voor ons leek volgende uitleg de meest voor de hand liggende, nl dat deze 3000 jaar V.C. werden gefabriceerd als grafurne. Mensen maalden kalksteen en andere grondstoffen met elkaar, vormden er kruiken mee in diverse groottes om nadien ze op een soort begraafplaats te verzamelen met de andere kruiken. Deze kruiken waren ook voorzien van een deksel. Uitleg was hiervoor dat de mensen toen de doden wouden beschermen van dieren die hun lichaam anders zouden opgraven om te verorberen. Er zouden kruiken gevonden zijn met stoffelike resten, vandaar deze piste.

Dit gebied en de rest van de omgeving was ook slachtoffer van massale bombardementen van de Amerikanen tijdens de Vietnam oorlog. Er zijn nog veel niet ontplofte projectielen . Vandaar dat ons wandelpad op deze site goed was aangegeven waar je wel en niet mocht komen .... Meer hierover enkele lijnen hieronder.

Omstreeks 17 uur reden we verder richting hotel. We konden wat bekomen van deze vermoeiende busreis om terug om 18.15 u af te spreken. We gingen een documentaire bekijken over "de geheime oorlog" . Een aangrijpende samenstelling van zaken waar Amerika zich toch van zijn minder fraaie kant heeft laten zien.

Best is om op internet naar dit oorlogsevenement eens te googelen want het is te complex om dit hier uit te leggen. In ieder geval , in een oorlog vallen er altijd slachtoffers, ook burgers spijtig genoeg maar het is vooral weerzinwekkend dat na de oorlog de bevolking nog zo veel last heeft van vooral de onontplofte klusterbommen die Amerika gebruikte als experiment om zoveel mogelijk slachoffers te veroorzaken. Nu nog vandaag vallen er regelmatig slachtoffers door ontploffing van deze klusterbommen, vooral kinderen zijn hoofzakelijk slachtoffer .....

Na deze beklijvende reportage, een restaurantje opgezocht met enkele reisgenoten . Lekker gegeten en gedronken voor amper 3,5 euro pp.

Op tijd naar bed want morgen terug vroeg op . Er staat ons opnieuw een lange busreis te wachten ...

Dag 8 : op weg naar Vang Vieng

Om zeven terug de bus in . We moesten de eerste vier uur dezelfde weg terug nemen om dan bij een splitsing richting Vang Vieng te nemen.

Deze keer stonden we op en vertrokken we in een stad volledig gehuld in dichte mist. Deze klaarde pas op na enkele uren, net voorbije enkele bergpassen. Er was weinig zicht dus ook onze chauffeur moest het kalm aan doen, wat zeker niet zo' n slecht idee was op deze wegen.

Rond 11.30 namen we de lunch ( noodle soep ) met reeds zicht op hetgeen we binnenkort zouden binnenrijden, nl het Karstgebergte. Prachtig. Dat beloofd ....

En inderdaad, naarmate we vorderden kwam de prachtige natuur om en rond dit gebergte tot zijn recht. De zon was volop van de partij wat dan ook de kleuren goed naar voren bracht. Een paar keer gestopt om foto's te nemen, we bleven maar fotograferen.

Rond 15.30 u aangekomen in Vang Vieng, een klein stadje infeite, gelegen aan de Nam Song rivier ! Een apart stadje met mooi zicht op de diverse kalksteenformaties.

Inchecken in hotel en daarna op verkenningstocht. Effen een terraske gedaan, de zonsondergang gevolgd aan de oevers van de rivier en gedineerd met zicht op het Karstgebergte. Wonderful!

Morgen gaan we in de voormiddag nog even op stap hier in de buurt, tegen de middag op weg naar de hoofstad van Laos , nl Vientiane ..... Misschien ooit een kwisvraag !

noyez aubri we volgen jullie reis door het lezen van jou reportage. Ferdinand, ge hebt jou job gemist, ge moest journalist geworden zijn want bij het lezen ervan kunt ge dit alles voor de geest halen. Het is mooie reis maar zeer vermoeiend kunne n we lezen. Geplaatst op 27 November 2014