Reisverhaal «Copacabana: in voetsporen van inca's en toeristen»

TROPENTRIP | Bolivië | 0 Reacties 01 Oktober 2014 - Laatste Aanpassing 05 Oktober 2014

Het onvatbaar grote Lago Titicaca vormde samen met haar oevers van oprijzende bergen het decor van onze laatste week in Bolivië. Vanuit verschillende hotelkamers maakten we de balans op van onze doortocht door ons eerste land in Zuid-Amerika. Ook al verdrong de toeristenstroom de authenticiteit van dit mooie stuk Bolivië, toch probeerden we nog wat te genieten door rond te trekken in deze prachtige omgeving. Er viel duidelijk heel wat meer te ontdekken dan de boottochtjes en straten vol belachelijk dure winkeltjes en restaurants.

EVEN SCHRIKKEN

Vanuit het busraam zagen we beetje bij beetje het stedelijke landschap van La Paz plaats maken voor uitgestrekte groene vlaktes met de bergtoppen van de Cordillera Real op de achtergrond. Eens zowel wij als onze bus in Tiquina het Titicacameer overgestoken elk in een bootje, waren we helemaal verkocht aan deze prachtige omgeving. Vanuit de bus gaapten we met open mond het indrukwekkende landschap aan waarin in het helderblauwe meer baaien werden gevormd door de groene, heuvelachtige landtongen.

Het was dan ook even schrikken toen we vanuit de hoogte een blik konden werpen op Copacabana. Hier geen hagelwitte stranden met rijen palmbomen zoals in de gelijknamige Braziliaanse kustplaats, maar wel een nederzetting vol onaantrekkelijke hotels om de explosieve toeristenstroom naar Isla del Sol te kunnen huisvesten. Ook toen we na het vinden van een hotel een wandeling langs de baai maakten, moesten we toch even de wenkbrauwen fronsen toen we de hoeveelheid toeristenbootjes en aangeklede waterpedalo's aanschouwden. De charme die we de streek eerder toeschreven was op slag verdreven door de grote geldklopperij die de baai tot een half pretpark omtoverde.

Om toch wat van de omgeving te kunnen genieten, wandelden we de baai uit weg van het centrum. Daar zou namelijk een ecolodge te vinden zijn waar we zouden kunnen kamperen. Maar de onredelijke prijs (60 BOB p.p.p.n.) deed ons toch beslissen om in een hotelkamer te blijven. Verder op de weg viel echter nog meer ecologisch te ontdekken. Enkele creatieve geesten hadden zich hier gevestigd en in hun woning met oude wijnflessen van een bijzondere lichtinval voorzien. Ook de serre van oude pet-flessen leek ons bijzonder geslaagd.

De wandeling tot dit stuk van de baai was blijkbaar echter niet zonder gevaar. Naast enkele honden werden we namelijk verjaagd door een bijzonder agressieve gans. Op onze teensletsen konden we gelukkig iets sneller lopen dan het beest. Dat was even schrikken.

Toen we via een alternatieve weg onze tocht konden verderzetten, kregen we opnieuw de nodige adrenaline door ons lijf. Deze keer was een ruziënd koppel die elkaar wel leken te vermoorden de oorzaak. Deze plek was duidelijk niets voor toeristen. Gewapend met steen en stok trokken via het territorium van agressieve gans terug naar de veilige toeristenhaven van Copacabana.

HEVIGE TOCHTEN

Na de aangrijpende welkomstwandeling besloten we de volgende dagen toch andere wegen te verkennen. Naast toeristenhaven is Copacabana ook een bedevaartsoord voor vele gelovigen die er op pelgrimstocht komen om de 'Virgen de Copacabana' te eren. Vanuit de kolossale basiliek aan de Plaza 2 de Febrero wordt het beeld van deze heilige eenmaal per jaar tot op de 3966 m hoge Cerro Calvario gedragen. Ook waagden we ons aan deze klim, al was het dan wel met een ander doel voor ogen. Het prachtige panorama over het meer en aanwezigheid van een Geocaching schat jaagden onze de berg op en deden ons bij momenten serieus puffen. De klim vanaf de oevers van het hoogst bevaarbare meer ter wereld (3840 m) naar de bergtop was niet te onderschatten. Klimmen op dergelijke hoogtes is bij momenten best wel letterlijk adembenemend!

Toen we na het bereiken van de top even op adem gekomen waren, kon de schattenjacht beginnen. Volgens de beschrijving en de coördinaten lag de schat namelijk nog even voorbij het hoogste punt. De afdaling naar de schat was zowel uitdagend, frustrerend als beangstigend. Terwijl we voetje voor voetje voorzichtig tussen de rotsen afdaalden moesten we meer opletten voor glasscherven en ander afval dan voor losliggende stenen. We ergerden ons behoorlijk blauw aan de schijnheiligheid van sommige bezoekers van de heilige berg. De hele afgrond lag namelijk bezaaid met kapot gegooide flesjes en andere afval die getuigde van een zwaar gebrek aan respect voor de natuur. We bleven ons afvragen wie zoiets doet, en waarom?

De steile afdaling bracht ons helaas niet tot bij de schat, maar bezorgde ons toch een meer dan memorabele tocht.

