Reisverhaal «Mbeya: we komen terug»

TROPENTRIP | Tanzania | 2 Reacties 14 Juni 2014 - Laatste Aanpassing 18 Juni 2014

Net nu we de uitgebreide Swahili begroetingen wat onder de knie kregen, laten we Tanzania achter ons. In Zambia worden onze helpende handen verwacht in de Kazembe Orphanage.

De maand in ons eerste Afrikaanse land is voorbij gevlogen. En we weten nu al dat we hier heel graag nog eens terugkomen. De mensen, de natuur en de sfeer wisten ons echt wel te bekoren. Er valt nog zoveel te ontdekken.

Ook al waren we nog niet echt vertrokken, toch kwamen tijdens onze laatste dag in Tanzania nog een paar keer terug.

WEG VAN MBEYA

Verrassend vlot geraakten we uit Matema in Mbeya. Één feit is zeker: de afgelopen maand hadden we onze grenzen qua transport serieus verlegd. Van onze eerste dalladalla in Dar Es Salaam waar we lijf aan lijf geplet stonden met de lokale bevolking tot een gammel busje vanuit Matema waar ons trekzak even op onze schoot moest en de schuifdeur af en toe opnieuw bevestigd moest worden. Ook over het feit dat niet enkel mensen de bus nemen in Tanzania, maar ook levende kippen in een mand of zakken vol rijst en andere gewassen, waren we ondertussen al wat gewoon.

In het Moravian jeugdcentrum in Mbeya konden we geen kamer meer versieren. Op de valreep konden we dus toch nog onze tent uittesten in Tanzania. Aan de lijve ondervonden we dat het 's nacht bijzonder fris kan zijn in Afrika (13 graden). Zeker als slechts een slaapzak en een nylon tentzeil je van de koele nachtelijke buitenlucht scheiden.

Om de volgende dag vlot met de trein naar Zambia te kunnen reizen, werden de nodige voorbereidingen getroffen. Geld werd gewisseld, inkopen werden gedaan en onze magen werden goed gevuld met pizza en pasta. Enige stress over het al dan niet krijgen van een visum op de trein deed ons zelf het plaatselijke immigratiekantoor bezoeken. Na een stadswandeling en een kille nacht in Mbeya waren we dus helemaal klaar voor het treinavontuur.

EVEN WACHTEN OP DE TREIN

We waren gewaarschuwd: wie de TaZaRa (Tanzania Zambia Railways) wil nemen, is best niet te gejaagd. Om 9 uur stonden we klaar aan het station om ons ticket te kopen. Ernest had voor ons geïnformeerd en we konden het vanaf dan ophalen en betalen. De Afrikaanse klok loopt precies toch iets trager dan de onze. Want pas om 10 uur gingen de deuren open en bevonden we ons temidden van een stormloop naar het loket. De trein die aangekondigd was om 14.30 uur zou iets later zijn. Men verwachtte de trein in Mbeya rond 22 uur, om dan een uur later te vertrekken. Even wachten dus.

Zo keerden we nog eens terug naar Mbeya. Nog wat extra geld afhaken (om een privé coupe te hebben, moesten we voor 4 betalen), nog wat extra inkopen gaan doen voor ons project (om pannenkoeken te kunnen bakken) en ook nog eens onze maag goed gaan vullen (de pizza's zijn hier echt goed!).

Rond 15 uur vertrokken we dan toch richting station. Je weet maar nooit dat die Afrikaanse klok opeens toch een versnelling hoger tikt. Van de winkeljuffrouw kregen we nog een goeie raad mee: "Wat er ook gebeurt, maak je niet druk. Dit is Afrika!" Terwijl we zo'n 9 uur op onze trein wachtten, keken we echt onze ogen uit. Alleen al de aankondiging van de vertraging op een krijtbord deed ons de wenkbrauwen fronsen.

Als enige mzungu in de enorme wachtzaal stonden we nogal in de kijker. Alle ogen waren opvallend op ons gericht. Voortdurend werden we door onze zwarte medemens aangestaard. Was het dan zo vreemd dat Leen haar nieuwste tekenapp uitprobeerde op de ipad en Ruben wat in een boek las? We blijven ons afvragen of het uit interesse dan wel uit verveling was dat we in het middelpunt van de belangstelling stonden.

