Reisverhaal «Dag 9 en 10 : Op weg naar Vientiane»

Rondreis Thailand-Laos-Cambodja-Singapore | Laos | 0 Reacties 25 November 2014 - Laatste Aanpassing 25 November 2014

Dag 9 en 10 : op weg naar Vientiane, hoofdstad van Laos.

Vandaag, al zaterdag, wat gaat het snel... Vorige week waren we net Chang Mai aan het bezoeken, onze eerste uitstap. ...

Vandaag niet erg vroeg op, om zeven uur , dat valt dus goed mee. Gisteren hadden we nog voor het slapen gaan vers fruit op de markt gekocht ( ananas en mango ) .

Dus eerst beginnen met wat fruit ( ik at maar een klein deel want ik had de nacht voordien wat buikkrampen en wou het zekere voor het onzekere houden) , dus we beperken ons tot de anans, de mango zal voor een andere keer zijn .

We konden dit fruit nuttigen vanuit ons bed met een mooi panorama , het met zonlicht verlichte Karstgebergte. Echt genieten....

Toch nog snel een koffie genomen bij een bar niet zo ver van ons hotel want om 8.30 uur gingen we met een negental personen een georganiseerde uitstap doen.

Eerst naar grotten met diverse boeddhabeelden ( deze grotten werden ook gebruikt als schuilplaats tijdens de "geheime oorlog" ) , nadien twee per twee in een motorbootje om de Nam Song rivier deels stroomopwaarts te varen met aan de linkerkant het moie Karstgebergte. De zon scheen al volop en zorgde voor extra belichting van dit mooie panorama. Ik bleef maar foto's trekken.

We eindigden de boottocht aan een Organic Farm. Een NGO die de plaatselijke bevolking hielp bij het cultiveren van gewassen en dieren.

We zagen er diverse soorten tropische fruitbomen met de nodige uitleg van onze gids.

Het was al bijna middag en we vertrokken richting hotel om de andere reisgenoten op te pikken om nadien richting Vientiane te rijden.

Vientiane is bijna 130 km rijden maar we deden er bijna vier uur over .... Je kan je dus voorstellen hoe de rijweg was ... Vol putten en kuilen, versmallingen, de nodige bochten, allez , we waren blij dat we ter plekke waren.

Onderweg waren we wel even gestopt voor een korte wandeling naar een site uit de 16de eeuw waar men uit de rotsen tekeningen van olifanten had uitgehouwen en nadien diverse boeddha beelden.

Rond 18 uur aangekomen aan ons hotel. Opfrissen was zeker geen luxe want het was zweten vandaag ...

Om zeven uur richting restaurant, samen gaan eten met een ander belgisch koppel uit de westhoek. Nadien nog even gekuierd op een avondmarkt, geld gaan pinnen en bedje opzoeken. Morgen staat de verkenning van de hoofdstad van Laos op ons programma.

Dag 10 :

Op om 7.30 uur, wat een luxe. Ontbijten om 8 u was niet optimaal te noemen. Blijkbaar was de groep Koreanen al gepasseerd en vertrokken en het buffet was geplunderd. Er werd quasi ook niet bijgevuld. Honger hebben we niet geleden maar daar is het ook mee gezegd.

Om 8.30 u afspraak aan inkom hotel om samen met een grote groep deze keer de stad te gaan verkennen. Eerst naar een tempelmuseum, daarna naar de belangrijkste tempel van Vientiane, nl Vat Sisaket. Een eeuwenoude tempel met een verzameling van honderden boeddha's , verborgen in kleine nisjes, zeker de moeite waard. Daarna terug de busjes in om vervolgens naar de Lady tempel te gaan, een tempel in teken van een vrouw die zichzelf destijds heeft geofferd door eerst haar graf zelf te delven, om daarna haar te laten begraven. Nadien werd op haar graf een tempel gebouwd uit respect. Deze locatie werd vooral gebruikt om zich te laten zegenen voor allerlei redenen, dit werd gedaan door diverse monniken . Gewoon aanvragen, de nodige offers ( fruit, bloemen, etc ) meebrengen en de monnik deed een life gebed ....

Nadien naar Vat That Luang, het belangrijkste religieuze monument van Laos. In de grote heilige Stoepa zou haar en de as van de heup van Boeddha bevinden ...

