Reisverhaal «Van Agdz naar Talioune 26/04/2012»

Biketour Atlas | Marokko | 1 Reacties 26 April 2012 - Laatste Aanpassing 27 April 2012

Deze morgen was het terug wederom vroeg wakker worden. Even na drie terug een of andere Imaam die door de luidsprekers van een of andere moskee weerklonk. Nog voor het ochtendgloren waren er een deel honden die op regelmatige basis veel kabaal maakten. En als de zon opkwam, weerklonk het luide getjilp van tientallen mussen die zich genesteld hadden in de verschillende gaten langs de buitenmuren van de kashba. Maar een heerlijke blauwe hemel en een stralende zon maakte alles goed :)
Om half acht werden we verwacht buiten onder een veranda voor ons ontbijt. Terug het klassieke : vers fruitsap, pannekoekske, marokkaans brood met confituur en koffie.
Deze keer vertrokken we direct met de fiets vanuit het hotel. Onze tocht ging eerst naar de markt van Agdz ( blijkbaar is deze wekelijks op donderdag, dus we hadden geluk)( een kleine 4km) De markt was vrij groot. Er was van alles te vinden. Kledij, groenten en fruit, juwelen, huishoudartikelen, kruiden en specerijen, etc... We hebben er wat fruit en noten gekocht voor de lunch. Na een half uurtje terug de fiets op.
Nog geen 2 km verder konden we in het centrum van Agdz nog wat brood en beleg inkopen om onze lunch te vervolledigen.
Vanuit het centrum startte onze hoofdrit. 30 km lang in de Draa - vallei. Het begon vrij groen maar hoe verder we reden des te droger het werd. De weg zelf was vrij rechtlijnig en glooiend. Toch waren er enkele pittige stukjes bij. En heet! Onze drinkbussen werden uitgebreid genuttigd. De rit eindigde juist voor een beklimming van een bergpas. We konden deze doen indien we wilden maar je moest dan wel bij de voorste ploeg zijn. Het busje zou je dan met de resterende deelnemers oppikken op het moment dat deze je zou inhalen. Ik wou toch proberen om de pas te halen. Silvia wou zich houden aan de 30 km. Het was dan ook terug zeer warm!
Net zoals gisteren reden Jan-Dik en ikzelf al snel voorop maar deze keer kon ik het snelle tempo van Jan-Dik niet aan. Ik besloot maar de 30 km op mijn eigen tempo te rijden. De omgeving was terug schitterend. De fiets is toch de beste manier om deze omgeving te verkennen. Te voet , dan zie je veel te weinig ! Met de auto of bus, dan gaat alles veel te snel en mis je te veel.
Bij het stopplaats na 30  km kwam ik Jan-Dik tegen. Hij was niet zeker welke weg te volgen om de bergpas te beklimmen. Alsook ons busje was nog niet aangekomen. Ik heb dan maar aan iemand de weg gevraagd zodat we verder konden. De beklimming begon vrij rustig maar naarmate de top in zicht kwam werden de beklimmingen heftiger. Alsook de kwaliteit van de weg was op een zeer laag niveau. Heel veel putten waren her en der verspreid en zorgden dat je niet echt een vlot tempo kon uitvoeren. Maar uiteindelijk bereikte ik de top. Jan-Dik was al lang uit mijn gezichtsveld verdwenen. Extra probleem : mijn water was op! Gelukkig kwam er nu een afdaling aan die niet teveel inspanningen vergde. Ik doorkruiste nog een mijndorp en na enkele kilometers kwam ik terug mijn Nederlandse fietsvriend tegen. Hij kwam voor alle zekerheid toch maar eens horen ofdat we nog juist zaten. We konden infeite niet misrijden en gingen maar verder. De weg ging terug wat op en neer en op een gegeven moment werden we ingehaald door de busjes. Ik had geen probleem om af te stappen. Ik vermoed dat we om en bij 60 km gefietst hebben in totaal. Gezien de zwaarte van de tocht, was dit voor mij voldoende. Plus ik had terug water!!!
Samen met de rest van de groep reden we verder naar onze lunchplek.
Na de lunch reden we nog ong. anderhalf uur verder om dan nog een stukje van 28 km met z'n allen af te haspelen.
Eerst 18 km op en af met een paar stukken vrij lastig omhoog, de laatste 10 km werden we beloond met een heerlijke afdaling naar een dal waar ook ons hotel zich bevond. Enigste minpunt was de sterke tegenwind die zelfs een zeer snelle afdaling onmogelijk maakte. Maar dat vond Silvia niet erg. Alsook dat we nu in een omgeving zaten die veel frisser en aangenamer qua temperatuur was.
Even met z'n allen uitgeblazen aan het zwembad ( was trouwens vrij vies en niet onderhouden, jammer).
Na de kamerverdeling een douchke genomen om vervolgens rond 19 uur aan tafel te gaan. Deze keer stond er tajine met kip en couscous met groenten op het menu. Dit liet zich smaken. Hoewel we voordien te horen kregen dat er geen alcohol werd geserveerd, hebben we toch drie flessen rode wijn kunnen bestellen die we met de groep konden nuttigen. Deze verkregen we pas na het eten maar dat was geen probleem. Iedereen bleef deze keer wat langer aan tafel en hebben we nog wat kunnen bijpraten en gelachen. De ene wat harder dan de andere :) . Rond half tien ging elkeen richting kamer. Morgen terug afspraak om half acht, deze keer voor onze laatste fietsdag :(
Morgen vieren we ook onze 21ste huwelijksverjaardag. Hopelijk vinden we in Marrakech morgenavond een gezellig en lekker restaurantje om dit te vieren. To be continued.

Silvia en Ferdinand

Muchas gracias , Melissa por tu colaboration!

Fotoalbums van Marokko

Marokkoreis 2012 (12)

04 Mei 2012 | Biketour Atlas | Marokko | Laatste Aanpassing 04 Mei 2012

• p1100308
  • p1100376
  • p1100294
  • p1100264

Ilse zo te lezen zijn jullie ook verkocht aan Marokko, vooral dan aan de natuur, kunnen jullie nog zitten, giteren bijna verdronken in tgravensteen, vandaag een vleugje zon met een vlaag, morgen gaan we het tuinhuis van de bomma afbreken, in de regen, what else, kleed je goed aan als je naar huis komt, proficiat met je huwelijksverjaardag, gezellig in Marrakesh, er zijn ergere plaatsen om dat te vieren!!!! als je nog wil afbieden mag je nog een handtas meebrengen hé, grtjs en tot ???? behouden terugkomst!!!!! slopel, Ilse Geplaatst op 27 April 2012