Reisverhaal «Donderdag 14 en vrijdag 15 november»

Fietsreis Zuid-Afrika 2013 | Zuid-Afrika | 0 Reacties 16 November 2013 - Laatste Aanpassing 24 November 2013

Donderdag 14 en vrijdag 15 november

Ontbijt om 8 uur. Minder uitgebreid dan anders maar best wel lekker.

De vier gedupeerden waren nog niet echt tevreden vooral Loek maakte er bijna een erezaak van. Hij ging zeker en vast Djoser hierop aanspreken.

Vandaag korte fietstocht van 14 km naar nationaal park, samen met gids Pieter, eigenaar van de lodge. Voor de veiligheid reed er een jeep voor ons uit alsook een om het peleton af te sluiten.

Het was wederom zeer warm en Silvia koos om vandaag niet te fietsen. Zij mocht plaats nemen bij Pieter en kreeg gedurende de rit af en toe uitleg over de streek. Iets wat wij als fietsers niet kregen of althans zeer weinig ( wat uitleg tijdens wandeling) . Alles heeft zijn pro's en contras, niet ?

Op het eindpunt nog een korte wandeling naar een bergvijvertje. Silvia nam als eerste een zwempartijtje in het frisse water, nadien volgden er nog enkele . Ik was fotograaf ....

Nadien tegen middaguur een sandwich gegeten en terug op weg naar de lodge . Lekker langzaam gefietst deze keer en genoten van de omgeving. We waren toch in de namiddag vrij want pas tegen half vijf stond een jeeptoer op het programma.

Ondertussen even opgefrist in het zwembadje ( spijtig genoeg weinig onderhouden) en dan wat achterstand in het maken van de reisverslagen ingelopen.

Toch begon het weer plots te veranderen. Er kwam meer en meer wind en de wolken kwamen massaal af. We voelden al af en toe spetters. Bljkbaar zouden de komende dagen veel minder zijn qua temperaturen en grote kans op regen . We zullen ermee moeten leven....

Om half vijf vertrokken we met elf personen met twee jeeps de omgeving in. Er waren te weinig zitplaatsen zodat Jos en ikzelf buiten in de achterbak van de jeep ( bakkie) moesten staan. Achteraf gezien de betere plaatsen, zeker qua zichtmogelijkheden.

De zandvlakte is onlangs door Unesco uitgeroepen tot beschermd gebied. Pieter en zijn mensen hebben de opdracht om de erosie van dit gebied tegen te gaan, dit door het aanplanten van spekbomen en door het aanleggen van waterbekkens , dit om het water zoveel mogelijk tegen te houden zodat de vegetatie maximaal kan groeien.

We reden eerst de zandvlakte in en kregen uitleg over de dammen, nadien kronkelend door het natuurgebied en zo de heuvels in. Al staande in de laadbak had ik echt mooi zicht. Speurend naar wildlife en genieten van de mooie streek. Af en toe oppassen van de grote doornen van de bomen die over het pad uitstaken.

Boven op een steile heuvel kregen we nog uitgebreide info over de aanplanting van de spekbomen en de reden waarom dit zo belangrijk is voor dit gebied.

Bij terugkeer nog wat kudus, bonte bokken etc gezien . Dit anderhalf uur was best wel de moeite.

Aangekomen in onze lodge nog lekker local food gegeten wat je anders quasi nooit zou bestellen in restaurant, lekker.

Vroeg naar bed toe . Morgen vertrekken we naar de kustlijn.

Vrijdag 15 november

Om 8.30 uur vertrokken we vanuit de lodge richting Plettenberg Bay, een mondain kustdorpje aan de Indische Oceaan. Eerst de baviaanskloof terug door, via dezelfde slechte weg maar dan met de bus. Toch meer kunnen genieten van de omgeving ondanks het gesjokkel. Nu moet je niet op de weg letten en kan je vrijuit naar de rotsformaties en kloven turen, op zoek gaan naar wildlife ( we kwamen inderdaad terug wat bavianen tegen, ze zien er hier toch wat anders uit, zeer donker bruin, bijna zwart en geen rode maar donkere poep, ook bij de bavianen kan men spreken over blank en zwart )

Na twee uur rijden kwamen we aan bij Uniondale voor een korte koffiestop. Toen zaten we even terug in zonnige sferen.

Richting kust begon het terug wat meer en meer te bewolken en toen we over een bergpas reden zaten we in de wolken ( letterlijk dan) , konden dus niets zien van de kustlijn op dat moment.

Via George volgden we de kustlijn richting Plettenberg Bay. We passeerden een lagoon die in verbinding stond met de oceaan, unieke broedplaats van zeepaardjes, vertelde Arthur ons. Alsook een ideale kweekplaats voor oesters.

Bedoeling was nog een fietstocht te doen maar door de regen was het voorziene traject niet echt aan te raden als fietsparcours( slipgevaar) . Dan maar rechtstreeks naar Plettenberg Bay.

Dit dorpje is infeite niet zo groot maar is bezaaid met mooie villa's en woningen met zeezicht. Voldoende immobiliënkantoren waren er in ieder geval en er stond veel te koop. Spijtig genoeg weinig binnen ons budget !

Vlug nog iets kleins gegeten om nadien een lange en mooie strandwandeling te doen. Het regende niet maar er kwam meer en meer wind opzetten. Echt lekker uitwaaien aan zee!

Van hieruit kon men ook aan walespotting doen ( walvissen) en na lang turen heb ik er toch twee in de verte kunnen opmerken. Morgen hopen we dit via een boottocht te doen, hoewel de kans zeer klein is vanwege het slechte voorspelde weer.

s'Avonds gaan eten in Restaurant Mozambique, een gezellig kader met live gitarist.

Op een gegeven moment was het halve restaurant gevuld met Djoser-reizigers. Het eten was best lekker en de sfeer zat er goed in. Jos en Corrie kregen zin in een dansje en de trend was gezet. Op een gegeven moment was bijna iedereen aan het dansen. Volle ambiance!

Het was al over elven toen we richting hotel gingen, dit was al zeer lang geleden dat we zo laat in bed lagen. Toch nog een leuke dag gehad zonder te hebben gefietst!