Reisverhaal «Met tegenzin naar Lima !»

Peru | 0 Reacties 19 Juni 2009 - Laatste Aanpassing 22 December 2009

Met tegenzin naar Lima !

Na een super luide busrit arriveerden we in Lima, de hoofdstad van Peru.  Tevens ook de laatste grote stad die we aandoen voordat we in Quito aankomen.  En ik had er totaal geen zin in.  Ik ben die grote, drukke steden meer dan beu.  Voor ons heeft Lima ook niet veel te bieden en het is meer een korte tussenstop op onze doortocht naar het noorden.  Ook waren we helemaal opgefokt door de vele uren televisie-actie die we moesten bekijken en aanhoren.  We kregen Triple X nr 1, 2 en een stukje van de 3de film te zien.  Ewel, we hadden toch een overdosis geweld binnen en onze oren waren aan het suizen van de vele geweerschoten en gekrijs.  Welcome to Lima !

We vroegen aan de taxichauffeur om ons in Miraflores af te zetten.  Een beetje het sjiekere gedeelte van de stad en ook het meest veilige naar 't schijnt.  Voor het eerst was het hotel dat we hadden gekozen volzet, dus begonnen we met rondlopen. De rugzakken beginnen nu wel al serieus te wegen, en het bleek dat de meeste hostels volzet waren en te duur.  We konden ook niet blijven rond- lopen en het begon toch geleidelijk aan toch donker te worden.  Uiteindelijk vonden we een mooie maar prijzige kamer in de Inka Lodge.  Gelegen in een rustige straat en toch centraal.  We namen nog een kijkje in de grote winkelstraat en kozen een lekker restaurantje uit.  Ook al is alles iets duurder, het was verzorgd en superlekker.

De volgende dag liepen we rond in Miraflores, wandelden we langs het strand (waar ze ons al waarschuwden dat we niet te ver mochten lopen), gingen naar het winkelcentrum en verkenden de vele straten met de vele winkels.  Hier vind je wel je goesting voor souveniers en kadootjes.  We deden ook boodschappen en kookten sinds lang nog eens zelf.  Op het menu : spaghetti natuurlijk !!  Klaargemaakt in de microgolfoven.  We trekken ons plan maar het is goed voor één keer.  En het gratis internet komt ook goed van pas.

Het oude stadscentrum van Lima bezoeken we natuurlijk ook.  Eerst gaan we busticketten kopen in het oude busstation van Cruz del Sur.  We moesten helpen navigeren want de taxichauffeur wist het niet zijn.  Blijkbaar komen er hier geen toeristen meer en zijn het meer de oudere bussen die vanuit dit busstation vertrekken.  Oh, we geraken er ook wel zeker, en de ticketten zijn goedkoper.  Daarna lopen we naar de plaza major.  Het is juist middag en het is wisseling van de wacht.  Spectaculair gewoon.  Die mannen maken er hun werk van.  Ze waren met meer dan 50 denk ik en het spektakel met hun geweren hield maar niet op.  De rest van de binnenstad kon ons maar weinig bekoren en het duurde niet lang of we zaten al vlug terug in een taxi richting Miraflores.  De souvenierwinkeltjes wachtten op ons !

De volgende dag was een beetje een verloren dag omdat we maar 's avonds een nachtbus hadden naar Trujillo.  Dan komt het internet en een goed boek wel van pas.  Toen we een taxichauffeur stopten en vroegen om ons naar het oude busstation te brengen wilde hij eerst niet.  Na lang aandringen hapte hij dan toch toe.  Gelukkig want veel taxis rijden er op zondagavond niet rond.  En inderdaad, we waren de enige toeristen maar er werd niet scheef gekeken naar ons.  Een veiligheidagent vond het nodig om mijn Spaans te testen en vanalles te vragen.  't zou een mooi opname van 'Kan dit' geweest zijn...
Om 22u konden we dan uiteindelijk vertrekken in onze slaapbus en om 7u 's morgens arriveerden we in Trujillo.