Reisverhaal «Woensdag 20 en donderdag 21 november»

Fietsreis Zuid-Afrika 2013 | Zuid-Afrika | 0 Reacties 21 November 2013 - Laatste Aanpassing 24 November 2013

Woensdag 20 en donderdag 21 november

Vandaag vertrokken we al om 8.30 uur op weg naar een van de hoogtepunten van de vakantie, nl een jeeptoer in het Addo Elephant National Park. Een meer dan 600 km2 groot natuurgebied waar om en bij de 650 olifanten vrij rond zwerven.

Ook benieuwd ofdat we andere dieren uit de Big 5 zouden vastleggen op onze lenzen. ( olifant, leeuw, buffel, luipaard en neushoorn, want allen waren aanwezig in het immense park)

Eerst naar onze lodge om onze bagage af te zetten en vlug te picnicken. Maar wat voor een accommodatie opnieuw...

Allemaal aparte woningkjes op de heuvels van de Zuurberg met een panorama om duizelig van te worden...kilometers ver kan je zien, zicht op de heuvels en dalen van dit prachtig land aan natuur.

Terug een balzaal van een kamer en badkamer, aan de receptie was er ook een mooie tuin met zwembad op de heuvel, zelfde grootse uitzicht, zeker daar een plonske in wagen , we bleven hier twee nachten, onze laatste nachten trouwens, onze vakantie zit er bijna op. Maar wat een afsluiter....

Om 13.30 uur vertrokken we met twee jeeps richting National Park. Na quasi driekartier rijden kwamen we aan. Onderweg hadden we al enkele olifanten kunnen spotten, aangezien de weg naast het park lag.

Het was een enorme belevenis om deze wilde dieren in echt te zien, compleet een ander gevoel dan naar de zoo gaan.

We bleven maar foto's trekken van de verschillende dieren. Uiteraard waren er veel olifanten te observeren maar ook springbokken, elanden, zebras, kudus , etc

We waren zelfs getuige van een luie mannelijke leeuw die rustig lag te zonnen langs de kant van de weg, juist voldaan van het verorberen van een vrouwelijke kudu. Machtig ...

Op de terugweg nog meer wild, alsook een jakhals en verderop nog 1 van de big 5 nl de buffel, wat een beest was dat !

Op amper 5 uur tijd drie van de Big 5 zien, echt een belevenis !

Het zal moeilijk worden om de bele foto's te filteren.

Op weg naar de lodge, lekker voldaan van de safari, werd het toch wat killer, meer bewolking en het werd bijna19 uur !

Wel kunnen genieten van een mooie zonsondergang !

Tijd voor douchen was er niet toen we aankwamen. Onmiddellijk aan tafel waar we konden genieten van een uitgebreid buffet, uiteraard weggespoeld met een lekker flesje rode wijn. Life is beautiful !

Nadien nog even nagekaart met enkele reisgenoten bij de open haard en nadien naar bed.

Morgen onze laatste volledige dag in het mooie Z-A !

Donderdag 21 november

Vandaag stond er als afsluiter een fietstocht op het programma, gecombineerd met een bezoek aan een jachtluipaarden-farm.

De fietstocht begon eerst met een afdaling van 14 km, dit vanuit onze lodge met nadien een op en neer parcours van om en bij de 25 km . Leuk fietsen op hobbelige banen tussen de vele citruspantages.

Rond half twaalf bereikten we ons eindpunt en vertrokken we terug met onze bus naar het Cheeta rescue project. Daar aten we eerst onze vooraf bestelde sandwich om nadien een anderhalfuur durende toer te doen van deze site. Hier waren niet enkel cheeta's te zien, maar ook andere katachtigen zoals luipaarden, leeuwen, linxen etc....

Allemaal ondergebracht uit vrees om uitgeroeid te worden. ... In deze streek zijn er veel boeren met vee en zij zijn niet echt pro dat deze dieren in volle vrijheid leven.

Velen worden daardoor genadeloos afgeschoten. ...

We werden zelfs getrakteerd op een echte confrontatie met twee cheeta's , enkele vrijwilligers , waaronder wij zelf, konden echt een jachtluipaard aanraken en strelen. Ik werd zelfs op een gegeven moment afgelekt ( vanwege het zout ) . Hun tong is wel degelijk veel ruwer dan onze huishoudkatten !

Toch een uniek ervaring voor catlovers !

Nadien konden we terug de 39 km terugfietsen , deels verkozen de 25 km, deels verkozen de bus, amper 4 personen gingen voor de 39 km , vooral de laatste 14 quasi constant stijgend.

Voor Silvia was het parcours niet echt haar ding en zij koos voor de bus.

Ikzelf wou toch een bergpas overmeesteren en ging dus voor de big one, nl 39 km , om zo om en bij de 80 km te komen vandaag, een mooie afsluiter.

De eerste 25 km hielden we vrij goed het tempo erin ( +- 25 per uur ) (Jos, Loek en mezelf)

Toen we de beklimming aanvatten , reden Jos en ikzelf voorop. Loek reed zijn eigen tempo.

Meer en meer kreeg Jos last van het zweetzout in zijn ogen en moest op regelde tijdstippen even passen . Ikzelf had niet zoveellast daarvan en kon rustig de beklimming verder zetten.

Het was niet echt zwaar , de stijgingspercentages vielen best mee, maar vooral de afstand was best heavy. 14 km constant stijgen is toch niet echt een makkie!

Toch ben ik erin geslaagd om als eerste onze lodge te bereiken, dit in 65 minuten. Best fier op mezelf , een ideale afsluiter van de fietsvakantie.

Iets later kwam Jos en Loek binnen, ook proficiat trouwens en ook Rob kwam uiteindelijk binnen . ( hij was veel later gestart gezien hij eerst bij zijn gezel Ria wou blijven)

Nadien een welverdiende douche, een apero met de rest van de reisgenoten, een lekker buffet en nog wat nagepraat over onze belevenissen tijdens deze vakantie