Reisverhaal «Dubai»

Dubai - Oman - Abu Dhabi | Verenigde Arabische Emiraten | 0 Reacties 29 Maart 2016 - Laatste Aanpassing 26 April 2016

Door de aanslagen in Brussel, was onze vlucht van Zaventem naar Düsseldorf verplaatst. Voor ons geen probleem aangezien dit niet zo veel verder rijden is. Bovendien zijn we al 2x van daaruit naar Azië vertrokken. De sfeer op het vliegtuig was op zijn minst 'vreemd' te noemen, normaal gezien zit het vliegtuig altijd helemaal vol. Nu zat de businessclass vol met personeel van Etihad, in de Economy waar wij zaten zaten er misschien 40 personen. Plaats genoeg dus voor een nachtvlucht! Bij aankomst was het even zoeken naar de Etihadbus die ons meteen naar Dubai zou brengen. Bij aankomst in de Etihadtravelmall bleek dat de ideale locatie te zijn: vlak naast de metro Noorbank vanwaar we nog maar 1 halte verder moesten naar ons hotel, het Novotel Al Barsha.

Als je Dubai zegt, denkt iedereen meteen aan dure hotels en resorts misschien, maar je kan hier eigenlijk voor alle prijsklassen een hotel vinden. Qua ligging vonden we deze Novotel heel goed, we zaten onmiddellijk bij de metro en moesten nooit heel lang reizen. Dubai is heel uitgestrekt, en als je kiest voor Jumeirah, waar veel toeristen aan het strand verblijven, moet je toch wel veel in de metro zitten. Hetzelfde geldt voor Bur Dubai en Deira trouwens. De buurt van het Novotel was niet interessant, om te gaan eten gingen we gewoon 1 halte verder naar de Mall of the Emirates of naar 'The Walk' in Jumeirah.

Hoewel we na de nachtvlucht een rustige dag gepland hadden naast het zwembad (verwarmd tot 33°!) voelden we redelijk fris en zijn we toch nog even de stad ingetrokken: Ski Dubai doet toch een beetje decadent aan bij buitentemperaturen van 30°, en vanuit ecologisch oogpunt is het waarschijnlijk ook niet zo geweldig interessant. Daarna zijn we met de monorail naar Palm Jumeirah geweest, gewoon om de bekende palmeilanden en Atlantis van dichtbij te kunnen zien. De moeite? Goh, moeilijk te zeggen, blij dat we het eens gezien hebben, maar daar houdt het ook op. Supertoeristisch allemaal, hoewel die monorail echt wegstoken is en vrij ver stappen van de echte metro. Bij de 'armen'  van het palmblad zie je de villa's staan, maar je ziet toch ook dat het water te weinig beweging krijgt. Volgens ons is het water er niet zo geschikt om te zwemmen en moet er af en toe ook een geurtje hangen :). De dagen dat we in Dubai waren hebben we steeds een lucht met stof of smog gehad, waardoor de zichtbaarheid in de verte beperkt was. Misschien dat we hierdoor niet zo enthousiast zijn?

Daarna was het genoeg voor de dag, na een zwemmeke in het hotel, zijn we nog een keer terug naar the Mall of the Emirates geweest om te eten bij la Piazza.

De tweede dag was gewijd aan het 'authentieke' Dubai: Bur Dubai en Deira. We hebben onmiddellijk de abra genomen om over te steken naar de andere kant van de kreek. Daar hebben we rond gelopen door de souks (gold souk en spice souk) en een bezoek gebracht aan de Ahmadiya School om een idee te krijgen van het oude Dubai. Een sympathiek schooltje dat zeker de moeite waard was. De leerkrachten zagen er alvast heel streng uit. Ondertussen was het al zo warm geworden dat we na opnieuw de kreek overgestoken te hebben, meteen een leuk terrasje gezocht hebben, Bait al Wakeel. Tuur vond zijn kiwijuice superlekker! Zo lekker hebben we die niet meer gevonden. Daarna opnieuw tijd voor het zwembad. s' Avonds zijn we gaan eten op The Walk, een mooi aangelegde (toeristische) promenade aan de zee. Eten bij House of Curry.

Onze laatste dag in Dubai hadden we enkele weken op voorhand al tickets geboekt voor de Burj Khalifa. Overal kan je lezen dat je zeker op tijd moet zijn, dus 's morgens was het even stressen, maar dat bleek dus niet nodig te zijn. Er was niet zoveel volk, het binnengaan ging vlot. Rugzakken mogen binnen, maar eten blijkbaar niet. Was ik toch wel vergeten dat we koeken bijhadden zeker :). Gelukkig kregen we die bij het buitengaan terug. Hoewel het momenteel de hoogste toren ter wereld was, had ik ook hier weer geen wauwgevoel. We zijn tot het 124e verdiep geweest wat met de lift echt heel snel gaat. Boven is er dan de obligate souvenirshop en een terras buiten. Ook hier weer door de smog kon je niet echt ver zien. Nog even door de Dubai Mall gelopen (hier zou je dagen kunnen shoppen), om dan naar de Burj Al Arab te gaan met de bus. Dit 'zeven'sterrenhotel ligt op een kunstmatig eilandje vlak voor de kust van Dubai is is vooral gekend van een tennismatchreclame die op het heliveld boven op het hotel gespeeld wordt. Spijtig genoeg kom je als gewone toerist niet verder dan de brug. Betalen voor een dure hightea zagen we niet zitten :). Aangezien de metro niet dichtbij was, hebben van onze dagpaskaarten voor het openbaar vervoer gebruikt gemaakt om de bus te nemen tot aan de Dubai Mall en vandaaruit de metro om te gaan zwemmen in het hotel. 's Avonds eten in de Mall of the Emirates, The Butcher's shop. oké voor hamburgers en vlees, maar mijn slaatje met scampi en avocado was zonder avocado en 3 kleine scampis.

Fotoalbums van Verenigde Arabische Emiraten

Abu Dhabi (6)

01 Juni 2016 | Dubai - Oman - Abu Dhabi | Verenigde Arabische Emiraten | Laatste Aanpassing 01 Juni 2016