Maar hoe interessant wij als gezelschap waren, zo boeiend vonden wij het om de wachtende Tanzanianen gade te slaan. De meeste opvallende taferelen waren te aanschouwen. Eigenlijk kon je de stationshal best vergelijken met een soort vluchtelingenkamp. Echt overal zaten, lagen en stonden mensen en bagage. Terwijl het 's morgens nog zo kalm was, doken nu opeens van alle kanten de verkopers op. Al rammelend met hun munten trokken ze de aandacht van de vele wachtenden om de meest uiteenlopende zaken te verkopen: van winterjassen tot juwelen en van parfum tot nootjes. Op aanvraag werden zelfs teennagels gelakt. Dit alles zorgde natuurlijk weer voor een heleboel afval.

Ongegeneerd gaven de wachtende moeders borstvoeding aan hun hongerige kleintjes. Ja, dit is Afrika!

EINDELIJK VERTROKKEN

De aangekondigde trein van 22 uur werd ons in de loop van de avond met een extra uur vertraging beloofd. Uiteindelijk konden we om 23.30 uur aan boord van de TaZaRa richting Zambia. Al duurde het wel nog tot 2 uur voor de locomotief de trein in gang trok.

Kapot van het wachten, maar vol spanning over de grensovergang vielen we uiteindelijk toch in slaap. Benieuwd hoe dit avontuur verder gaat...

Één ding is zeker: Tanzania was de max, hier komen we terug!

Fotoalbums van Tanzania

Mbeya: beetje rondtjoolen (5)

15 Juni 2014 | TROPENTRIP | Tanzania | Laatste Aanpassing 19 Juni 2014

• Op tijd aan het station van Mbeya
  • Cadeautje van Fazila voor de kindjes in Kazembe
  • Zo kondigt men hier de vertraging aan.
  • Coca-Cola in het straatbeeld

Matema: meer lokaal leven (14)

13 Juni 2014 | TROPENTRIP | Tanzania | Laatste Aanpassing 19 Juni 2014

• Netten worden hersteld in handgemaakte boten.
  • De hoofdweg naar het naburige dorp Ikombe.
  • Matema centrum
  • Spelende kinderen in de monding van de Lufilyo riv

Iringa: rots in de branding (10)

07 Juni 2014 | TROPENTRIP | Tanzania | Laatste Aanpassing 19 Juni 2014

• Een klim tussen de rotsen
  • Straatbeeld Iringa
  • Uitzicht over Iringa
  • Traditional food met een lokale Desperados

Ruaha National Park: focus op wildlife (23)

07 Juni 2014 | TROPENTRIP | Tanzania | Laatste Aanpassing 19 Juni 2014

• Eerste avontuur: platte band herstellen
  • Samen intens genieten
  • Mama & Baba Smidt met hun held Ernest!
  • Een gelukkige zebra

Morogoro: Schotland voor gevorderden (22)

30 Mei 2014 | TROPENTRIP | Tanzania | Laatste Aanpassing 31 Mei 2014

• Even uitblazen
  • Ook Leen stak een handje toe.
  • Uluguru Mountains als prachtig achtergronddecor
  • Beloning voor de klim

Zanzibar: eiland met vele gezichten (31)

26 Mei 2014 | TROPENTRIP | Tanzania | Laatste Aanpassing 30 Mei 2014

• Terwijl Leen haar steentje bijdraagt.
  • Kleurrijke stonetree vol flessen
  • Even de hond Vandi uitlaten op Mangapwani beach.
  • Ook dit is Zanzibar.

Dar Es Salaam: proeven van het lokale leven (12)

23 Mei 2014 | TROPENTRIP | Tanzania | Laatste Aanpassing 26 Mei 2014

• Ook in Afrika stellen we de vraag "awienist?".
  • De wegen na het regenseizoen
  • De plaatselijke golfpiste
  • Laila smult van onze zelfgemaakte macaroni.

Leen & Ruben Dat het land waar we zo naar verlangden ons zo wist te bekoren was voor ons ook echt een prachtige ervaring. Tanzania (en Afrika) is bijzonder boeiend om te ontdekken. Geplaatst op 25 Juni 2014
Papsie Zo te lezen zijn jullie echt wel positief geraakt door Tanzania. Bedankt om de mooie verhalen met ons te delen. We genieten volop van jullie Afrikaanse ervaringen. Geplaatst op 19 Juni 2014