Reisverhaal «Zuidkust Peru: hoppen van Cusco naar Lima »

TROPENTRIP | Peru | 0 Reacties 05 November 2014 - Laatste Aanpassing 05 November 2014

Ons bewust van het snel tempo waarmee we enkele prachtige plekken langs de zuidkust van Peru zouden bezoeken, sprongen we kort na het griezilige afscheidsfeestje in Urpi Sonqocha enthousiast maar uitgeteld aan boord van de Peru Hop bus. Op enkele honderden meters van het project werden we opgepikt voor een rit van 4 dagen naar Lima. Onderweg zouden we halt houden om ons te kunnen vergapen aan enkele unieke plekken die Peru rijk is. Telkens onze mond open viel van verbazing, wisten we dat we de juiste keuze gemaakt hadden door met deze bus mee te reizen.

Na 4 dagen hoppen waren we uiteindelijk bijzonder tevreden ons te kunnen laten neerploffen in onze 'cama matrimonial’ in Lima.

HUACACHINA: OASE IN DE WOESTIJN

Aangezien we beslist hadden om Arequipa te skippen in onze reis naar Lima, werden de eerste (24!) uren op de bus vooral gevuld met slapen, films kijken en onze maag sterk houden. Gelukkig zijn heel wat artiesten druk aan de slag geweest in het afgelopen jaar en vlogen de vele uren voorbij terwijl we aandachtig de releases van onze favoriete bands beluisterden. Uiteraard keken we tijdens de daguren ook onze ogen uit naar de prachtige landschappen die aan ons voorbij vlogen. Voor het eerst in maanden opnieuw de zee zien, deed ons hart toch een sprongetje maken. Toen we bij het uitstappen ook nog eens de tropische temperaturen mochten ervaren die met de zuidkust van Peru gepaard gingen, waren we helemaal verkocht.

Na een lunchpauze op 3300 m lager dan ons vertrekpunt bood onze eerste echte halte een beperkt zicht op de Nazcalijnen. Vanop een uitkijktoren zagen we hoe de Nazca’s zich destijds hadden bezig gehouden met het maken van tekeningen in het zand. Vooral de vele theorieën over de lijnen maakten de halte tot een boeiende stop.

Bij het vallen van de avond bereikten we uiteindelijk onze eerste overnachtigsplaats. Pas bij het krieken van de volgende dag werd ons duidelijk in welk paradijsje we terecht gekomen waren. Een klim vanaf de lagune naar één van de duintoppen bood ons een indrukwekkend panorama. Niet de hoogte maar wel het mulle zand waren deze keer spelbreker om er een eenvoudige klim van te maken. Toch wilde Ruben eens weten of de hoogtestage in de Andes een invloed had op zijn conditie, dus zette hij een spurtje in om de top te bereiken. Met zevenmijlspassen maar behoorlijk buiten adem sputterde onze held de 300m hoge duin terug naar beneden.

Ons bezoek aan deze uniek plek was natuurlijk niet toevallig uitgekozen. Al sinds het ontdekken in de Rough Guide van de mogelijk om in Peru te kunnen sandboarden was Ruben dolenthousiast geweest om deze sport uit te proberen. Na een proeverij in een Pisco wijngaard had ook Leen er genoeg zin om alle remmen los te gooien en ons te laten glijden over de zandheuvels. Om boven te geraken kan je natuurlijk wandelen, maar met een buggy door de woestijn racen bezorgde ons een net iets grotere adrenalinekick. Na het eigenhandig waxen met een kaars van ons board was het moment van de waarheid aangebroken. Beide tropentrippers lieten zich eens goeden gletsen en na enige pogingen lukte het ons om zonder vallen tot beneden te boarden. Een zalige ervaring, want zelf het vallen is niet zo pijnlijk als bij snowboarden. Enkel het opnieuw beklimmen van de duinen kan serieus wat energie kosten. Terwijl we terug naar boven liepen, vroegen we ons bij het telkens wegzakken in het zand soms af of we wel al geklommen waren.

PARACAS: DARWIN ACHTERNA

Bij het uitstappen in onze volgende halte maakte de zilte geur ons onmiddellijk duidelijk dat we aan de zee beland waren. Ook de stevige zeebries maakte er ons op attent dat de Andes nu duidelijk al een poosje achter ons lag. Paracas wordt niet voor niks 'regen van zand' genoemd.

Behoorlijk vroeg maar toch dolenthousiast stonden we de volgende dag op de pier aan te schuiven om een boottochtje naar de Ballestas eilanden te maken. Deze eilanden die bekend staan als de Galapagos eilanden voor arme mensen boden namelijk zo'n indrukwekkende fauna dat we ons heel even in de voetsporen van ontdekkingsreizigers als Darwin waanden.

De vogelspotting begon al toen we naar de pier wandelden. Een aantal pelikanen landden namelijk op het wateroppervlak vlakbij de kust. Het viel ons op dat de dieren zich als het ware met hun poten afzetten op het water alvorens zich op het water te laten drijven. Zie je wel dat we echte Darwin volgelingen zijn, inclusief de opmerkelijke waarnemingen.