Rond de Stoepa een gaanderij met honderden boeddha beeldjes. De stoepa zelf is enorm groot en volledig in goud gedecoreerd/ geschilderd. Om de drie jaar krijgt deze telkens een opfrisbeurt. Ik vermoed dat de volgende vrij binnenkort is want er waren al diverse plaatsen volledig "versleten" ( groen, zwart)

Naast deze Stoepa staat de nieuwe Opera , een majusteus gebouw volledig in de stijl van een tempel. Zeer mooi en groots !

Nadien terug busje in om naar Patuxai te gaan , een opmerkelijke triomfboog, á la Arc du Triomphe de Paris. Is in de jaren 60 gebouwd maar niet volledig afgewerkt wegens de woelige jaren nadien... Binnenin is er een trap naar boven waar er een terras is met mooi zicht op de stad. Errond is er een klein parkje met een fonteininstallatie.

Rond twaalf uur zat onze rondleiding erop en gingen we terug richting hotel.

Even op onze kamer om op te frissen om nadien terug naar ons restaurant van de avond voordien een lekker slaatje te eten. Onze bestelde karaf witte wijn had eerst de kleur van appelsap .... Na het melden ervan kregen we een iets lichtere versie maar nog nog altijd niet top. Blijkbaar wordt de witte wijn er weinig geschonken ....

Koffie drinken was daar evenmin een goed idee. Daar was Joma het geschikte adres voor. Joma is een keten van oa. fairtrade koffie. In Luang Prabang hadden we daar al een lekkere café latté genuttigd , hier in Vientiane was dit eveneens zo . Heerlijk!

Na de lunch gingen we eerst op zoek naar een katholieke kerk. Op het plan van de stad stond deze vermeld maar niet echt duidelijk. We hebben deze na wat zoeken en rondlopen wel degelijk gevonden. De kerk was infeite niet onze zoektocht, wel dat we de hobby van Silvia , nl kerststallekes verzamelen, wouden volbrengen. We hoopten deze dus te vinden bij een kerk maar helaas... Buiten Maria beeldjes geen kerststallekes te bespeuren.

Dan maar naar de belangrijkste markt van Vientiane, de Khua Din-markt. Een markt die dagelijks van 9 tot 18 uur open is met alles wat je kan vinden in Laos . Van fruit,groenten, ... Tot vlees ( al dan niet met de nodige vliegen) , verse vis en allerlei kledij en prullaria..... Het was een doolhof van kleine en grote gangen, kriskras door elkaar. Het deed ons echt terug denken aan een marktbezoek in Ho Chi Min in Vietnam.

Wat fruit gekocht maar spijtig genoeg geen kerststalleke ...

Nog wat rondgewandeld richting hotel , ook op zoek gegaan naar apotheek om muggenspray te kopen want morgen gingen we richting malariastreek en we hebben geen pillen genomen. Dus een lokaal muggenmiddel was zeker een must !

Gelukkig een apotheek gevonden ( want het was zondag ) die open was , allez deze was dicht maar de deur stond half open en ik ben er maar binnen gegaan. Eerst werden we vriendelijk de deur gewezen maar na wat aandringen hebben ze ons toch geholpen met allicht een "paardenmiddel tegen muggen " , er staat 95% op, als dit % overeenkomt met onze Deed, dan is dit erg straf spul....

Al onmiddellijk effen geprobeerd, het ruik vrij straf en super vettig ... Hopelijk werkt het ook naar behoren wanneer we echt in malarialand zijn !

Het was al bijna valavond, dus tijd om naar de oevers van de Mekong te gaan om van de zonsondergang te genieten. De temperatuur was dan ook terug te verdragen want overdag was het echt zoeken naar schaduw . In de zon lopen was echt om te bakken ..

Op weg naar hotel nog een wijnhuis tegengekomen en we konden het niet laten om een fles rood en een fles wit te kopen ( 15 euro ongeveer voor de twee ) , nog altijd teveel voor onze normen maar nog altijd goedkoper dan een fles te bestellen in een resto.

Een lekker douche genomen om nadien te dineren . Deze keer een ander restaurant. Lekker maar deze keer was de schotel van Silvia aan de straffe kant, gelukkig was er voldoende witte rijst om het vuur wat te temperen...

Rond 21 uur naar hotel , verslagske schrijven en slaapke doen. Morgen op om 6 uur en het zou een vermoeiende dag worden, nl ganse dag in bus . We moeten nl in het zuiden van Laos geraken , dit in twee dagen.....