Reisverhaal «Zaterdag 16 en zondag 17 november»

Fietsreis Zuid-Afrika 2013 | Zuid-Afrika | 0 Reacties 18 November 2013 - Laatste Aanpassing 24 November 2013

Zaterdag 16 en zondag 17 november

Wegens de storm en overvloedige regenval geen boottocht vandaag.

Dan besliste ik maar in een zotte bui dat ik ging zwemmen in de zee. De ganse voormiddag in het hotel blijven, daar had ik geen zin in. En zwemmen in de Indiische Oceaan ontbrak nog op mijn lijstje....

Eerst nog wat verslagen op de blog gepost en nog zwemkandidaten gezocht. Jos en Corrie hadden ook interesse.

Wij met zijn driën naar beneden, naar het strand, in de gietende regen. Ondanks de regen en wind voelde het zeker niet koud aan, integendeel.

Aangekomen, een grote rotsblok opgezocht waar we onze kleren en handdoek konden beschermen van de regen en daarna de zee in. Heerlijk ! De zee was allesbehalve koud maar wel woest. Grote golven en sterke zijwaardse stroming. Het deed me terugdenken aan onze vakantie in Bayonne waar de atlantische oceaan ook zo woest was met grote golven om in te springen. Enkel was er hier geen sprake van kleine kiezeltjes die je zwembroek vulden. Hier was het gewoon zandstrand zondermeer.

Na een half uurtje dollen met de golven, vlug omgekleed en nog een koffie gaan drinken ( zelfde cafe waar ik gisteren met Silvia nog iets heb gedronken tijdens het schuilen voor de regen) .

Rond 11.30 terug in het hotel en samen met Silvia nog wat gaan winkelen en middagmaal genomen.

We moesten ons nog reppen om niet te laat te zijn ( 13.30 u) voor onze middaguitstap, nl bezoek van het robbenbergeiland. Een groot schiereiland waar we een 3 á 4 uur durende wandeling konden doen. Alsof het op bestelling was, begon het op te klaren en de zon scheen volop.

De wandeling was vrij intensief ( veel klimmen en dalen op rotsen en minderbegaanbare paden) maar oh zo mooi. Zeker met een blauwe lucht als achtergrond konden we genieten van de fauna en flora van zowel het schiereiland als van de zee. We hebben zelfs terug een walvis kunnen spotten !

Rond 17.45 waren we terug aan de bus en keerden we terug richting hotel.

Om 19.30 werden we aan tafel verwacht ( restaurant hotel, bekend voor visgerechten ) . Wij kozen beiden voor een pasta met zeevruchten. Lekker en voldoende, alles weggespoeld met een flesje sauvignon blanc.

Morgenvroeg doen we terug een poging om op walvis-spotting te gaan met een boot. Benieuwd of dit deze keer zal lukken.

Zondag 17 november

Om 7.15 ontbijten want we moeten om 8.00 uur vertrekken met de bus richting boot om walvissen te spotten.

Het gaat door deze keer. Effectief, het weer was veel beter. De zon kwam zelfs af en toe piepen en de zee lijkt kalm.

Aangekomen en na betaling begon het lichtjes te spetteren en de wolken werden donkerder en donkerder !!!

En ja hoor, toen we amper 5 minuten in zee zaten werden we bediend door een hevige bui. De boot was niet overdekt, dus we kregen de volle laag. We zaten ook nog eens op de eerste rij. De zee begon wat woeliger te worden en de boot ging lekker te keer. Gelukkig had Sil voorzorgen genomen en voordien touristil ingenomen.

De bui ging voorbij en we konden wat bekomen, we vaarden ondertussen langs de klippen van het robbenbergeiland, het schiereiland dat we gisteren hadden bewandeld.

Vanuit de boot hadden we nu wel beter zicht op de zeerobben, aalscholvers, zeeolifanten en andere fauna. Door het af en toe verwerken van een regenbui , wou en kon ik mijn fototoestel niet bovenhalen. Anders miserie verzekerd nadien.

We vaarden tot het puntje van het schiereiland en trokken nadien dwars de baai over in de hoop om walvissen te bespeuren.

Helaas , na bijna een uur varen geen walvissen te bekennen. Wel werden we getrakteerd op het zien van enkele buffalo dolfijnen en kleine hamerhaaien. ( die laatste deden het jawsgevoel naar boven komen ttz met hun rugvin uit het water stekend ) .

Wel tof van de maatschappij dat we een gedeeltelijke terugbetaling kregen omdat we geen walvissen hadden gezien.

Terug naar hotel om ons vlug om te kleden. We waren kletsnat... Gisteren hadden we nog geluk met het weer tijdens onze wandeltocht, deze morgen helaas niet. Op een gegeven moment regende het zelfs blaaskes op de zee en zaten we er volledig onbeschud in. Gelukkig was het niet koud.

Gezien het slechte weer, werd ook onze fietstocht afgelast en reden we rechtstreeks naar ons nieuw hotel , Tsitsikamma Village Inn, genaamd naar het dorpje. Ongeveer een uurtje rijden vanuit Plettenberg Bay.

Tsitsikamma is een bosrijk natuurgebied aan de kust met verschillende grote kloven.

Ons verblijf was een mooie locatie, allemaal aparte huisjes met diverse kamers in verschillende stijlen verspreid over het domein.

Het weer werd er niet beter op, integendeel. Aan de kust regende het af en toe maar hier bleef het constant mieseren met op regelmatige basis een heuse regenbui.

In het hotel dan maar gelunched ( wij namen beiden Bobotie, een zuidafrikaanse specialiteit, gehaktstoofpot met kruiden, groenten en rijst, best wel lekker ) , daarna onze kamer opgezocht en onze natte kleren van deze morgen opgehangen .

Er was als alternatief voor de fietstocht een wandeling voorzien maar niemand had zin om in de regen te gaan wandelen.

Maar ik had geen zin om een ganse namiddag niets te doen, dus ik besloot dan maar om alleen een wandeltocht te doen. Sil bleef in het hotel en las verder haar boek. Achteraf bleken er nog personen dit gedaan te hebben ( wel een andere route, gezien ik niemand heb tegengekomen )

De wandeling was wat avontuurlijk. Ik volgde eerst een vrij breed pad maar daarna ging het pad echt de dichte begroeiing in. Vanwege de overvloedige regenval en wind de voorbije dagen en vandaag, was het pad op diverse plekken compleet onder water, bomen waren afgeknakt en lagen op het pad, riviertjes waren breder dan normaal en moest ik een bruggetje fabriceren om erover te kunnen, allez een echt hindernissenparcours van om en bij de 8 km. Ik was wederom kletsnat maar geen koude geleden en ik vond het best wel een aparte ervaring. Ik had wel gehoopt om meer dieren te zien maar buiten een paar vogels en het horen van honderden kwakende boomkikkers, niets speciaals te melden. Wel dat ik vermoed dat het hier vaak regent, te merken aan de vele korstmossen aan de stammen van de bomen, alsook aan de massale aanwezigheid van allerlei soorten zwammen( soorten die ik nog niet gezien had in Europa )

Na een warm badje, richting bar om samen met enkele reisgenoten te aperitieven want om 19 uur werden we aan tafel verwacht.

Voor het eerst zag ik Kudu op de menu staan en heb niet geaarzeld, ook Sil ging hiervoor. Zeer lekker vlees trouwens, heeft meer smaak dan de klassieke rundersteak van bij ons.

Nog wat lekker zitten kletsen met Jos en rond 23 uur naar bed toe.

Hopelijk stopt de regen en kunnen we terug gaan fietsen. Want daar kwamen we in eerste instantie voor....