Reisverhaal «Chiang Mai: ontdek de stad»

THAITRIP 2017 | Thailand | 3 Reacties 06 Januari 2017 - Laatste Aanpassing 08 Januari 2017

Na het bruisende Bangkok reisden we meteen 600 km door naar het noorden. In tegenstelling tot de hoofdstad merkten we in Chiang Mai wel onmiddellijk dat we in Azië waren. In plaats van de westerse skytrain en shopping malls troffen we hier lokale marktjes en tuktuks aan. Ideaal om ons helemaal te laten onderdompelen in het typische Thailand.

De hoofdstad van het noorden is voor ons geen onbekende. Tijdens onze tropentrip vonden we Chiang Mai best wel een leuke stad, maar we hadden er naar ons gevoel net iets te weinig van gezien. De trekkings in de prachtige berglandschap wisten ons snel te verleiden. Benieuwd of dat deze keer wel zal lukken?

WELKOM IN NOORD-THAILAND

Wegens een uitverkochte nachttrein vlogen we op tweede nieuwjaar met Thai Airways van Bangkok naar Chiang Mai. In tegenstelling tot onze vorige vlucht duurde het inchecken bijna langer dan de vlucht zelf. Niet zeker of er eten was voorzien op de vlucht, waagden we ons nog aan een snelle hap in de luchthaven. In vergelijking met de paar 100 Bath waarvoor we normaal van Thai food genoten vonden we een hamburger bij Burger King schandalig duur. Verrassend hoe snel je gewoon bent aan lage prijzen.

Ondanks het avonduur bleef Flore aandachtig wakker op de vlucht. Zelfs de warme hap die ons werd aangeboden liet ze niet aan haar voorbij gaan. Ja hoor, ze proeft en lust het hier allemaal. :)

Aangekomen in Chiang Mai beseften we ten volle dat we in Azië waren. Terwijl Flore zich in de draagzak genesteld had om bij mama een tukje te doen, ging Ruben op zoek naar betaalbaar en comfortabel transport naar het centrum. Blijkbaar hadden we de keuze tussen een airport shuttle van 150 Bath en één van 160 Bath. We besloten om bij beide firma's een nummertje voor de wachtrij te vragen. De eerste taxi die er was, mocht ons vervoeren.

Een kwartier later en 150 Bath lichter stonden we al aan Lamphu House. Voor een keer zag het er net zo uit als op de prentjes. Ook de hulpvaardigheid waarmee we werden ingecheckt en geïnstalleerd gaf ons onmiddellijk een goed gevoel.

Terwijl Flore in haar vertrouwde tentje kroop voor de verdiende nachtrust, ging Ruben op zoek naar wat Thai streetfood bij wijze van avondmaal. Onderweg naar het hotel had Leen de fameuze pancakes met Nutella gespot, voor haar geen noodles of rijst dus. Haar kleine honger bleek echter niet gestild met één pannenkoek, dus ging Ruben later die avond op z'n teenslippers nog één halen.

VEEL TE ZIEN

Om de oude stad vol tempels, marktjes, restaurantjes en uiteraard guesthouses te verkennen, kozen we wat creatieve manieren. Geocaching leek ons wel wat om langs de stadswallen te wandelen. Met Flore op de rug trokken we vol goeie moed op schattenzoektocht. En hoewel er in de oude stad alleen al 16 Geocaches liggen (wat veel is voor Azië), sloegen we er niet één te vinden. Na vijf pogingen besloten we dan maar onze weg terug te zoeken naar ons guesthouse voor Flore haar middagdutje. Onderweg speelden we nog wat Thaise schotels naar binnen in wat je bezwaarlijk een restaurant kon noemen. Maar het lekker eten en de goedkope prijs maakten alles goed.

Wie in Thailand is geweest, moet een ritje met een tuk tuk gemaakt hebben. Dus kropen we met z'n drie achterin de lokale taxi om onze fietstocht van de volgende dag te gaan boeken. Hoewel je dit ook online kon regelen, wilden we liever ter plaatse eens kijken wat Click and Travel te bieden had. De Limburgse eigenaar Etienne was enigszins verrast toen hij ons ontving in z'n kantoor even buiten Chiang Mai. Zowat iedereen boekt de tours online. Maar zo hadden we het degelijke materiaal eens met onze eigen ogen gezien.

Eens veilig terug in het centrum startte de discussie over de prijs van de rit. Volgens ons reed hij 'for hundred Bath', maar nu wou de chauffeur opeens 'four hundred Bath'. Juist ja, tuk tuk chauffeurs zijn maar zelden te vertrouwen. Dat zullen we nu niet snel vergeten.

Stipt ongeveer om halfnegen kwam de gids ons de volgende morgen oppikken voor onze fietstocht. Opeens was er toch weer wat ochtendrush, ook al stelde de gids ons gerust "Take your time!". Samen met een gezin Amerikaanse expats uit China volgden we onze gids door het platteland ten zuiden van Chiang Mai. Ook al hebben we niet kunnen achterhalen of onze gids nu een man of een vrouw was, toch genoten we met volle teugen van de fietstocht. En zowel Felix (3-jarig Chinees zoontje ) als Flore kraaiden het uit van plezier in hun fietskar. Al waren beide kids toch steeds opgewekt als ze even de benen mochten strekken op de vele tussenstops. Het startpunt van de tour evenaren was voor hen wel quasi onmogelijk. Daar liepen we namelijk een Chinese tempel binnen door de mond van een draak!

