Reisverhaal «De huwelijksroute: 27/04/2012»

Biketour Atlas | Marokko | 0 Reacties 27 April 2012 - Laatste Aanpassing 28 April 2012

Hoewel de accomodatie deze nacht de minste van allen was tot nu toe, hebben we vrij goed geslapen. Zoals gewoonlijk werden we rond half zeven wakker. De gordijnen waren vrij dun en lieten dus goed het licht door. As usual!
We waren nog wat te vroeg voor het ontbijt ( Voorzien om half acht) , ik kon dan nog wat foto's nemen van de omgeving terwijl Silvia ons verslag, dat ik in de avond voordien had gemaakt, ging doorsturen ter hoogte van de receptie. Dat was de enige plaats met wifi-ontvangst.
Toen we in de ontbijtzaal kwamen, was bijna iedereen van de groep al aanwezig. Strange. . . Want meestal waren wij bij de vroegste vogels ;) . Maar toen werd het duidelijk. We hadden zelfs een aparte plaats gekregen gekenmerkt met een blad papier waarop de gelukwensen stonden voor onze 21ste huwelijksverjaardag vanwege het ganse Djoser fietsteam. Alsook was de tafel met versgeplukte bloemen versierd. We werden dan ook door iedereen proficiat gewenst . Madeleen, die wat later arriveerde, kwam eveneens af met een zelfgeplukt boeketje. Echt lief!
Nu we compleet waren, werd er ook nog eens voor ons gezongen! Ikzelf voelde me wat onwennig met al zo'n aandacht maar we konden het wel tenzeerste waarderen. Het gaf ons een goed gevoel.
Na het ontbijt was het terug tijd om alles in de busjes te laden. Ditmaal vertrokken we om onze laatste fietsrit te doen ( spijtig ) . Om richting Marrakech te rijden moesten we een bergpas over ( Tizi n'Tess, 2200 meter hoog) . Deze beklimming was er een van 37 km en vrij lastig ( meerdere steile stukken en slechte kwaliteit van de weg) . Het was dus een wijs besluit om deze niet in ons programma te steken maar wel de zeer mooie afdaling ervan (Soussvallei).
Vooraleer we de pas gingen oprijden, eerst wat proviand inslaan voor onze picnic.
Het was al bij vertrek van ons hotel al vrij aardig bewolkt. Maar naarmate we de bergen introkken, werd de bewolking maar dikker. Door de ramen voelden we al dat de temperatuur serieus aan het dalen was. Gedaan met de hitte van de voorbije dagen. Hoe snel dat je iets gewoon kan worden!
De weg ging maar omhoog en omhoog en de vergezichten werden er niet lelijker op, integendeel.
Toen we ongeveer de grens van 2000 meter bereikten, kwamen we zelfs in de wolken terecht. Gedaan met panorama's!
Op de top van de pas konden we dus uitstappen om te starten aan onze fietstocht. Maar eerst moesten we ons warm aankleden! Een koude wind, mistig door de wolken verplichtte ons om onze nieuwe leg-warmers te testen. Een fleece, een windjack en handschoenen waren eveneens geen overbodige luxe.
Gelukkig konden we de eerste km's wat licht afdalen om daarna twee pittige maar korte klimmetjes de benen te doen opwarmen. Wat daarna volgde is infeite moeilijk te omschrijven, laat staan op een foto vast te leggen. Het laatste heb ik wel geprobeerd, benieuwd naar het resultaat.
Maar in ieder geval, de 32 km durende afdaling was er een om vingers af te lekken. De kwaliteit van de weg was behoorlijk ok zodat je genoeg tijd had om om je heen te kijken. Wat een prachtige natuur! Ik val allicht in herhaling maar infeite krijg je er geen genoeg van.
Het nadeel van een afdaling is dat ten eerste je vingers pijn beginnen te doen van al dat remmen :) maar ook dat alles zo snel voorbij gaat. Op een wip stonden we aan onze lunchplek. Blijkbaar was er juist voordien een ongelukje gebeurd met Jan-Dik. Die had tijdens het rijden zijn windjackje wilen uitdoen en deze was in zijn achterste wiel geraakt! Met een val als gevolg. Elleboog open en enkele schaafwonden in zijn aangezicht waren de zichtbare gevolgen ervan. Vooral zijn neus zag er niet zo fraai uit. Maar hij verzekerde ons dat alles ok was. Blijkbaar was hij in het verleden al meerdere keren gevallen en raak je dit gewoon dat zulke dingen kunnen gebeuren! Ik ga het in ieder geval niet uitproberen. Ik heb vorig jaar mijn lesje geleerd. Deze keer gingen mijn afdalingen een pak trager! Ook omdat ik vandaag bij Silvia wou blijven, maar eveneens dat je sowieso op een mountainbike al meer voorovergebogen zit en dat je niet veel hoeft te hebben om overkop te gaan!
Na onze lunch kon iedereen op zijn eigen tempo verder de vallei uitrijden. De bedoeling was dat we rond half vier gingen stoppen met rijden, althans de laatsten werden dan opgehaald. De busjes reden dan verder om zo iedereen langs de route op te pikken.
De weg ging gevarieerd naar boven en beneden, af en toe wat steiler. Maar terug in een zeer mooi kader. Zowel Silvia en ikzelf vonden de trip na de lunch meer voldoening gevend. Enkel afdalen zonder een trap te geven is misschien wel leuk maar dat is niet fietsen voor ons! Er mag wat inspanning aan te pas komen:)
Ik schat dat we rond de 36 km gereden hebben toen we opgehaald werden. Er waren toen nog een 6-tal fietsers voor ons. Not so bad, hee! We vonden het wel spijtig dat we de ganse vallei niet uitgefietst hebben. Het ging net zo lekker! ( oei, mijn belgisch taalgebruik begint te vervagen)
Dit betekende ook het einde van onze fietsreis. Nu gingen we met z'n allen richting Marrakech.
We hadden hetzelfde hotel als bij aankomst en hebben daar onze vier marokkaanse vrienden( 3 chauffeurs en gids) bedankt voor hun begeleiding, eerst met een speech van Jackie en daarna met uiteraard het verdiende drinkgeld!
Onze huwelijksverjaardag konden we dan ook niet beter afsluiten met een lekker etentje. Dat hebben we dan ook met z'n tweetjes gedaan in Rotisserie de la Paix, een aanrader van Jackie. En inderdaad, lekker gegeten met z'n tweeen voor maar amper 480 dirham  ( nog geen 44 euro voor voorgerecht, hoofdschotel en fles wijn) , dit in een aangenaam kader.
Oh ja, toen we van het hotel richting restaurant wandelden, kwamen we een fenomeen tegen dat we al een week niet meer kenden, namelijk een lichte vorm van neerslag ( sorry voor de thuisblijvers maar dit kon ik niet laten ) . Maar na ons lekker etentje was dit ongemak al van de baan en zijn we " droog" naar ons hotel kunnen wandelen.
Morgen en overmorgen zijn we vrij en gaan we de stad Marrakech bezoeken en allicht wat gaan shoppen! More info later!

Silvia en Ferdinand

Nous voudrions bien remercier notre fille Melissa pour son aide.

(Melissa: Ouders, als jullie dit lezen, bel mij! Ik moet dringend iets vertellen!!)