Reisverhaal «Day Tour : Amed to Ubud»

INDONESIË - Bali | Indonesië | 0 Reacties 13 September 2016 - Laatste Aanpassing 29 September 2016

Bali trip van Amed naar Ubud

Dag maandag 12 september 2016

Terug komend van Gili was de zee iets ruwer dan bij het opgaan. De boot bleef meer dan een uur stilliggen in Lombok, en dat was warm. Er was 1 van de 4 motoren uitgevallen. Toen we dan eindelijk konden vertrekken was het heet in de boot. We waren blij om terug in Amed te arriveren.

Ja, inderdaad we bleven een nacht in Amed omdat we pas in de late namiddag terug arriveerden met de boot en het te vermoeiend was om nadien nog richting Ubud te rijden.

We kregen bij Sama Sama terug onze zelfde kamer met het geweldig grote terras. Paulina vond het ook wel leuk om terug in een bekende omgeving te arriveren. Ondertussen is ze gewoon aan het wisselen van de hotels. Ze prefereert buffet ontbijten (zonder hulp van ons maar wel hulp van de hotelmensen) en een bad om in te spelen en uiteraard een zwembad bij het hotel. Op dat gebied is ze verwend geweest en de tijd die we in Apeldoorn doorbrachten is voor haar de referentie van wat een hotel is.

We Skypten 's avonds nog met vriendinnetjes van Paulina en familie want het was officieel haar verjaardag vandaag, nu is ze een heel hand en trots dat ze is.

Dag dinsdag 13 september 2016

Vandaag rijden we naar Ubud. We proberen om als we van locatie wisselen er een dagtour van te maken, omdat we dan maar één keer een auto met chauffeur moeten inhuren en we dan toch ook het vervoer hebben van locatie A naar B. (jaja, we zijn nog altijd zuinige mensen, ook in goedkoop Bali.)

Bali is een eiland met actieve vulkanen, eentje ervan is Batur. Deze passeren we als we van Amed naar Ubud rijden.

Maar onderweg wordt Paulina ziek, ze moet plots overgeven. We zijn allen even van ons melk, en moeten een half uur aan de kant voor de auto op te kuisen en Paulina te troosten. Onderweg moeten we nog enkele keren stoppen. Haar chocolademelk van 's morgens was haar duidelijk niet bekomen.

Bij onze eerste echte stop gaat Miguel alleen de tempel bezoeken. Paulina en ik blijven beneden en bekijken het gebeuren. Auto's stoppen, een ganse familie eruit, even wat offers brengen aan de trappen van de tempel en dan weer hup de auto in en weg. Zo passeren er enkele auto's tot dat er enkele blijven staan en de families zich vereningen en samen naar de top van de tempel gaan. Tegen dan is Miguel beneden en slaagt het gebeuren mee gade. Het is ongeloofelijk hoe het bidden en de offers hier nog leven. De mensen doen dit met volle overgave en stoppen er veel tijd en kunnen in.

Dan weer voort. We komen aan Pura danau batur en wandelen eerst langs de straat om de tempel langs buiten te bekijken. Terwijl we terug wandelen om de tempel van binnen te zien, valt /schuift Paulina uit in een hoop zand en is helemaal van de kaart. Haar knie bloeit en zit vol vuil. Opgepakt en naar de auto om de wonde onmiddellijk uit te spoelen en te verzorgen. De chauffeur assisteert met kunde. Paulina wil niet meer uit de auto en blijft bij de chauffeur. Miguel en ik gaan niet in de tempel maar ertussen en moeten zo niet betalen. Wat op zich een goede beslissing blijkt want achter de tempel is het een prachig zicht op de vulkaan en zie je de zwarte sporen van zijn laatste uitbarsting in de jaren zestig. Toen vernielde hij een gans dorp. Er is een meneertje die ons een vakkundige uitleg geeft van de geschiedenis en hoe je de vulkaan opkunt met de brommer. "En oh ja, neem zeker een ei mee", zei hij "op 5 minuten gekookt in de damp van de vulkaan." Daarna maakt hij reklame voor zijn tekeningen met gemalen lavasteen en lijm gemaakt.

We zetten onze tocht verder en rijden naar het meer. Hier eet Miguel een vis die in het meer gekweekt wordt. Onze chauffeur Kadek weet ondertussen dat Miguel graag de lokale warungs probeert omdat deze spicyer food hebben. Paulina en ik zijn minder fan. De vis was gemarineerd in kruiden en werd geserveert in een mandje met wat geroosterde pindanoten en rijst. Zelf vond ik het een spookyfish, want deze had stekels. Maar Miguel vond het een heerlijke smaak. Spicy maar lekker en ongeloofelijk goedkoop.

Opnieuw verder langs de weg naar Ubud passeerden we tientallen huizen waar ze houtbewerking tot een kunst verheven hebben. De houten beelden die je in Vieux-bouceaux enzo ziet, staan hier in grote dozijnen buiten te wachten op verf. De velden ertussen hebben veel fruitbomen en rijstvelden. Hoe dichter we bij Tegalalang komen hoe meer echte showrooms er te zien zijn. Als we aankomen in Tegalalang dachten we de bekende rijstvelden te bezoeken, maar aanschuivend in de grote file, zagen we een massa toeristen op de gemanicuurde rijstvelden wandelen en bedachten we ons. Dit is een grote tourist trap! Aangekomen in Ubud, druk druk druk, wat sight-seeing vanuit de auto, wat in een winkelparadijs wel leuk meegenomen is.

Aangekomen in het hotel, waren we allemaal moe, het was een rollercoaster vandaag. Alles moest bezinken, Gilli, aankomen in Ubud, opnieuw wat Aziatische drukte.

Paulina was ondertussen beter.

Bij het aankomen in het hotel stonden er valiezen met een Atlas Copco lint rond, ja dat konden niet anders dan Belgen zijn, en idd een reizende ingenieur van AC op business trip in Indonesië voor de eerste keer met zijn vrouw erbij, een leerkracht die haar eerste schooljaar op rust is, gelukkig even weg tijdens het begin van het schooljaar. Voor de eerste keer dat we Belgen tegenkomen en er even mee babbelen.

Fotoalbums van locatie «Ubud »

Ubud (55)

25 September 2016 | INDONESIË - Bali | Indonesië | Laatste Aanpassing 24 September 2016

• Monkey forest
  • Prachtige bomen
  • Ubud telt vele groepen die dansvoorstellingen uitv
  • Een goestingske

Day Tour : Amed to Ubud (10)

13 September 2016 | INDONESIË - Bali | Indonesië | Laatste Aanpassing 24 September 2016

• Hier lopen we enkel rond op zoek naar uitzicht op
  • Benzinestation, mini versie
  • Mooi versierde beelden
  • Hele families opgedost om te komen bidden