Reisverhaal «Woensdag 6 en donderdag 7 november»

Fietsreis Zuid-Afrika 2013 | Zuid-Afrika | 0 Reacties 12 November 2013 - Laatste Aanpassing 24 November 2013

Woensdag 6 /11 en Donderdag 7/11/2013

6.15 uur Ibis hotel Schiphol. Dat was de start voor onze vakantie naar Zuid-Afrika.

Rond 6.55 uur kwam een shuttle ons keurig oppikken. Aangekomen in luchthaven konden we onmiddellijk onze bagage inchecken. Ik had al de dag voordien via internet onze seats bevestigd zodat we onmiddellijk aan de speciale bagage incheckbalie konden aanschuiven. Er kwam quasi geen personeel aan te pas. Vrij eenvoudig en practisch. Ik weet niet ofdat Zaventem ook zo al is uitgerust.

Daarna door paspoortcontrole en ontbijten . Omstreeks 8.30 begon de boarding met dan pas de bagagecontrole. Om 9.25 werd ons vliegtuig gevuld en omstreeks 10.15 uur vertrokken we richting Kaapstad.

De duur van de vlucht viel al bij al mee of althans het tijdsgevoel . We kwamen aan rond 22.00 uur plaatselijke tijd ( bij ons 21.00 ) , dus ong. 11 uur vliegen om de bijna 10.000 km te overbruggen. En de maaltijden vielen best wel mee. Geen honger geleden.

In Kaapstad airport werden we opgewacht door onze lokale gids Arthur en kwamen we onze andere reisgenoten tegen. Jawel, we zijn wederom de enige Belgen! Maar geen probleem, daar hadden we al ervaring mee. ;)

En Arthur, een echte blanke zuidafrikaan, met zijn eigen grappige taal. Moesten we iets niet verstaan, dan moesten we het gewoon zeggen en dat zou hij de uitleg in het engels doen.

We zijn dan naar ons hotel vertrokken, half uurtje rijden. Ingecheckt , nog twee glaasjes wijn besteld om te nuttigen op onze hotelkamer en pitten maar.

De volgende ochtend hadden we een vrije dag in Kaapstad. Omstreeks 7.30 ontbeten om zo rond half negen de stad in te trekken. De beste manier om deze stad te verkennen was volgens onze gids de"hopon and hopoff"- bus te nemen. We hebben dit dan ook gedaan. Deze voerde ons eerst naar de beroemde Tafelberg. Deze zat nog stevig onder de wolken maar we waagden toch onze kans om deze te bezoeken met de kabelbaan. Doch dit was ter plaatse niet mogelijk :( . De kabelbaan was zo goed als zeker voor de ganse dag gesloten... Geen zicht, te koud en teveel wind. Dan maar daar een korte wandeling gemaakt en wat foto's getrokken en dan terug de bus op , richting Kaapstad. Een leuke rit trouwens , zo langs de kust naar de stad. Aangekomen aan Waterfront, na de Tafelberg de meest bezochte plaats in Kaapstad. Deze site is een beetje een copy van Pier 39 van San Francisco. Grote winkelcomplex in zeemansstijl, alsook de diverse restaurantjes en bars , allemaal gebouwd rond een haventje. Daar hebben we dan onze lunch genomen. ( bizar dat we niet in een open terras een wijntje mochten drinken, dit mocht enkel onder een overdekt terras of binnen.... Wij dan maar overdekt ;) )

Nadien terug de bus op om eens de volledige toer te doen, dus de volledige stad alsook terug de Tafelberg, in de hoop dat deze open was ( je weet maar nooit ) maar helaas .

Om 18 uur hadden we afspraak met de volledige groep voor een uitleg over onze reis, samen met Arthur. Dit haalden we net , onze wandeling van Waterfront tot het hotel hadden we wat onderschat . Na de uitleg even vlug gedouched om vervolgens iets te gaan eten in de buurt. Het werd restaurant Arnolds, aanbevolen door Arthur . Silvia koos voor steenbok in bladerdeeg en groentjes, ikzelf ging voor en schotel met vier verschillende vleessoorten ( kroko, steenbok, zwijn en struisvogel) , lekker weggespoeld met een Pinotage ( afrikaanse wijndruif ) . Naast onze tafel hebben we dan ook wat meer kennis gemaakt met vier van onze reisgenoten John, Jos, Lida en Truus . Ook Loek en Nelleke kwamen er op het einde bij zitten. Rond 22.00 uur richting hotel en gaan slapen. Oh ja, we hebben ons vandaag laten verrassen door de afrikaanse zon. Nochtans het regende licht in de vroege morgen en veel licht bewolking met af en toe wat zon... Toch serieus verbrand, vooral in gezicht . Ons teer velleke is dit niet meer gewoon blijkbaar... Morgen zeker goed insmeren is de boodschap.