Reisverhaal «De Baltische staten»

Estland | Estonië | 1 Reacties 11 Juli 2016 - Laatste Aanpassing 11 Juli 2016

De laatste dag in Polen brengen we door in een kano. Met z’n allen in één lange kano, het gaat beter dan gedacht. Onder een heerlijke zon roeien we van aanmeerplekje naar picknickplekje, om telkens even een verfrissende duik te nemen in het meer. Na een tijdje hebben we genoeg vertrouwen in de stabiliteit van onze boot en duiken de kinderen vanuit de kano het water in. Heerlijk ontspannend, al is het voor de stuurman (lees Jo) best wel wat inspannender dan voor de anderen ;-).

’s Avonds genieten we nog een keertje van de luxe van ons huisje, zalige douche, praktische keuken en TV. Tot de Duisters beginnen te spelen en er een hevig onweer losbarst. Geen beeld meer ... Gelukkig voor Dries is het onweer van korte duur en kunnen we de match van de Belgen wel volgen.

Voor we de volgende morgen richting Litouwen vertrekken, mogen de kinderen van Heinz nog een keertje op de tractor rijden. Een waar feest, vooral omdat ze alle drie zelf mogen sturen. Dat is uiteraard het grote voordeel van nog net voor het seizoen te zijn: er staan nog niet veel kampeerders dus het terrein is ruim en heeft weinig obstakels waardoor ze rustig hun tractorkunsten kunnen bijspijkeren.

Op naar Litouwen. We planten onze tent neer in Trakai. De camping is niet onze favoriet, maar wel perfect gelegen. Niet enkel met zicht op de indrukwekkende waterburcht van Trakai, maar ook dichtbij Vilnius. De hoofdstad van Litouwen wordt de volgende dag verkend. Aangenaam, lekker eten, wat kuieren en uiteraard een soeveniertje kopen. Genoeg cultuur voor even, we trekken naar het strand aan de westkust van Lithouwen: tussen Klaipeida en Palanga. De zon en de golven wenken, de kinderen genieten en wij hebben eens even tijd om iets te lezen. Heerlijk.

Het weer is fantastisch, een stralende zon aan de hemel. Helaas staat onze tent ’s morgens niet in de schaduw, wat al om 8u ’s morgens de temperatuur in de tent laat oplopen tot 45 graden en meer ! Dat in combinatie met het feit dat het al van drie uur licht wordt, maakt uitslapen niet evident. Nochtans geraken we er ook ’s avonds moeilijk vroeg in. Het is hier trouwens een uurtje later dan in België, wat betekent dat de match van de rode duivels begint om 22u ! De vermoeidheid laat zich dan ook voelen, vooral op de uitstap naar het schiereiland Neringa (half Russisch, half Lithouws). Even gas terugnemen dus en een extra dagje strand inlassen. Nore heeft ondertussen een vriendinnetje gevonden uit Duitsland, dus zij vindt het zeker niet erg.

Echter, het rommelt hier in deze regio’s telkens wanneer de Mannschaft speelt op het EK. Er breekt een hevig onweer los, deze keer niet enkel met storingen op TV, maar ook gepaard met een sterke stormwind. De eerste vlaag schuilen we onder het afdak van de keuken, maar wanneer er een boom naast onze tent afknakt en een andere op de weg belandt, besluiten we op zoek te gaan naar de veiligheid van een huisje. Uiteindelijk kunnen we terecht in een 2persoonskamertje. Mits wat passen en schuiven kunnen we allemaal liggen. Alle auto’s staan ondertussen in het midden van de camping geparkeerd, zo ver mogelijk van alle bomen en zowat het enige stukje grasveld dat niet ondergelopen is. Zelfs de voormalige legercontainer-truck van het vriendinnetje van Nore zoekt een veiligere plek op. De brandweer komt nog de boom weghalen die over de weg gevallen is en dan kunnen we toch nog enkele uurtjes slapen.