We wisten dat we nog eens moesten terugkeren naar Chiang Mai. Want een maand geleden openden ze hier namelijk vlak naast de befaamde Night Market een nieuw Hard Rock Café! Uiteraard moesten wij hier als trouwe bezoekers een burger gaan eten en de T-shirt collectie van Ruben uitbreiden. :)

AVONTUUR OP ZICH

Heel wat overwegingen en 16 e-mails later stonden we gepakt en gezakt klaar om op trekking te gaan. Alhoewel, klaar. 't Was weer van "Take your time!". :)

De regendruppels in het zwembad voorspelden niet veel goeds, maar toch gingen we ervoor.

Tja, we waren niet te houden en wilden dus ook graag met onze kleine meid op trektocht doorheen de prachtige natuur van Doi Inthanon National Park

Onze zoektocht naar een babyproof trekking bracht ons bij Next Step, naar eigen zeggen milieuvriendelijke en maatschappelijk verantwoorde tours. Dit vinden we zeker belangrijk, maar onze grootste bezorgdheid was deze keer wel of dit allemaal haalbaar zou zijn voor Flore?

We kwamen overeen dat er in de tweedaagse steeds ruimte zou zijn voor het middagdutje van onze kleine meid.

We kozen voor een private tour, wat ons ook al wat meer comfort gaf. Bijgevolg liet we de driver eerst naar het station rijden om onze treintickets voor volgende week vast te leggen. Kwestie van niet nog eens te moeten vliegen.

De eerste effectieve halte op onze trekking bleek exact dezelfde local market als 3 jaar geleden te zijn. Grappig, maar wel handig. Leen beklaagt het zich namelijk al sindsdien dat we die handige flessenhouder niet gekocht hebben. Ook de heerlijke kokoswafeltjes hadden we toen nog niet ontdekt.

Eindelijk aangekomen in de natuur waren we met onze regenjassen en wandelstokken helemaal klaar om aan de trekking te beginnen. Veel moest er echter niet gewandeld worden om aan onze middagstop uit te komen. Bij het opmerken van de bamboe brug waarover we de rivier moesten oversteken, brak bij Leen toch wel even het angstzweet uit.

Na een aangename trektocht kwamen we in de late middag aan in een typisch dorp van Karen bergstam. We kregen een hut voor een volledige familie aan ons toegewezen. Flore zag het helemaal zitten. Wij waren vooral op onze hoede omdat alle hutten in het Karendorp namelijk op palen, en dus in de hoogte, gebouwd zijn.

Bij het vallen van de avond kregen we heerlijke Thaise gerechten voorgeschoteld. Veel meer dan ons lief was, dus met volle magen vielen we al snel in slaap.

Omdat we graag zoals de locals wilden leven, kregen we 's morgens rijst met een curry van aardappel en varkensvlees als ontbijt. Zowel Flore als Ruben smulden ervan. Leen was gelukkig dat er een eitje en wat toast beschikbaar was.

Naast de prachtige natuur vormde het heerlijke eten ook de rode draad doorheen de trekking. De tweede middag kregen we namelijk cooking class in de jungle. Nadat we Flore in haar tentje aan het slapen gekregen hadden, konden we aanschouwen hoe men in Thailand alles met bamboe kan. In smalle stengels werd in een handomdraai sticky rijst bereid. En een bredere variant werd benut om groenten en noedels te koken tot een heerlijke soep. Dit opeten met vers gesneden chop sticks in een kom van bamboe en de geur van smeulend vuur maakte het avontuur compleet.

----------

Wat vond je opvallend aan deze blog? Met welke vragen zit je nog? Welke reistips heb jij nog voor ons?

Laat van je horen door hieronder een reactie na te laten.

Fotoalbums van locatie «Chiang Mai»

Chiang Mai: watervallen & sticky rice (27)

02 Januari 2017 | THAITRIP 2017 | Thailand | Laatste Aanpassing 08 Januari 2017

• Chinese tempel - fietstocht Click and Travel
  • Uitdagende bamboe brug - trekking Next Step
  • Samen op trekking  - trekking Next Step
  • Spin gespot - trekking Next Step

Lluisa Zo fijn om mee te lezen met jullie! Ik hoop dat ik zo'n avonturen ook ooit mag meemaken met mijn kroost! Groetjeees xxx Geplaatst op 29 Januari 2017
Papsie Bedankt voor jullie update en vooral ook om ons te laten meegenieten. Heel vele groetjes en go for it. Geplaatst op 08 Januari 2017
Veerle Whaa, klinkt allemaal zo geweldig leuk!!!! Jullie doen dat fantastisch!! Het begint bij mij ook helemaal te kriebelen als ik dat zo lees. Wel geniaal dat Flore haar tentje gewend is, slim zeg :) Sticky rice is zoooo lekker :-D Flore is nogal een gelukzakje hoor met zo'n avontuurlijke ouders :-D Geplaatst op 08 Januari 2017