Reisverhaal «Weekendje Marrakech 28 en 29 april»

Biketour Atlas | Marokko | 0 Reacties 29 April 2012 - Laatste Aanpassing 30 April 2012

Ofwel waren we doodop van een week te fietsen of was de koelere temperatuur de oorzaak maar zaterdagmorgen zijn we pas rond acht uur opgestaan. We waren wel een paar keer wakker geworden van de buitengeluiden o.à van de wagens die door de plassen van de weg reden! Jawel, deze nacht is er blijkbaar een aardig druppeltje gevallen. No prob voor ons, zolang dit maar 's nachts gebeurt :).
In ieder geval was de lucht nog regenachtig getint, toch in het begin van de ochtend.
Na ons ontbijt ,sweet as usual, nog even op de kamer om onze rugzak te nemen en we waren klaar om Marrakech te verkennen.
We gingen richting plein El Fna toen we bemerkten dat de straten richting plein afgesloten werden. Na ons te informeren blijkt dat precies een jaar geleden er een zelfmoord bomaanslag was op het plein met diverse doden. Op El Fna werd dus vandaag  een herdenkingsceremonie gehouden. Achteraf kwamen we ook te weten dat een persoonlijke vriend van onze gids Jacky toen een van de dodelijke slachtoffers was. Jacky heeft dan ook de ganse ceremonie bijgewoond. Begrijpelijk.
Wij gingen verder om de "Tombes" te bezoeken ( verzameling van graven van koningen en prinsen van weleer, in oosters getinte gebouwen ondergebracht. ) Voor de inkomprijs moest je het niet laten, nl 10 dihram p.p.!
Nadien vervolgden we onze weg via diverse steegjes met allerlei handelswaren naar een of ander paleis. We kwamen diverse kruidenzaakjes tegen en konden het niet laten om een speciale mengeling van 35 kruiden te kopen ( 400 dihram voor 1 kilo, maar we beperkten ons met 200 gram ) , wat rook die mengeling heerlijk! Gans mijn rugzak werd in een mum van tijd naar die specerijen geparfumeerd ( 's Avonds was onze slaapkamer ook aan de beurt ;) ) We kregen zelfs een extraatje cadeau, nl een aarden schoteltje welk je met een natte vinger moest over wrijven en voilà .... Rode lipstick ;) , alsook een Marokkaanse tandenstoker ( moeilijk te omschrijven, ik toon het wel bij thuiskomst)
Verder onderweg merkten we op dat een jong manneke ons bleef volgen. Op een gegeven moment voelde Silvia iets aan haar fleece. Blijkbaar was de rits van haar zijzak van haar fleece gedeeltelijk open. Toen ze dit voelde, liep de jongen plots weg. We waren dus bijna het slachtoffer geworden van een zakkenroller want in haar fleece zat haar portefeuille! Gelukkig dat we van dit ongemak gespaard bleven. Dus, be aware, zelfs kleine schijnbaar onschuldige mannekes kunnen je liggen hebben!
Verder door de wirwar van diverse steegjes, kwamen aan bij het paleis. Ook de moeite waard om te bezichtigen vooral architecturaal interessant. En ook vrij goedkoop inkomsticket, nl 10 dihram p.p. . Vaste prijs om iets te bezoeken in Marrakech?
We zetten onze weg verder richting El Fna-plein waar we van plan waren om te lunchen.
Onderweg zagen we een mooie Tajine staan met vuurpot. Eerst was de prijs 100 dihram zonder de pot maar na wat onderhandelen kwamen we tot een prijs van 80 dihram ( 6 personen geemailleerde tajine met vuurpot ) . Goeie deal, me dunkt.
Aangekomen op het plein gingen we op zoek naar een resto waar ze ook grote salades serveerden. We gingen sowieso s'avonds uitgebreid eten met de ganse groep. Dit bleek niet echt moeilijk te zijn en zaten vrij vlug op een terrasje, lekker in het zonnetje. ( de bewolking was zich goed aan het terugtrekken ) . De salades lieten zich smaken terwijl we diverse taferelen op het marktplein konden aanschouwen( de fruitpersers die klanten trachten te lokken, circusartiesten, slangenbezweerders, kelners die hun restaurant trachten te vullen met toeristen, ..... )
In de namiddag stond het verdere bezoek van de Souks op het programma. Dit is en was echt een belevenis. Honderden kleine kraampjes in een hirrewar van steegjes, de ene wat nauwer dan de andere. De handelaars probeerden uiteraard hun waren te slijten maar ze waren niet opdringerig. Gelukkig maar. In Egypte heb ik destijds anders meegemaakt.
Nog een aarden kruidenpotje gekocht in tajine-vormpjes voor amper 20 dihram.
Maar naarmate we verder wandelden, kwamen we meer en meer uit de toeristische zone. We trachtten ons te oriënteren maar dit was echt moeilijk. De momenten dat we ergens links of rechts wouden afslaan, kon dit op dat ogenblik niet. De straatjes die we toen doorwandelden wens ik zeker niet in de avond te doen. We kregen echt het gevoel dat we wat verdwaald rond liepen. Gelukkig konden we op ons beknopt stadsplannetje op een gegeven moment een aanknopingspunt vinden zodat we ons terug richting El Fna plein konden begeven. We waren voordien al een paar keer de verkeerde richting uitgestuurd door een paar "locals", allicht omdat daar hun broer of familie een winkeltje had. ( dat vermoeden we althans).
We konden ook niet al te lang talmen want Silvia had met enkele dames afgesproken om naar de Hamman te gaan. Afspraak : half vier aan het hotel.
Door het wat verdwaald slenteren in de steegjes, moesten we ons nog reppen.
In een van de steegjes kwamen we Gerard tegen die eveneens zijn weg kwijt was. Hij was maar al te blij dat hij ons zag zodat hij ons kon vergezellen naar het hotel.
We kwamen net op tijd aan het hotel en weg waren de dames. Ze hadden er echt zin in !
Ondertussen ben ik nog een flesje wijn gaan kopen ( om te nuttigen in het restaurant! ; ze verkochten daar geen alcohol maar je mocht wel je eigen drank meenemen ! Begrijpen wie begrijpen kan ! ) en ons verslag van vrijdag opgemaakt en verstuurd naar ons Melissake.
Om zeven uur waren we met z'n allen afgesproken aan de grote moskee aan het El Fna plein . De Hamman-dames gingen daar rechtstreeks naar toe, dit na hun twee uur durende behandeling. Blijkbaar was het goed bevallen, iedereen vond het heerlijk!
Jacky had een restaurantje voor ons uitgezocht, ergens in een zijstraatje. Een modale toerist zou deze zeer moeilijk vinden.
We konden eventueel ook op het dakterras eten maar een koud windje besliste er anders over.
Ons menu was traditioneel marrokaans, hoe kan het anders! ( slaatje met filo-gebakjes met diverse vullingen, tajine van kip en spiesjes van allerlei vleessoorten en fruit als dessert ) . Lekker maar toch niet echt wauw!
Spijtig dat zowel Gerard als Frederik niet aanwezig konden zijn ( wat buikgriep ), anders was onze fietsploeg compleet om zo onze vakantie feestelijk af te sluiten. En gelachen hebben we, no doubt !
We hadden ook met z'n allen een pot samengelegd om Jacky te bedanken voor zijn diensten. Jan-Dik was de Chinese vrijwilliger om een kleine dankbetuiging uit te drukken in naam van de ganse ploeg. Well done, Jan-Dik!
We waren dan ook aangenaam verrast dat Jacky, telkens hij drinkgeld krijgt tijdens een reisbegeleiding, een bepaald percentage afstond aan een goed doel in Laos. Tof initiatief, Jacky. Duidelijk een zachte pit onder die harde bolster van je ;)
Rond half elf konden we onder de wol kruipen ( infeite waren lakens meer als voldoende om ons warm te houden :) ) .