Nadat we met ons bootje nog eens gestopt waren vlakbij alweer wat Nazcalijnen, kregen we na een tochtje van een kwartier eindelijk de bewuste eilanden te zien. Aangezien de populatie vogels er zo groot is, worden de eilanden ook vaak naar hun sporen genoemd. De eilanden kleuren namelijk wit van de uitwerpselen, wat hen de bijnaam Guano Islands oplevert. Een weetje: vogelstront was ooit een van de belangrijkste exportproducten van Peru, wegens hun hoge mestwaarde.

In de lucht vielen heel wat vogels te spotten, waarvan de namen ons niet allemaal bijbleven. Maar naast de pelikanen, genten en andere zeevogels kregen we ook pinguins en zelfs zeeleeuwen te zien. Deze dieren in hun natuurlijke habitat kunnen bewonderen is een ervaring die we niet gauw zullen vergeten.

Toen we kort nadien aan wal een bezoek konden brengen aan het Paracas National Reserva waren we opnieuw in onze nopjes. Sinds 1975 is er 335000 hectare aan de kustlijn en in het water beschermd omwille van de unieke fauna en flora die er leven. Een blik vanaf de klif was inderdaad op z'n minst indrukwekkend te noemen. Niet enkel zagen we de zee met volle geweld tegen de kust beuken en zagen we vele zeevogels het wateroppervlak afspreuren achter een lekker hapje, we werden bovendien getrakteerd op een uniek spectakel. Een naakte man was erin geslaagd vanaf de kust naar het eiland dat gekend staat als 'La Catedral' te klimmen om er vermoedelijk eieren te verzamelen. Op z'n minst een opmerkelijke waarneming te noemen.

Na al deze boeiende uitstappen kregen we even tijd om op adem te komen. We grepen dan maar deze kans om een lunchpakket samen te stellen, aangezien we pas laat in Lima zouden arriveren. Winkels vol chips en frisdrank vinden, bleek geen problem. Een 'panaderia' vinden was echter een grotere uitdaging. Tot onze verbazing kregen we in onze zoektocht hulp van een koppel uit het West-Vlaamse Menen. Nieuwsgierig naar elkaars reisverhalen sloegen we uiteraard een praatje, en dat in de streektaal. Als klap op de vuurpijl logeerden deze mensen ook in hetzelfde hotel als ons, om maar aan te tonen hoe klein de wereld soms kan zijn.

LIMAEVEN HALT HOUDEN

Na een uitputtende tocht, met een laatste halte aan een indrukwekkende mansion, waren we uiteindelijk blij kort voor middernacht aan te komen in Lima. Ecuador leek opeens wel heel dichtbij. De teller om Pieter en maatje te verwelkomen gaf zelfs maar één cijfer meer aan!

Nu we hier toch waren, konden we zowel van de gelegenheid gebruik maken om ons favoriete café een bezoekje te brengen. Als volleerde reizigers kropen we niet in een taxi, maar namen we mooi de bus om naar het Hard Rock Café te gaan. Het lag immers 9 km van ons hostel verwijderd. Moet het nog gezegd worden dat Lima een immense grote stad is? Vanachter het busraampje zagen we hoe in deze stad de ene internationale keten de andere probeert te verdringen om meer op te vallen in het straatbeeld. Opvallend ook hoe westers of internationaal Lima leek naast Cusco.

Gepakt en gezakt, alle verhalen en foto's online zijn we helemaal klaar om het laatste land van onze tropentrip te verkennen. Ecuador, here we come!

Fotoalbums van Peru

Zuidkust Peru: indrukwekkende doorreis (13)

05 November 2014 | TROPENTRIP | Peru | Laatste Aanpassing 05 November 2014

• Sandboarden
  • Even een duin beklimmen
  • Zeeleeuwen op Islas Ballestas
  • Paracas National Reserva

Cusco: griezelig afscheid (15)

31 Oktober 2014 | TROPENTRIP | Peru | Laatste Aanpassing 04 November 2014

• Creatief met blokken
  • Grizelselfie Ruben en Charlie
  • Ons afscheidscadeau voor Añañau
  • Krijt als schmink, waarom ook niet?

Cusco: meer dan wat inca-stenen (12)

26 Oktober 2014 | TROPENTRIP | Peru | Laatste Aanpassing 28 Oktober 2014

• Free Walking Tour by Marco
  • Maar gelukkig is er ook tijd om te spelen.
  • Uit eten met Charlie en Migie
  • Kunstenares aan het werk

Cusco: veel kleur in de stad (20)

19 Oktober 2014 | TROPENTRIP | Peru | Laatste Aanpassing 20 Oktober 2014

• De groene middenberm van de Avenida Cultura
  • ZW: alternatieve verkenning van Cusco
  • De dolenthousiaste schatvinders Ellen en Charlotte
  • ZW: Samen buiten spelen

Cusco: werken aan een mooie toekomst (15)

12 Oktober 2014 | TROPENTRIP | Peru | Laatste Aanpassing 16 Oktober 2014

• Resultaat van de kookles op zondag: Aji de Gallina
  • De kleurrijke voorbode van een feestelijke zondag
  • Ons gastgezin bij Patricia
  • Feria Flamenco: balosmito

Cusco: samen spelen en lachen (10)