Reisverhaal «Op weg naar Agdz in de Draa-vallei 25/04/2012»

Biketour Atlas | Marokko | 1 Reacties 25 April 2012 - Laatste Aanpassing 26 April 2012

Vanmorgen wakker geworden van een of andere Imaan die op het dak van een moskee zat te roepen, ik weet niet wat maar het was in ieder geval te vroeg om op te staan. Dan toch maar rond kwart voor zeven opgestaan, om ons klaar te maken voor ons volgend fietsavontuur.
Eerst nog wat zoets genomen bij ontbijt en we konden er weer tegen!
Deze keer hadden we een lange busrit op het programma. Als we tegen vrijdagavond in Marrakech moeten aankomen, is dit dan ook de enige optie. We zijn trouwens al meer dan halfweg onze vakantie ;( . En we zitten nog aan de grens met Algerije!
Ik vermoed dat we meer dan 200km gereden hebben om van start te gaan met onze fietstrip. Onderweg werden we getrakteerd op zeer mooie landschappen van het Anti-Atlas gebergte en Jebel Satro-gebied. Zeer weids, hoge uitgesleten rotsformaties, diverse kleuren en ..... zeer warm!
Door een communicatiefout tussen de begeleider en de gids werd onze eerste trip voor de lunch herleid van 20 naar 10 km. Voor sommigen was dit niet echt een probleem gezien de warmte veel parten speelde bij menig fietser.
Na de lunch was er de mogelijkheid om ons op te splitsen in twee groepen. De ene groep ging een traject van 60 km doen, de andere groep een van 25 km. Die van 60 km startte aan de lunchplek en volgde de baan richting Agdz langs een licht glooiende weg, links en rechts geflankeerd door het Anti-Atlas gebergte en Jebel Sahro. De laatste 25 km was dezelfde als groep 2, zij werden aan dit punt afgezet met de busjes. Deze 25 km was in het begin geannimeerd met twee beklimmingen maar naarmate we ons hotel naderden, ging dit over tot licht glooiend. Diverse kleine lemen dorpen werden doorkruist.
Ikzelf en nog een kleine 10-tal personen kozen voor de 60 km.  Sil koos voor de 25 km. De warmte was echt doorslaggevend. Zoals  hierboven vermeld was deze in twee delen onderverdeeld. De eerste 35 km waren vrij vlak, licht golvend bij momenten en quasi rechtdoor. We volgden infeite gewoon de lijnen van het gebergte. Echt mooie natuurwonderen. Enige nadeel was de vrij strakke en tegen/zijwind die serieus inbeukte en de trip een extra dimensie gaf.
Jan-Dik en ikzelf hadden ons na een tijdje afgescheiden maar liepen dan ook de drankbevoorrading mis. De bus met het broodnodige water kwam maar niet af :( . Dan maar hopen dat deze aan de afslag van de laatste 25 km zou staan.
Toen we daar aankwamen, ook niemand te bekennen. Nu was het echt rantsoeneren geblazen! We besloten dan maar om de laatste 25 km naar het hotel te fietsen, hopelijk komen we het busje nog tegen. Niet dus, we hebben dus infeite de 60 km afgefietst met slechts 1 fietsbidon in dit snikhete weer. Niet echt een aanrader of lachertje. Gelukkig konden we bij aankomst aan het hotel direct onze dorst laven.
Maar nu even genoeg geleuterd over het water. De fietstocht zelf was wederom een aanrader. Mooie natuur, diverse oases, imposante rotsen en echt het eindeloos gevoel als je erin rond rijdt.
Ook de laatste 25 km in de Draa-vallei was een leuke ervaring. Vanuit het droge, rotsachtige Anti-Atlasgebergte kwamen we in een groene oase met een brede rivier. Palmbomen, diverse gewassen, fruitbomen etc , gecombineerd met kleine dorpjes opgebouwd met lemen huisjes deden de 25 km vlot verlopen. Moet wel gezegd dat ik blij was om het hotel te bereiken na de slopende 60 km, allicht zat het watergebrek er iets voor tussen. Maar, we made it!
Ons hotel is ook echt de moeite. Een volledige gerestaureerde kashba ( versterkte woning van weleer ) met zwembad in een panoramisch kader! Zeker 1 van onze toplocaties qua overnachtingen. Onze kamer was er ook een om U tegen te zeggen. Echt een balzaal met apart toilet, badkamer met bad/douche in een stervorm!, salon met frigo.
's Avonds lekker gegeten in een echt Marokkaans kader ( o.a met een grote lange tafel met ligzetels en bankjes waar we met z'n allen aan konden zitten)(menu : frisse groentensalade , Marokkaanse tajine met vleesballetjes in tomatensaus en erwtjes , originele flan caramel ) .
Rond negen uur ging iedereen richting kamer. Ik vermoed dat de warmte en de reeds gedane inspanningen van de voorbije dagen zijn tol beginnen te eisen.
Het is nu half elf, nog wel zeer warm op onze kamer, hopelijk vatten we snel slaap want morgen staat er terug een ritje van ong. 50 km op het programma.
Groeten vanuit het warme en droge Marokko.
Dit bericht zal met de nodige vertraging verstuurd worden, gezien dit hotel, hoe mooi ook, geen wifi beschikbaar heeft.

Alsook mercikes aan ons Melissake voor het posten van dit bericht.