De volgende dag vertrekken we naar het volgende land: Letland. We trekken richting camping Apalkalns, volgens velen de beste camping van de Baltische staten. Onderweg passeren we langs de kruisenheuvel. Een indrukwekkend geheel van duizenden kruisen, mede uitgegroeid tot symbool van de eigenheid van Letland en het verzet tegen de Sovjet Unie. We zetten er een kruisje bij en wensen onze hele familie en alle vrienden een goede gezondheid en veel geluk toe. Wanneer we ’s avonds rond acht uur toekomen op de camping regent het. We overleggen even met de eigenaar en uiteindelijk beslissen we de eerste nacht op zijn zolderruimte te gaan slapen, lekker droog en makkelijk. De volgende dag schijnt de zon en kunnen we onze tent in alle rust opzetten, laten uitdrogen en hier en daar wat herstellingen uitvoeren. We zitten in Nationaal Park Gauja, vooral bekend voor de rivier waarlangs je via de kano de streek kan verkennen, met de mooie zandrotskusten. Maar er is meer, mede dankzij de eigenaar van de camping is de streek uitgegroeid tot een waar vakantieparadijs met allerlei activiteiten. We kiezen voor de natural trails, tot onze verbazing een soort van dierenpark waar je de streekeigen dieren kan zien (beren, elanden, herten, vossen, uilen, lynxen, ...). Een goede oefening om de volgende weken de dieren echt in het wild te proberen spotten. We bezoeken ook een Sovjet bunker die nog tot in 2003 geheim was. Een zeer interessante rondleiding leert ons dat deze bunker bedoeld was voor de regering om van hieruit verder het land te besturen in nood. 250 mensen konden hier 3 maanden leven zonder contact met de buitenwereld, bij een eventuele uitbraak van een atoomoorlog. Er ligt zelfs een rechtstreeks telefoonlijn naar Moskou onder de grond. Alles is nog in perfecte en oorspronkelijke toestand. We leren ook gasmaskers vlot opzetten. Boeiend !

We genieten van de fijne camping en de zon. ’s Avonds maken we vuur, de eerste dag enkel om marshmallows te roosteren, de dag erna doen we een heuse BBQ. Dit is genieten, vuurtje voor de tent, zicht op een mooi meer en ondertussen een stilaan ondergaande zon.

Na nog een mooie kanotocht zeggen we Letland vaarwel en trekken we naar het noorden van Estland, NP Laheema. Een wat meer basic camping deze keer, een beetje zoeken waar het niet te zompig is, en in een wip en een gauw hebben we onze tent opnieuw opgezet. De volgende dagen verkennen we het park: vissersdorpjes, leuke wandelingen, een indrukwekkende houten schommel voor 6 personen, talrijke zwerfkeien voor de kust, leuk strand ... In dit park zijn ook plekken voorzien om vrij te kamperen. Het leuke is dat deze op zeer mooie plekken gelegen zijn, en dat er zelfs overdekte tafels, vuurplekken en WC’s voorzien zijn. Water of electriciteit uiteraard niet. Hoewel, vanop de kampeerplaats waar wij gaan staan, kan je een klein kilometertje verder naar een waterput om water te halen. Alweer een belevenis voor de kinderen. Een prachtig plekje, maar wij zijn niet de enigen die dat vinden. Als we geïnstalleerd zijn, landt er een hele fietsgroep met maar liefst 40 tentjes ! ’s Nachts komen er ook nog enkele lawaaierige Esten de nacht doorfeesten, dus daar gaat de rust en de kans om de bevers te spotten. De kinderen hebben er minder last van dan wij, zij slapen er grotendeels door. Gelukkig maar.

Vanuit Tallinn willen we op zondag de oversteek naar Helsinki maken, maar de 11 overzetboten zitten vol met Finnen die een weekendje zijn komen shoppen (vooral veel kratten bier) en nu huiswaarts keren. We blijven dus een extra nachtje in Tallinn, en dat blijkt een leuke meevaller te zijn. Een heerlijk stadje, en een comfortabel hotelletje met een echt bad. De kids zijn door het dolle heen en gaan elk om de beurt wat weken. Fris gewassen verkennen we de stad. En het moet gezegd, het is een toppertje. Van op de kamer kunnen we ’s avonds nog zien hoe Portugal Europees kampioen wordt, terwijl Nore nog eens een keertje via Skype contact heeft met haar beste vriendinnetje thuis.

Zo zijn we helemaal klaar om het volgende deel van onze reis aan te vatten. Scandinavië, here we come.

Fotoalbums van Estonië

Estland (14)

09 Juli 2016 | Estland | Estonië | Laatste Aanpassing 10 Juli 2016

• orthodoxe kerk in Tallinn
  • ons trio aapjes
  • onze plek om vrij te kamperen
  • authentiek vissersdorpje

oma Mooi verhaal, zo te zien genieten jullie van deze tocht. nog veel succes in de Baltische Staten. Geplaatst op 11 Juli 2016