Reisverhaal «Relaxen In Zuid-Thaïland »

Zuid-Thailand | Thailand | 1 Reacties 25 December 2012 - Laatste Aanpassing 25 December 2012

Na onze trip doorheen Myanmar hadden we wat relaxtijd in Zuid-Thaïland gepland. Annemie, vriendin van Kim, heeft ons hierbij voor twee weken in Thaïland vergezeld. Samen hebben we die tijd fijn vakantie gevierd.

De start van deze trip, onze ontmoeting in de Southern busterminal in Bangkok, zullen we niet snel vergeten. Om acht uur ’s avonds zouden we de nachtbus nemen naar Krabi. Wij waren na onze vlucht vanuit Yangon al vanaf de middag in de busterminal en hadden de tickets al gekocht. Annemie landde pas om 14u30 en zou ons in de busterminal opzoeken. Vijf en een half uur tussen haar landing en het vertrek van de bus leek ruim voldoende. Annemie besloot echter direct bij aankomst als een local te reizen en waagde zich aan de publieke bussen in Bangkok. De files waren jammer genoeg zo extreem dat ze 20u niet heeft gehaald. Via vertraagd gsm contact wisten we dat ze rond dat uur wel in de buurt was. Terwijl Kim Annemie opwachtte, probeerde Tom het vertrek van de bus tegen te houden. Uiteindelijk kunnen we met zen drieën de bus nemen om 20u30! Met veel dank aan de chauffeur die heeft gewacht. Het was geen ramp geweest als we de bus hadden gemist, maar achteraf kunnen we toch wel zeggen dat dit een van de meest stressvolle momenten van de reis was :-).

Onze eerste stop in Zuid-Thaïland is het eiland Ko Lanta. Daar verblijven we in leuke bungalows vlakbij het strand. Na onze bewogen reis is de eerst dag vanzelfsprekend een rustdagje aan het strand. De volgende dag verkennen we het eiland met een scooter. We moesten er een goed tempo in houden om de diverse mooie stranden, de twee havendorpjes, mooie natuuruitzichten en het nationaal park verkend te krijgen. Na deze dag kunnen we weer concluderen dat nieuwe plaatsen verkennen met een scooter een van onze favorieten is! Een snorkeldagtrip naar enkele Trang-eilanden is onze volgende dagactiviteit. De boottrip die ons naar de eilanden bracht beviel Annemie jammer genoeg niet zo goed, een boot op zee en de maag van Annemie zijn niet zo’n goede combinatie. Het snorkelen in de Andamanzee had een beloning kunnen zijn, maar dat viel wat tegen. Er waren amper koralen en degenen die er waren leden aan ‘coralbleaching’ (een van de jammerlijke gevolgen van de opwarming van de aarde!!). Dit herken je direct doordat de koralen volledig wit zijn en er dood uitzien. Door de slechte kwaliteit van de koralen waren er ook veel minder vissen. De vissen die we zagen leken ook onnatuurlijk fel gewend aan de aanwezigheid van mensen. Ze zwommen bijna tot tegen je bril. Dit bleek te komen door het feit dat ze worden gevoederd door toeristen, wat we achteraf zagen… foei foei!  Hier zagen we dus duidelijk de negatieve invloed van extreem toerisme op prachtige stukjes natuur. Wat de trip wel de moeite maakte waren de prachtige uitzichten op de karstformaties tijdens de boottocht, onze lunchstop op een prachtig eiland en het bezoek aan een lagune in de zee. Dit laatste kon je bereiken door  met zwemvest door de gang van een grot in de volle zee te zwemmen. Een prachtig strandje omgeven door stijle rotsen bevond zich aan het einde van die gang. Omwille van het claustrofobisch gevoel dat Kim kreeg bij het binnen zwemmen van die grot, waar je niets zag en de golven enorm hard hoorde klotsen tegen de wanden, heeft zij gepast voor dit avontuur. Een goede reden voor Annemie en Tom om haar jaloers te maken over wat ze hadden gezien. J De andere van de vijf dagen op Ko Lanta genoten we van zon, zee en strand, lekker eten aan het strand(waaronder visbbq), Annemie van massages en wij van een dagduiktrip naar Ko Ha. We hadden er erg naar uitgekeken om nog eens te gaan duiken en het is ons goed bevallen. De duiklocatie lag wat verder weg waardoor het in de vorm van een dagtrip was, je vaart een tweetal uur enkel,  doet twee duiken en luncht tussendoor op de boot. De uitzichten onder water waren niet spectaculair, maar we zagen een zeer mooie koralenmuur en weer wat nieuwe vissen. Het is vooral ook het gevoel van het duiken in combinatie met al dat schoon dat ons telkens zo enthousiast maakt!

Met een bezoek aan het nationaal park Kao Sok wijkt ons parcours twee dagen af van de kust. Dit nationaal park omvat een groot meer gelegen tussen imposante karstformaties en jungle. Tijdens een meidendag maken Annemie en Kim een dagtrip in het park. Een boottocht brengt ons langs de prachtige karstrotsen naar een drijvend dorpje op het meer. Gelukkig reageert Annemie’s maag beter tijdens deze tocht. Bij aankomst stappen we dus direct over naar kajak waarmee we wat rond peddelen. Na de lunch maken we een wandeling door de jungle, jammer genoeg zien we geen dieren onderweg. Anderzijds ook evident dat de dieren wegtrekken van paden waar veel mensen komen… In de jungle doen we een klim- en klautertocht in een grot waardoor een riviertje loopt. Op momenten heel avontuurlijk (tot onze borsten in het water, klimmen tussen twee wanden, enkel met het licht van onze koplamp…), maar superleuk! De volgende dag waagt Annemie zich ook nog aan een olifantentocht in het nationaal park, een droom die uitkwam :-). Na ons verblijf hier in wat primitievere hutjes is het, vooral voor Annemie ;-), weer tijd wat meer luxe!