De nacht van zaterdag op zondag veranderde het uur. Twee uur werd drie, dus een uurtje minder slapen. Voor ons toch ;)
Na het ontbijt was het moment om onze koffers in te pakken en te organiseren wat waar moest gestoken worden. Al bij al viel dit nog mee en hadden we al wat plaats gemaakt om onze komende aankopen nog weg te kunnen steken.
Onze vlucht was pas voorzien rond 19 uur, dus ruim tijd genoeg om de Souks nog eens te bezoeken. We moesten nog wat "sjakochkes" kopen voor een paar thuisblijvers. Was ook zo beloofd . En belofte maakt schuld.
We hadden dankzij onze grote wandeltocht van gisteren een idee waar we de lederen tassen konden kopen. Maar blijkbaar hadden we maar een tipje gezien. Op een bepaald moment zaten we echt in het Mekka van de lederen handtassen. Overal waar je om je heen keek, leder in alle geuren en kleuren! Dit maakte de keuze niet echt makkelijk, maar we zijn er toch in geslaagd om, volgens ons, enkele zaakjes te doen. Hopelijk zijn ze aan het thuisfront dezelfde mening toegedaan.
Maar we zijn er terug in geslaagd om de weg kwijt te spelen en wederom op zoek te gaan naar " la place"! Gelukkig werd dit vrij vlug gevonden.
Het El Fna plein verlaten zonder een vers fruitsapje te drinken, is "not done" ! Onder het waakzame oog van Silvia, werden enkele lekkere appelsienen en pompelmoezen vers voor ons uitgeperst aan een belachelijke prijs ( 4 dihram voor een glas appelsiensap en 10 voor pompelmoes) .
Nadien nog een lekkere Couscous gegeten om tegen half vier aan ons hotel te komen. In afwachting van onze bus richting luchthaven, nog even wat zitten luieren in de zon. Het zal wennen worden als we terug thuis zijn!
De bus was aan de late kant ( bijna half zes) zodat de check-in tijd wat in het gedrang kwam.
Maar bij aankomst in de luchthaven daalde deze stress meteen toen we zagen dat onze vlucht met een uur vertraagd was.
Om half negen ( al een anderhalf uur vertraging ) konden we op het vliegtuig richting A'dam.
Dit verslag sluit ik nu af ergens boven Spanje.
Het was een zeer leuke vakantie. Toffe en sportieve mensen leren kennen. De formule kunnen Silvia en ikzelf aan elkeen aanraden die een land op een andere manier willen leren kennen ( zowel sportief als cultureel ) .
Benieuwd wat onze volgende fietsvakantie zal zijn!