Reisverhaal «Op naar Istanbul!»

Wereldreis! | Bulgarije | 1 Reacties 22 Juli 2014 - Laatste Aanpassing 11 September 2014

Na twee weekjes terug in ons Belgenlandje vertrokken we al gauw op onze nieuwe missie richting Iran. Onze weg bracht ons allereerst naar Keulen, waar we het letterlijk hoorden donderen toen we in onze hostel aankwamen. De uitdrukking klopt dus werkelijk als een bus!

Al snel kregen we een staaltje te zien van de befaamde Deutsche Grundlichkeit. Terwijl in veel van de landen die we bezocht hebben het volkomen normaal is gewoon op de bus te springen die je moet nemen, je vervolgens vast te houden aan alles wat je maar kan vastgrijpen en vervolgens hopen dat je heelhuids op je bestemming zal aankomen, krijg je in Duitsland een zeer uitgebreide uiteenzetting te horen van alle mogelijke veiligheidsinformatie en de te volgen procedures in geval van een mogelijk accident die je je maar kan bedenken, dat dan vaak nog eens herhaald wordt na elke stop. Op een vreemde manier leek het contrast met bv. Zuid-Amerika werkelijk hilarisch!

In Duitsland hebben we enkele vriendinnen bezocht die we eerder op onze reis hadden ontmoet. Lara uit München hadden we eerder al in Peru ontmoet, terwijl we met Sabina uit Nürnberg een toffe avond beleefd hadden in Nieuw-Zeeland. Met beiden hebben we telkens wat van hun thuishavens bezocht. Voor ons verblijf hebben we deze keer een beroep gedaan op Airbnb, een soort couchsurfing tegen betaling. Anders dan bij couchsurfing verloopt de communicatie met dit initiatief superefficient en snel. Zo verbleven we in München bij Michael en Rui op de 7de verdieping van een appartementsgebouw, ın Nürnberg bij studente culturele geografie Elli en in Linz op de 19de verdieping (wat een uitzicht!!) bij massagetherapeut Michael.

München en Nürnberg zijn bij ons beiden heel erg in de smaak gevallen. In beide steden word je getrakteerd op een zeer rijkgevulde geschiedenis en een overvloed aan culturele activiteiten. Van München onthouden we vooral het ontroerende herdenkingsmonument voor Hans en Sophie Scholl, mede-oprichters van de Witte Roosbeweging, in de Ludwig Maximilians Universiteit, terwijl we in Nürnberg een aantal kastelen en het Albrecht Dürer huis hebben bezocht. Terwijl Nürnberg kan uitpakken met een groot strand in het midden van het stad, is de grote Engelse tuin in München zowaar in de ban van een heuse surfrage op een snelstromende rivier met behoorlijke golfwerking!

Na deze enkele dagen Duitsland reisden we door naar het Oostenrijkse Linz. Hier konden we meegenieten van het geweldige Pfasterspektakel, een jaarlijks evenement van allerlei straatartiesten, waarvan velen hun eigenzinnige uitspattingen tot een ware kunst hebben verheven! Wat vonden we overigens terug tussen de vele standjes op de artisanale markt? Zowaar oorbelletjes die ons zeer bekend voorkwamen en die inderdaad aangekocht bleken in een welbepaalde kleine artistieke shop in Cusco, waar we indertijd zelf meerdere malen waren binnengegaan! It really is a small world!

In Linz hebben we eveneens een hele dag gespendeerd aan het bezoeken van het Nazi concentratiekamp van Mauthausen-Gusen, gelegen tussen de glooiiende heuvels net buiten Linz. Het museum alleen al, waar je tal van getuigenissen van overlevenden kan terugvinden alsook een uitgebreide collectie aan foto- en videomateriaal, maakte een diepe indruk op ons. Het kamp zelf, met zijn roestend prikkeldraad, lege barakken en griezelige gaskamers en ovens, was een staalharde getuigenis van een donkere tijd die voor ons haast onvoorstelbaar lijkt, hoewel het nog geen 70 jaar geleden gebeurde, op nauwelijks een steenworp van ons eigen beschaafde landje.

Na nog een korte tussenstop in Wenen, waar we de pracht en praal van de Habsburgse architectuur konden bewonderen, alsook een hap konden nemen van een enige echte Wienerschnitzel, namen we de 15u durende bus richting de Bulgaarse hoofdstad Sofia, onze laatste tussenstop voor Istanbul. Deze ietwat onbekende stad heeft een aantal mooie troeven, zoals enkele majestueuze orthodoxe kerken en, wat verder buiten de stad gelegen, het prachtige Rila klooster. Dit klooster is het centrum van de Bulgaarse orthodoxe kerk en is gelegen in een indrukwekkende groene vallei, temidden enkele hoge bergpieken. Hoewel het nu vooral een toeristische trekpleister is, ademt de hele plaats nog steeds rust, contemplatie en schoonheid uit. Zeker en vast een bezoekje waard als je in de buurt bent! In Sofia hebben we verder ook een Amerikaan ontmoet die ons vertelde over zijn lange gevecht om uit zijn verstikkende Mormoonse thuis te ontsnappen.

Hoewel een bezoekje aan Roemenie oorspronkelijk ook nog gepland stond, besloten we snel doorheen Europa te reizen om meer tijd te kunnen doorbrengen in Turkije, Georgie en Armenie.

In Duitsland en Oostenrijk werden we opnieuw geconfronteerd met hoe duur alles eigenlijk wel is in onze contreien, vergeleken met een groot deel van de rest van de wereld. Gelukkig voor ons budget daalde onze dagelijkse uitgaven al wat in Bulgarije en later nog meer in Turkije. Over dit laatste, prachtige land vol uiterst gastvrije mensen later veel meer. Veel groetjes en tot gauw!

Fotoalbums van locatie «Bulgaria»

Op naar Istanbul! (49)

02 Augustus 2014 | Wereldreis! | Bulgarije | Laatste Aanpassing 02 Augustus 2014

• Linz - Pfasterspektakel (2)
  • Rila Klooster (4)
  • München - Ludwig Maximilians Universiteit
  • Wenen (2)

Vera Leuk om jullie reis weer te kunnen volgen via foto's en verhalen. En het is opnieuw de moeite wat jullie zien. Wat een ervaringen! Geplaatst op 03 Augustus 2014