Reisverhaal «Great Ocean Road & The Grampians»

AUSTRALIË - Victoria & New South Wales | Australië | 0 Reacties 07 December 2016 - Laatste Aanpassing 18 December 2016

BIJNA OP WEG

Vandaag is het donderdag 1 december. We kregen in het weekend bericht van "All Seasons campervans" dat de camper die we gereserveed hadden in een ongeluk was geweest en onherstelbaar is. We hadden dit al maanden geleden gepland en voorschot betaald, verzekering genomen, .... en nu hebben we plots geen vervoer meer om van Melbourne naar Sydney te rijden. De verhuurmaatschappij bood een ander voertuig aan, maar hier kon Paulina niet achter ons zitten en hadden we geen contact met haar. Dat was voor ons geen optie. Miguel zoekt naar andere opties, maar helaas zonder resultaat. Ik stel een auto huren voor, maar Miguel vond dit geen goeie optie. Uiteindelijk komt de verhuurmaatschappij met een camper van een ander bedrijf. Iets heel ouds en groter dan we hadden gevraagd, maar wel aan dezelfde basisprijs van  $145 per dag. Aangezien we eigenlijk geen opties hadden, nemen we het voertuig van "Kangaroo campers". De ophaalplaats is hetzelfde depot in Ringwood, wat eigenlijk "Calypso campervans" is.

Dit is gelukkig met de trein niet ver van Melbourne. Dus daar gaan we, Daaaaag Melbourne!!!

De camper valt niet echt mee, buiten oud is hij ook erg versleten. Als ik de ijskast open doe heb ik de deur in mijn handen, Miguel draait de antenne open van de tv, de handel valt eraf, .... De bijgeleverde tafel is dringend aan vervanging toe maar hiervoor mogen we zelf een nieuwe kopen. Maar alles bij elkaar kost ons dit tijd, veel tijd. Al bij al zijn we enkele dagen kwijt hiermee. Achteraf blijkt er ook iets mis met de betaling via overschrijving waardoor we ook nog extra kosten hebben. Maar niet getreurd, we maken er het beste van, er zijn ook goede dingen: we hebben plaats in de camper, een redelijk goed bed die altijd bed blijft, een tv/dvd, heel wat comfortabeler dan onze vorige 2 campervans.

In de namiddag gaan we in Ringwood iets eten samen met Jenny en Steve. De eigenaars van Hannahpad, lieve mensen, we ontmoetten elkaar op de "Mind & Body" beurs in Melbourne en het klikte meteen. Ze hadden ons uitgenodigd en we genieten mee van hun verhalen. Ze werktten voorheen als stewards voor luchtvaartmaatschapijen en hebben wel wat verhalen.

's Avonds komen we aan in een camping buiten Melbourne en horen plots terug de rust van de natuur. Terug even knop om, weg van het stadsleven, terug naar het nomade leven.

De dag erna gaan we de stukke camperspullen vervangen en zijn al gauw een halve dag kwijt. Tegen de avond moeten we in Torquay geraken want de Great Ocean Road verwacht ons!! Gelukkig lukt het en we merken meteen dat het weekend is en deze route erg populair is. Tot nu toe waren de campings in het westen redelijk verlaten maar hier staat het goed vol en liggen de prijzen hoger.

GREAT OCEAN ROAD

Een route van ca. 243 km die grotendeels uitgehakt is uit de rotsen door soldaten die terug kwamen uit de eerste wereldoorlog. En die nu wel übertoeristisch is.

Torquay,  begindorp, is dé plaats waar de grote surfmerken hun bureau's en shops hebben. Het mekka van de Australische surf is onderandere hier gelegen. Ze hebben hier zelfs een surfmuseum! AHA!! Dat moet je ons geen twee keer zeggen. Hup, wij daar naar toe en voor Paulina is er in het museum een zandbak (oef!)

Surfmuseum

Hier vind je een overzicht van de geschiedenis van de surf, en hoe het gepopulariseerd werd in Australië en Hawaii (waar de eigenlijke kiem zou liggen). Er zijn tientallen surfborden, van volledig houten tot de allernieuwste in glasfiber. Je krijgt er meteen ook een overzicht mee van de evolutie van het bord zelf en de technieken. Er was blijkbaar een verschil tussen de Californische surftechniek en de Aussietechniek. Naast al die borden en ook nog surfoutfits, speelt er ook een documentaire "A deeper shade of blue". Echt WAUW!! Aan het einde van de tentoonstelling is er een meneer die life laat zien hoe je nu een surfbord maakt.