Als vervolg op onze eerste wandelingen overwogen we om via het schiereiland te voet tot dichtbij het Isla del Sol te wandelen en onderweg te kamperen. De slechte weersvoorspellingen en het grote toeristengehalte van het eiland brachten ons echter op andere gedachten. Toen we elke avond vanuit onze hotelkamer een natuurlijk klank- en lichtspektakel boven het meer konden aanschouwen, wisten we dat we de juiste keuze gemaakt hadden.

Enkele kilometers ten westen van het centrum troffen we tijdens een wandeling een heel ander gezicht van de streek rond het Titicacameer aan. In de baaien leefden de mensen in kleine, gezellige dorpen en deden ze volop aan landbouw. Hier leek het toerisme opeens mijlenver. Wat waren we blij dat we dit beeld van Bolivië nog eens bevestigd zagen.

SLAPEN, RUSTEN EN VERHUIZEN

Na enkele weken rondreizen in Bolivië waren we serieus gechoqueerd door de belachelijk hoge prijzen die men in Copacabana hanteerde. Zowel eten als kamers waren opeens dubbel zo duur, gewoon omdat je met een beetje geluk zicht op het Titicacameer had. We wilden best wel begrijpen dat de lokale bevolking graag hun graantje wilde meepikken van het toerisme. Maar met deze belachelijke prijzen en overdreven pretparksfeer zijn ze volgens ons meer en meer hun eigen graf aan het delven.

Pas na twee keer verhuizen hadden we eindelijk een goed gevoel bij het hostel waarin we verbleven. In schril contrast met de andere hotel- en restaurantuitbaters troffen we hier wel vriendelijke mensen aan. In hostel La Cupala hadden we voor het eerst in Copacabana niet meer het gevoel dat men ons gewoon als bron van inkomsten zag. Het lekkere, betaalbare eten in combinatie met gezellige omgeving zorgde alsnog nog voor een mooie afsluiter van onze tijd in Bolivië. Vanuit een 'hot tub' overschouwden we op onze laatste avond het Titicacameer en zagen we aan een rood-oranje gloed achter de wolken de zonsondergang. Blij dat we op de valreep dit paradijsje nog ontdekt hadden.

Fotoalbums van Bolivië

Copacabana: anders bekeken (12)

01 Oktober 2014 | TROPENTRIP | Bolivië | Laatste Aanpassing 05 Oktober 2014

• Dagelijks leven in Bolivië
  • Lago Titicaca in Sahuiña
  • Basilica Virgen de Copacabana
  • Een schattige verwelkoming aan Lago Titicaca

Zuidelijk Altiplano: kracht en pracht der natuur (33)

22 September 2014 | TROPENTRIP | Bolivië | Laatste Aanpassing 23 September 2014

• El Sillar
  • Italia Perdida
  • Opvliegende flamingo's boven Laguna Colorado
  • Galaxias

Tupiza: avontuur in de Cordillera de Chichas (17)

19 September 2014 | TROPENTRIP | Bolivië | Laatste Aanpassing 18 September 2014

• El Cañon
  • De neoklassieke kerk dateert uit 1897.
  • Tupiza vanaf Mirador Christo

Potosi: polshoogte van de zilverstad (16)

12 September 2014 | TROPENTRIP | Bolivië | Laatste Aanpassing 13 September 2014

• Warm welkom thuis!
  • Streetart in Potosi, ons bezoek aan de mijnwerkers
  • Altiplano tussen Sucre en Potosi bood machtig uitz
  • Altiplano vol indrukwekkende rotsformaties

Sucre: feest en twijfel in de witte stad (15)

10 September 2014 | TROPENTRIP | Bolivië | Laatste Aanpassing 11 September 2014

• Brood kopen in de Mercado Central
  • Vers fruit op de Mercado Central
  • Zie je de witte stad?
  • Tropentrippers in Sucre

Samaipata: t was hier goed (21)

05 September 2014 | TROPENTRIP | Bolivië | Laatste Aanpassing 05 September 2014

• Naambordjes schilderen voor de kruiden
  • Vers geoogste kerstomaatjes
  • Na 3 weken nog eens de rugzak vullen...
  • Tijd voor pauze

Samaipata: groene vingers onderweg (17)

31 Augustus 2014 | TROPENTRIP | Bolivië | Laatste Aanpassing 01 September 2014

• Ruben en Mario, klaar om de moestuin onder handend
  • Een lange, maar mooie terugweg naar Samaipata
  • Een volle tafel op oogstdag
  • "Ik denk dat het langs hier is..."

Samaipata: groen paradijsje (16)

24 Augustus 2014 | TROPENTRIP | Bolivië | Laatste Aanpassing 25 Augustus 2014

• Paradijsje in zicht!
  • Duidelijk wat ze hier doen.
  • Een keukentafel vol lekkers, voor slechts 200 BOB
  • Spaans oefenen op de markt

Santa Cruz: verkend vanuit het hart (15)

18 Augustus 2014 | TROPENTRIP | Bolivië | Laatste Aanpassing 23 Augustus 2014

• Zonsondergang in de stad
  • San Lorenzo Cathedral in het hart van Santa Cruz
  • Flip en Coco, op zoek naar Jommeke. ;)