Reisverhaal «Vrijdag 22 en zaterdag 23 november 2013»

Fietsreis Zuid-Afrika 2013 | Zuid-Afrika | 0 Reacties 23 November 2013 - Laatste Aanpassing 24 November 2013

Vrijdag 22 november

Tja, onze laatste dag vandaag, deze avond de vlieger op richting Amsterdam, aan alle mooie liedjes komt een eind ...

Eerst nog in alle rust ontbeten, koffers ingepakt en in de tuin van het hotel nog wat liggen genieten van de zon en mooie landschap.

Om half elf was het dan tijd om aan onze 3 locale helpers in de bloemetjes te zetten ( Arthur( reisleider) , Johan ( chauffeur ) en Tyroon ( hulp ) ) ; Rob deed voor ons allen het woord en overhandigde hen hun verdiende drinkgeld.

Nadien was het tijd om richting Port Elisabeth te trekken. +- 80 km te rijden.

Aangekomen aan het strandkant van de stad, gingen we nog even wat shoppen. Silvia was nog op zoek om haar jaarlijkse traditie, nl kerststallekes verzamelen , te vervolledigen.

In het opvangcentrum van de cheeta's had ze al Moeder Maria, Jozef en kindje ( allez, voor onze verbeelding ) gekocht, nu nog op zoek naar wat dieren ( maar enkel de dieren die we gezien hadden tijdens onze reis )

Op de dijk waren er diverse verkopers die hun beeldjes, kralen, manden en allerlei andere curiosa aan het verkopen waren ( terug met het spel om af te dingen ) . Daar toch enkele beeldjes aan de haak kunnen slaan ( leeuw, luipaard, bumba, buffel, zebra, schildpad, kudu en olifant )

Nadien was het tijd om een slaatje te eten op een lekker zonnig terras, een frisse Sauvignon Blanc mocht niet ontbreken, uiteraard ;)

Wat later nog wat gekuierd in een shopping mall ( gewoon decadent, niet de uitstraling van Zuid-Afrika, maar eerder amerikaans , niet betaalbaar voor de gemiddelde Z-Afrikaan.)

Om 15.45 uur werden we terug afgehaald om richting luchthaven te gaan. Daar afscheid genomen van onze 3 vrienden en we gingen ons inchecken.

We kregen alvast een minder goed nieuws, ons vliegtuig richting Johannesburg had anderhalf uur vertraging... Gelukkig dat we sowieso 4 uur moesten wachten in Johannesburg om onze vlucht naar Amsterdam te nemen, dus nog geen stress.

Rond 19.45 uur vertrokken , anderhalf uur later in Johannesburg, daar was het goed aan het regenen ...

Om 23.55 uur was onze vlucht voorzien en werd ook gerespecteerd. Rond 10.00 uur locale tijd moesten we landen ( +- 11 uur vliegen, joepie ! :( )

Zaterdag 23 november

Niet zo goed geslapen, maar al bij al zijn de 11 uur nog vlot verlopen .

Inderdaad, rond 10.00 uur kwamen we veilig aan in Amsterdam maar moesten we wat wachten omdat onze gate nog niet vrij was. Ook de afhaling van de bagage verliep niet zo snel. Ondertussen hadden we dus tijd om onze reisgenoten uitgebreid te bedanken voor het gezelschap en afscheid te nemen. Wie weet zien we nog enkele van onze Nederlandse vrienden terug ...

Al bij al was het een zeer geslaagde reis, leuk gezelschap, mooie landschappen met de nodige fauna en flora , het weer viel zeer goed mee , het seizoen ideaal gezien nu alles in volle bloei stond.

Enig minpuntje... Z-Afrika is nog niet het meest geschikte fietsland, voor de auto's zijn de wegen al een uitdaging, laat staan voor de fietsen. Ook het aantal fietsdagen was iets te beperkt ( ook vanwege 2 dagen slecht weer ) maar dit werd ruimschoots goedgemaakt met de zeer mooie natuur die we voorgeschoteld kregen.

We keren zeker terug naar Z-Afrika, benieuwd naar de andere delen ( misschien krijgen we de Tafelberg dan wel te zien ) .

Ik kan niet beter eindigen met het volgende : goed mensen, een baje goeie vakantie gekreeg ! En vanaf nu is mijn slogan : alles kom rech !