Daarna, hup hop zoef naar Bell's Beach, dé bekentste surfbeach waar elk jaar een grote surfwedstrijd (Rip Curl Pro) plaatsvindt. Maar.... niet echt spectaculaire golven vandaag. Het is hier een ander strand dan dat we voorheen zagen, het zand is heel grof en plakkerig. De zee en het strand liggen een stuk dieper, hier is de kustlijn grillig en met rotsen.

's Avonds komen we aan in Wye River, en wie wacht ons daar braafjes op?? Inderdaad, mister Kookaburra..... een super grote! Gelukkig kunnen de koala's in de bomen het goed maken. (Onze eerste WILDE koala's!!!!)

Om de dag erna goed te beginnen gaan we eerst koala's spotten aan Kennett River, we vinden er drie. Plus opnieuw een hele zwerm aziaten, rondgereden in tourbusjes.

Cape Otway National Park

Een wandeling door een bos, niet zomaar een bos, maar tussen de reuzevarens. Als je goed kijkt en luistert hoor en zie je de dino's nog. De reuzevarens zijn indrukwekkend.

Daarna Johanna Beach, deze dient als reserve wanneer Bells beach geen optie is tijdens de wedstrijd periode. Hier zien we opnieuw een wit strand met rotsen die begroeit zijn zoals een jungle. Er hangt een dichte nevelmist. Het lijkt wel een zicht dat ze filmen tijdens een episode van Hawaii-Five-0. Enkel die vervelende vliegen, opnieuw in heel der zwermen...... vervelend. Oh ja, op weg naar het strand zien we een vrij grote slang wegglijden, blijkbaar een "Tiger snake"!

Vandaag is dé dag, het zou een hoogtepunt zijn van de Great Ocean Road, de twaalf apostelen. Dit zijn stukken rots die uitgehold zijn door wind en zee en die in het water staan, afgebroken van de grillige kustlijn. Alleen zijn het er nooit twaalf geweest, het waren er negen en nu nog zeven. Hier is het über toeristisch!! De aziatische flok is hier dik gezaaid en uiteraard hoort daar een ganse koffieshop, winkel, visitorcenter en helikoptervluchten bij. Het vervolg van de route zijn vele uitkijkpunten over deze grillig uitgesneden rots kustlijn, mooi!!!

Net voor de apostelen heb je Gibson steps, een voorproevertje waar je op het strand kan. Bij de apostelen kan je niet op het strand. Hier is het voor het eerst dat ik de restanten van de "plasticsoep" zie liggen tussen de schelpen. Kleine stukjes plastic in allerlei kleuren, brokklaar om door de vogels en vissen te worden verorberd. Tot nu toe hebben we geluk gehad en hebben op de stranden zo goed als geen afval gezien, ook geen aangespoeld afval. Dit in tegenstelling wat we in Frankrijk aan de kust zien. Dus deze ontdekking was even slikken.

's Avonds komen we weer aan in een Big 4 camping, en Paulina heeft geluk, er zijn twee zusjes waar ze mee kan spelen. Samantha en Tess komen uit Zuid Australië en zijn voor het eerst op familievakante. Ze hebben een reuze tent mee, want ze hebben ook nog twee broers en een grote zus.

Zes december, we moeten inkopen doen in Warrnambool bij Woollies en Aldi. En wat blijkt? Als we terug kwamen, ... de Sint was geweest in de camper?? Met chocolade dollars en een handtas vol met lippenstiften en snoepjes.... die gekke oude man toch!

De tijd tikte en we moesten verder richting het volgende nationale park, "The Grampians".

THE GRAMPIANS

We komen opnieuw in een geheel ander landschap. De voorbije maanden, gaan we echt van het ene wauw naar het andere, prachtig! De natuurlandschappen zijn echt zo verscheiden en mooi! Dit keer zijn we beland in een dicht bebost gebied met rotsformaties. Op onze big 4 camping zitten heel veel vogels, tsjirpende grote groene beesten en kangaroos. We doen hier enkele wandelingen. De bekendste is het uitzichtpunt waarvoor je een flink eind moet klimmen, "the pinnacle" en de "grand canyon". Daarna stoppen we aan een mooie waterval, waar je vele trappen moet afdalen maar betekend ook dat je ze terug naar boven moet..... De laatste wandeling naar de Balconies hebben Paulina en ik gepast. Miguel wilde perse zijn overhangende rots waar hij 16 jaar geleden een "WauW, oh zo gevaarlijk" foto maakte terugzien en maakte dus de laatste wandeling alleen. Dit park is een absolute aanrader.

Fotoalbums van locatie «Halls Gap»

Great Ocean Road & The Grampians (33)

07 December 2016 | AUSTRALIË - Victoria & New South Wales | Australië | Laatste Aanpassing 14 December 2016

• ...en deze "blue wren"
  • De start van het laatste stuk Great Ocean Road en
  • ...en subtropische oerwouden waar je zo dinosaurië