Reisverhaal «Vrijdag 8 en zaterdag 9 november»

Fietsreis Zuid-Afrika 2013 | Zuid-Afrika | 1 Reacties 12 November 2013 - Laatste Aanpassing 24 November 2013

Vrijdag 8/11 en zaterdag 9/11

Om 7.30 ontbijt want om 8.30 werden we aan de bus verwacht. Op de planning stond bezoek van Kaap De Goede Hoop en Cape Point. Eerst een deel met de bus ( spijtig genoeg via een andere weg dan die ik had gehoopt nl via Chapman's Peak maar dat was niet te doen vanwege de grootte van onze bus met grote aanhangwagen fietsen) . Eens over een heuvel reden we zo via de kustlijn naar de twee kapen. Typische zeecabinekes in allerlei kleuren, kleine dorpjes in oude hollandse bouwstijl , surfers op de golven van de Altantische Oceaan ... waren vooral de bezienswaardigheden onderweg. Aan inkom van het national park werd de fietsenverdeling gedaan en konden we onze fiets wat inrijden. Eerst bezoek van Cape Point( infeite iets zuidelijker dan KdgHoop) met prachtige uitzichten op zee en rotsformaties en uiteraard de bekende vuurtoren, nadien richting KdgHoop, het meest zuidwestelijke punt van Afrika.

Terug naar start en we hadden onze eerste fietsdag achter de rug ( ik schat ong 35 km ) . En de fietsen vielen goed mee , Sil had in het begin wat problemen met de versnelling maar dat kwam snel in orde. Terug naar Kaapstad. Vlug een douche genomen om dan naar Waterfront te wandelen en daar een restaurantje uit te zoeken. ( sil : carpaccio van springbok en kip marsala; ikzelf ging voor een stoofpotje van springbok, lekker maar wat karige portie )

Voor de veiligheid namen we maar de taxi terug richting hotel . Chauffeur was een vrij grappige man. Alsook stapte er plots een wat beschonken blanke zuidafrikaan vooraan in onze taxi toen deze voor een rood licht stond. Hij had ons niet zien zitten en de chauffeur had ook niet direct een goed antwoord op deze grappige situatie. Gezien hij ook onze richting op moest, mocht hij nog mee. Het was toch amper voor 300 meter ... Veilig en wel toegekomen in hotel rond 22.00 uur en bedje in.

Zaterdag 9/11 moesten we gepakt klaar staan want we vertrokken richting Stellenbosch ( de wijnstreek bij uitstek in zuid-afrika ) Op het programma stond een korte fietstocht van Wellington naar iets voor Stellenbosch, nl bij een wijn- en kaasproeverij. Toch eerst een busrit met korte koffiestop. Rond 11.30 uur startte onze fietstocht ( viel wat tegen infeite, was 15 km rijden langs een drukke weg waar de auto's 100 km mochten rijden en ook deden! , wel langs wijnvelden maar dat had ik mij toch anders voorgesteld, teveel verwend misschien eens dat je al wijnfietsroutes hebt gedaan bvb in frankrijk ... ) De laatste 3 km was gelukkig op een rustige weg richting Wijnhuis Fairview. Aangekomen rond 13 uur en we opteerden om de formule " 8 wijnen en 8 kazen " te degusteren, kostprijs 60 rand pp. ttz 4.50 euro pp !!! Deze werd gegeven in een speciaal restaurantzaaltje met uitleg van de diverse kazen en wijnen . Gelukkig was er voldoende brood en water om de alcohol te verzachten want wijn uitspugen .... Neen , dat is niet echt ons ding! We kregen trouwens 10 wijnen te proeven maar ons hoor je niet klagen ... Of waren we misschien de tel kwijt ?

Diverse wijnen vielen erg in de smaak, alsook een paar blauwgeaderde kazen. We konden het dan ook niet laten om toch 6 flessen te kopen ( twee fl. per soort , 1 witte en twee rode ) en drie kaasporties. Gelukkig moesten we niet meer de fiets op en reden we richting Stellenbosch. Deze stad is de tweede oudste van Zuid-Afrika en heeft verschillende oude woningen staan , oud hollandse stijl , wit geverfd en die nu beschermd zijn . Eerst een oude kruidenierswinkel bezocht om nadien de stad wat te verkennen. Daarna was het tijd om richting hotel te gaan , Lodge Stellenbosch.

Op zich een zeer mooie locatie en accomodatie. Onze kamer had een prachtig uitzicht, nl wijnranken voor ons gecombineerd met de heuvels op de achtergrond.

Dat met een glasje wijn gecombineerd met de ondergaande zon... Idylisch !

We bleven met z'n allen eten in het hotel . Spijtig dat twee van onze reisgenoten zeer lang op hun eten hebben moeten wachten. Zij kregen pas hun maaltijd nadat iedereen gedaan had. Wijzelf hadden ook een tijdje moeten wachten ( ok, besteld a la carte, maar dan bied je die formule niet aan aan een groep van 20 personen ! ) Eerste keer dat we werden geconfronteerd met de afrikaanse nonchalance . Ook het betalen van onze maaltijd leek een probleem te zijn. Sommigen hadden hun drankjes en maaltijden op kamernr laten zetten maar wilden toch op het einde van de avond afrekenen. ( we zouden om 6.30 vertrekken gezien we een lange busrit voor de boeg hadden ) . Dit kon niet . . . Enkel vanaf de volgende dag kon dit afgerekend worden. Er zal iemand op moment van vertrek aanwezig zijn , was het antwoord. Voor sommigen toch een domper op deze hostel, spijtig want dit was voor ons iets waar je verdomd iets moois kan van maken of uitbaten. To be continued .

Ilse hoi, hoi, eindelijk kan ik op jullie site, het lukte niet op zaterdag ll, eindelijk ook even tijd om iets te schrijven. het weer hier is echt om te wenen, bijna elke dag regen, gisteren heeft het de hele dag gemiezerd, dus geniet maar van het zonneke, ook voor ons mee; het land valt precies mee, met een leuke gids, jullie reis kan niet meer stuk, enjoy!!! kheb vandaag mijn eerste sessie bijscholing over agressie gekregen van 6uur, twas zeer ingrijpend en we moesten stilstaan over de manier hoe we reageren op (agressief) gedrag van lln. grtjs en tot mails, ilse Geplaatst op 13 November 2013