We begeven ons naar Kao Lak, een plaats aan de Andamanzee die erg heeft geleden onder de tsunamie. Ondertussen volledig terug opgebouwd en bekend als een rustiger alternatief voor Phuket, minder gericht op massatoerisme. Kao Lak is bovendien de ideale uitvalsbasis om te gaan duiken op enkele topspots in de Andaman zee. Een ideale locatie dus om onze laatste periode in Thailand door te brengen. Een nogal aparte Nederlander, niet verwonderlijk met een Thaïse echtgenoot aan zijn zijde, is onze gastheer in resort ‘Amsterdam’.  Tijdens onze dagen in Kao Lak brengen we wederom wat uren door in de zon aan een mooi strand. Niet zoveel als we wilden, want één regenachtige dag strooit roet in het eten. Nu ja, dan zijn we toch even empathisch geweest met onze dierbaren thuis :-). Er was ook een actieve dag waarop Annemie een daguitstap heeft gedaan naar ondermeer het ‘James Bond eiland’ en wij zijn gaan duiken aan de Similaneilanden. Deze eilanden worden in de reisgidsen beschreven als de mooiste duikplaats van Thaïland. Jammer genoeg wordt er niet bij vermeld dat ze de laatste jaren erg lijden onder coral bleaching. Na twee leuke duiken en een lunchstop aan een prachtig eiland druipen we dus wat teleurgesteld af…  De tijd is gevlogen want na vier dagen Kao Lak moesten we al afscheid nemen van Annemie. Zij heeft nog twee dagen Bangkok verkend en vloog dan terug naar België. Wij besloten nog twee dagen langer te blijven om nog een derde en laatste duikuitstap te doen naar de Richelieurock. Uitgebreid onderzoek beloofde ons dat we hier wel nog mooie koralen en een zeer rijke aanwezigheid van vissen zouden vinden. En we werden niet teleurgesteld. Dit waren zowel qua omgeving als omkadering op de boot onze beste duiken in Thaïland. Fijn om mee af te sluiten, want het was de laatste duikuitstap van ons avontuur.

Wat betreft ons avontuur is er immers een belangrijke wending opgetreden waardoor we vanaf half december al onze laatste weken in Azië doorbrengen. Het is in onze blog niet aan bod gekomen, maar onderweg is er bij Kim vroeger dan verwacht een gevoel van ‘verzadiging’ opgetreden. De drang om nog meer plaatsen de exploreren nam na een tijdje reizen af en de goesting om naar huis te komen werd groter. Tijdens onze reis werd ook snel duidelijk dat Kim honkvaster is dan ze dacht. Ze mist het leven in België heel erg, familie, vrienden, een betekenisvolle job uitoefenen, een eigen thuis hebben…  zijn heel belangrijk. De dingen die we op reis meemaken blijken er onvoldoende tegen op te wegen. Ze is thuis zeker zo gelukkig dan hier zo lange tijd ver weg.  Na uitgebreid beraad is daarom de beslissing gevallen dat Kim vroeger terug komt, op 3 januari 2013. Tom gaat (in een aangepaste versie) nog verder met het avontuur. Hij heeft de bovenstaande gevoelens immers veel minder dan Kim en voelt zich niet klaar om al terug te komen, hij geniet nog volop. Kim vindt niet dat ze kan verwachten dat hij mee komt. Het was immers even goed zijn droom dan die van haar… Het wordt dus voor een tijdje een lange afstandsrelatie en daarna pikken we het leven terug samen op. Tijdens onze reis werd immers ook duidelijk dat we samen verder willen in het leven :-). Deze beslissing betekent helemaal niet dat Kim spijt heeft van de keuze om te gaan reizen, helemaal niet. Als je al zo lang van iets droomt, vindt ze dat je dat moet doen. Hoe je zoiets effectief zal ervaren is vooraf blijkbaar moeilijk in te schatten. Het was en is in ieder geval een prachtige en onvergetelijke periode en een mooie levensles!

Tom blijft nog tot half januari in Azië en zal dan vervroegd naar Togo afreizen, waar hem een zeer interessant project te wachten staat. Later ongetwijfeld meer daarover. Samen zijn we sinds half december nog door een deel Cambodja aan het reizen. Het andere deel van Cambodja zal Tom alleen doen tijdens de eerste helft van januari. Momenteel hebben we Sihanoukville, Ko Rong en Phnom Pehn achter de rug. Kerstdag hebben we in en op weg naar Batambang doorgebracht en onze laatste dagen samen, inclusief oudjaar, hebben we het leuke vooruitzicht naar de Angkor Wat tempels. Uitgebreid verslag, uit de pen van Tom, volgt later!

Vele kerstgroeten en alvast een super 2013 gewenst…

Fotoalbums van Thailand

Thaïland (45)

25 December 2012 | Bangkok, Thailand | Thailand | Laatste Aanpassing 25 December 2012

• Trang eiland
  • IMG 1960
  • Duikboot aan de Richelieurock
  • IMG 1894

Marc&Mona Mooi mooi, de Filipijnen zijn ook zeker waard om eens te gaan duiken. Vooral bij Coron en de omliggende eilanden ! En de belangrijke beslissing toch gemaakt intussen. Maak er alvast nog het beste van en geniet van de laatste reismomenten nog! Groetjes Geplaatst op 25 December 2012