Reisverhaal «Werfbezoek Kris Hansen - Eerste dagen»

My First Trip... | Madagascar | 0 Reacties 08 Juli 2014 - Laatste Aanpassing 14 Juli 2014

Dinsdag 8 juli, na een lange dag van reizen (op weg van 5 uur s’morgens) land het vliegtuig van Air France rond 23.00 uur in Antananarivo. Na een korte wandeling over de tarmac kom ik aan in de aankomsthal. Hoewel er slechts 1 vliegtuig landt duurde het nog anderhalf uur alvorens mijn koffer opduikt op de transportband. Mijn gids Romy staat mij al een tijdje (lees 2 uur) op te wachten…. Gelukkig voor mij zijn ze hier wel wat vertragingen gewend en heeft ze de moed nog niet opgegeven. Na een hartelijk welkom en het omruilen van Euro’s in Ariary’s (ineens ben ik miljonair ) gaan we toch even kijken hoe laat mijn vlucht ’s morgens vertrekt. Initieel is deze gepland om 7.30 uur. Wat staat op het bord? 10.30 uur! Wat een geluk, dan kan ik toch meer dan een paar uurtjes slapen. Wij stappen in het gereserveerde busje richting het hotel, dat op 30 minuten van de luchthaven ligt, vlak in het centrum van de stad. De rit maakt me al onmiddellijk duidelijk dat ik in Afrika ben… Kleine houten hutjes waar van alles wordt verkocht, ook nog op dit late uur. De mensen leven hier meer op straat dan ergens anders. Als je de kans krijgt om een blik te werpen op de kleine zijstraatjes weet je al onmiddellijk dat er veel armoede is. De geuren zijn een mengeling van eten, houtvuur en verbrand plastiek. Woensdag 9 juli. Aankomst in het hotel om 1.00 uur. Om 6.00 uur gaat de wekker. Romy komt mij halen om 07.15 uur. Ze wilt geen risico’s nemen met het verkeer zegt ze. De vrees voor een file blijkt ongegrond (blijkt later puur geluk te zijn) want we komen aan om 8.00 uur. Tijd voor nog een koffietje. Nog een vaststelling onderweg, het openbaar vervoer bestaat hier uit minibusjes, plaats voor 12, maar vervoert tot 30 man. Soortgelijke busjes vervoeren ook de mensen door het hele land. Ze worden Taxi-Brousse genoemd. Aankomst in Morondava om 11.30, ik word opgewacht door Jean-Jacques de lokale verantwoordelijke van Louvain Coopération, samen met onze chauffeur Voahangy. Even iets eten in een lokaal restaurantje. Zebu steak met mijn eerste biertje van deze uitstap. Lekker! We stappen de jeep in en vertrekken voor een 3 uur durende tocht door de brousse van Madagascar. Een heel avontuur over zanderige wegen vol met putten en kuilen en extreme spoorvorming . De prachtige natuur krijg je er gratis bij! Het laatste stuk van het traject is een korte tocht met het lokale equivalent van een veer op de rivier Tsiribina komen we eindelijk aan in Belo sur Tsiribina. Het is nu bijna 17.00 uur. Toch kan ik niet wachten om al langs de werf te gaan. Ik heb per slot van rekening meer dan 9.000 kilometer afgelegd om dit te zien. En daar zijn ze dan, de vlijtige werkers van BAM. Jurgen, Pieter, Sven en Fien, samen met de studenten Gaëtan en Matthieu. Bijna klaar met het opkuisen op het einde van de werkdag. Na een kennismaking en een eerste korte rondleiding stappen ze met hun allen naar wat blijkt nagelnieuwe 125 cc motoren. Jean-Jacques had me al uitgelegd dat zij deze ter beschikking hebben om te pendelen tussen het hotel en de werf. Het ziekenhuis ligt immers een heel eindje uit de stad. Als in een slotscène uit de film easy rider rijden onze mensen de ondergaande zon tegemoet (op naar een verfrissende pils en een koude douche)

Fotoalbums van Madagascar

laatste werkdag (12)

13 Juli 2014 | My First Trip... | Madagascar | Laatste Aanpassing 17 Juli 2014

• DSC 0530
  • P1120600
  • DSC 0518
  • IMG 0340

weekend tsingy de bemaraha (24)