Reisverhaal «Maandag 18 en dinsdag 19 november »

Fietsreis Zuid-Afrika 2013 | Zuid-Afrika | 0 Reacties 20 November 2013 - Laatste Aanpassing 24 November 2013

Maandag 18 en dinsdag 19 november

Het had de ganse nacht nog geregend maar rond 8 uur begon het op te klaren, gelukkig maar.

Op de planning stond een fietstocht van ong. 15 km richting Stormsrivers Mouth, een deel van het Tsitsikamma park aan de kust , bij de monding van de Stormsrivier.

Daar aangekomen konden we kiezen uit verschillende wandelroutes, wij kozen om te beginnen met de 3km lange waterval wandeling ( heen ) . Daarna wilden we nog de wandeling naar de hangbrug boven de Stormsrivier doen. Wilden ....

De wandeling liep volledig langs de kustlijn, eerst was het pad vrij makkelijk te bewandelen maar verderop was het te volgen pad infeite van de ene rotsblok springen naar de andere of zelfs klauteren. Ondertussen was de hemel helemaal opgeklaard en scheen de zon volop.

We waren rond 10.45 uur vertrokken aan de bus en zijn rond 12.40 uur aangekomen aan de grote mooie waterval, gelukkig maar.

Enkele kiekjes genomen en terug richting vertrekplaats. We moesten daar ten laatste tegen 14 u terug zijn , dat was een serieuze challenge. De gehoopte tweede wandeling , daar was geen sprake meer van.

Ik sprak af met Sil dat ik alvast voor ging lopen om onze groep in te kunnen lichten dat we 14 uur niet zouden halen.( althans niet samen )

Na goed doorstappen en springen, ben ik rond 13.50 aangekomen en Arthur ingelicht dat Silvia wat later dan voorzien zou aankomen.

Op het moment dat we wilden instappen in de bus, kwam Silvia aan. Het was een heftige wandeling, ook waren we een beetje verrast door het mooie weer en was de zonnecreme niet mee. Rode schouders tot gevolg...

Terug richting lodge en we konden nog een fietstochtje maken van 22 km , naar een uitkijkpunt over de zee en de locatie waar we vanmorgen waren.

Het parcours was wel vrij bruut, met veel losse stenen en modder , een echt mountainbike circuit. Voor die 22km werd er zelfs drie uur voorzien !

We startten met een groepje rond 15.15 uur, ik reed voorop en blijkbaar al wat sneller zodat ik bij de ingang van het park al een kleine voorprong had. Blijkbaar moest je ook aan deze ingang je inschrijven in een boek ( toegangsbewijs) . Dit had ik niet opgemerkt en reed dus rustig door. Aan een splitsing heb ik nog een vijftal minuten gewacht maar niemand daagde op ( dit kwam doordat de rest van de groep zich aan het inschrijven was, bleek achteraf ...)

Dan reed ik maar door wetende dat de groep allicht toch de ganse tocht niet samen zou blijven vanwege de moeilijkheidsgraad. Eerst een kleine 3 km afdaling en om nadien terug een tweetal te stijgen om uiteindelijk op het plateau te komen. Ondanks het hebben van een plannetje was het vrij moeilijk om de juiste route te volgen, veel bordjes waren er niet en meestal moest je op gevoel een pad inslaan. Eenmaal goed verkeerd gereden ( wel beloond met een ontmoeting met een Plofadder, tweede gifstigste slang van Afrika, deze lag lekker te zonnen op de weg en liet zich gewillig fotograferen, terug een spannende ervaring met een slang, dit na een eerste korte ontmoeting met een Cape-cobra in Baviaanskloof, een paar dagen geleden)

Toch slaagde ik erin om het uitzichtspunt te bereiken, daar ook een tijdje gewacht op reisgezellen maar tevergeefs ( blijkbaar was de groep tegengehouden geweest door een parkwachter om hun inschrijvingen te controleren, gelukkig dat ik hiervan gespaard bleef, en ook zij hadden problemen met het vinden van de juiste weg en zijn er spijtig genoeg niet geslaagd om het uitkijkpunt te bereiken ) .

Ik terug via een ander pad naar de lodge. Op het einde van de terugweg kwam ik nog Silvia tegen. Zij was samen met twee andere dames An en Lia gaan wandelen in het bos.

Rond 17.10 uur kwam ik terug aan bij de Lodge en snakte naar een frisse pint. Omstreeks 17.45 uur kwam de rest van de groep aan .

Na een douchke nog even apero genomen aan het zwembad , samen met John en Jos om zo om 19 u te gaan dineren.

Rond 22 u bedje in, morgen trekken we verder , naar St Francis Bay en ze voorspellen terug mooi weer :)

Dindsdag 19 november

Opgestaan met een straalblauwe hemel, fantastisch !

Om negen uur vertrokken we richting St Francis Bay een klein kustdorpje. Onderweg inkopen gedaan voor middaglunch en die van morgen , alsook een koffiepauze gedaan in een pittoreske coffeeshop.

Rond de middag aangekomen in onze lodge, en wat voor een...

Echt een balzaal van een kamer, twee grote bedden, grote sofa, salontalel, keuken, grote badkamer , buitendouche en terras . Een zwembad voor onze deur kon en mocht niet ontbreken.

Vlug onze lunch verorbert en daarna de fiets op om de omgeving te verkennen. Wim vergezelde ons en we hebben een toerke van om en bij de 2 uur gereden. De zon was volop van de partij maar er blies een enorme wind. Op het strand werd je gewoonweg gezandstraald. Windkracht 8 beaufort bleek achteraf !

Terug aangekomen aan onze lodge , nog een terraske gedaan. Het weer veranderde vrij plots en de hemel werd volledig bewolkt . Toen werd het maar frisjes.

Om 18 uur werden we verwacht voor de klassieke "braai" , een zuidafrikaanse specialiteit. Infeite een soort van bbq-festijn met gegrilde vleessoorten en groenten, best wel lekker maar niet zo speciaal . Nadien was de stemming best wel leuk, zeker dat er twee flessen Amarulo werden gekraakt ( soort Baileys ) , vooral bij een een kleine groepje dames ging die vlot door de keel.

Rond half elf tijd om ons bedje op te zoeken. Morgen gaan we richting Addo Elephant National Park! Benieuwd ....