Reisverhaal «Fiordland & South Lakes region»

NIEUW-ZEELAND | Nieuw Zeeland | 0 Reacties 20 Januari 2017 - Laatste Aanpassing 28 Januari 2017

Fiordland

Waarom zijn we hier? Het is een enorm vrij ontoegankelijk gebied van bergen, meren en fjorden. Wereldbekend voor zijn Milford Sound en de Milford Track (een meerdaagse trekkingsroute). We passeren eerst Manapouri waar de tours vertrekken naar Doubtful Sound, het grotere broertje van Milford. We twijfelen maar door de slechte weersomstandigheden besluiten we eerst Milford te doen en daarna zien we dan wel. Een cruise op Milford is ook een stuk goedkoper dan die van Doubtful indien je zelf tot aan de Sound rijdt, en die rit is volgens ons Frenzy boekske een MUST-DO!

We vertrekken vanuit Te Anau met als doel de Homer Tunnel en dan weer een stuk terug tot aan de eerste kampeerplaats. Miguel heeft enkele wandelingen op zijn verlanglijstje staan maar het weer zit niet mee, hopelijk niet te veel regen. De eerste 80 kilometer tot aan The Divide is mooi maar dan rij je een andere vallei binnen waar de weg stijgt tot aan de Homer Tunnel, en dit stuk is Just Amazing! Miguel plakt de hele tijd met zijn gezicht tegen de voorruit, verbazing alom. De bergen wenen, echt overal waar je kijkt zie je enorme watervallen langs de massieve bergwanden naar beneden donderen, soms vallen ze gewoon uit de wolken, zeer impressionant! Het enige spijtige is dat je de toppen van de bergen die bedekt zijn met sneeuw en ijswanden amper ziet. Maar we treuren niet, de dramatiek is verbluffend en zullen we niet snel vergeten. Enkele kilometers voor de tunnel gaat Miguel wandelen richting Gertrude Saddle, op zich geen moeilijke wandeling maar de regen heeft daar anders over beslist. Na een grote 3 uur komt hij helemaal verkleund terug, het was super maar zwaar en nat. Oh ja, al van bij de start moest Miguel een riviertje overspringen maar bij terugkomst was die er niet meer terwijl het bijna heel de tijd regende, bizar bizar! Op een parking zien we ook voor het eerst een KEA, een soort speciale papegaai die alleen hier in de berggebieden leeft. Best wel agressieve beestjes want ze huppelen naar elke auto toe in de hoop iets lekkers te krijgen. Er staan overal uitdrukkelijk bordjes dat je ze niet mag voederen maar die aziatische toeristen kunnen niet goed lezen, foei. Het schouwspel tussen deze vogels en de klikgrage toeristen is wel aanstekelijk om te volgen, hihi.

De volgende ochtend moeten we vroeg op want we hebben een cruise geboekt met Go Orange om 9u, en dit voor 90 NZD voor ons drietjes (Paulina was gratis). Nu rijden we door de tunnel en dalen af tot zeeniveau. De vallei is bedekt met rainforest en de bergwanden wenen nog steeds want het regent. Aan de cruise terminal staan al heel wat autos en campers, allemaal toeristen in regenkleding of met paraplu's op weg naar hun 2 uur durende World Wonder Cruise. Het was een grote boot maar helemaal niet vol dus plaats genoeg. We krijgen op de boot ook nog een broodje spek met fruitsap. De befaamde kegelvormige Mitre Peak krijgen we niet te zien. In de plaats krijgen we regen, lage wolken, en veel watervallen met superkrachten, dramatiek ten top! Op het moment dat de boot zeer dicht onder een waterval probeert te komen geraakt Paulina haar vinger tusen de deur. Paniek, ziet er niet goed uit, hopelijk niet gebroken. De crew sust haar verdriet met een warme choco en een zak diepvriesgroenten om het zwellen tegen te gaan. Eens aan land staat al een medische hulp te wachten en de analyse is niet gebroken, oef! De rest van de dag rijden we rustig terug naar Te Anau met talrijke fotostops. Echte wandelingen zitten er niet meer in want het blijft de hele dag non-stop regenen. Was deze Milford 2-daagse de moeite bij grijs regenweer? Absoluut!

Op weg naar Queenstown, the Adventure Capital, stopt de regen. We rijden een stuk de Remarkables naar boven voor een super uitzicht over de hele Queenstown omgeving. We zien jet boats zotte toeren draaien en vliegtuigen vliegen lager dan ons op weg naar hun landingsbaan. We vinden geen gepaste camping want super duur of volzet, dus rijden we naar  12 mile campground iets verderop langs het meer. We rijden door Queenstown en wat een drukte, zijn we niet meer gewoon hier in New Zealand. Het doet ons niet verlangen om hier ook tussen te gaan lopen tenzij je wil shoppen, maar we hebben momenteel niks meer nodig. Paulina en Vicky hadden net nieuwe schoenen gekocht in een shopping nabij de luchthaven. De volgende dag rijden we naar Glenorchy, een scenic route langs de flanken van het enorme meer. Het is volledig overtrokken maar nog net goed voor enkele mooie fotostops. Op de terugweg zijn de wolken reeds lager komen hangen en is het uitzicht zo goed als weg, het kan hier snel veranderen. Tegen dat we weer in Queenstown zijn regent het. We gaan nog een kijkje nemen aan de shotover Canyon waar de jetboats vertrekken en de rafters aankomen, maar we zien geen actie, het slechte weer zeker? We hebben ook nog een afspraak met het Britz depot voor een wissel van ons beddengoed en enkele kleine fixes in onze camper (nieuwe waterfilter, losse schroefjes). We verlaten Queenstown en rijden door naar Cromwell langs de mooie Kawarau gorge waar we overnachten. Queenstown wat voor vele toeristen waarschijnlijk een hoogtepunt is van hun New Zealand trip hebben wij wat aan ons laten voorbijgaan, too commercial!

Op weg naar Wanaka rijden we de heuvels in op zoek naar de Bendigo ghost town reserve. Het is een plaats waar vroeger aan mijnbouw werd gedaan in zeer primitieve omstandigheden. Nu zie je nog wat stenen overblijfselen en enkele mijnschachten waar je best niet kan invallen want zeer diep. Het is er verlaten en een leuke ontdekking om even rond te dwalen en te genieten van de uitgestrekte berglandschappen.

Wanaka, het rustigere broertje van Queenstown, ligt idyllisch gelegen aan alweer een enorm groot meer. Hier heerst een gezellige drukte wat ons direct meer aanspreekt maar we zijn hier voor de omgeving. Miguel heeft weer een verlanglijstje met wandelingen en deze keer voorspellen ze mooi weer. Hij wil de Rob Roy Glacier zien maar de weg naar het begin van de wandeling is 30 kilometer over gravel met enkele rivier crossings. Mmmmmm, het heeft veel geregend de afgelopen dagen en het visitor center raadt ons niet echt aan zelf te rijden. Een taxidienst brengt je ter plaatse voor 80 NZD heen en terug per persoon. Dat vinden we wat veel dus de volgende dag onder een stralende zon wagen we het erop met onze camper. De gravel ligt er redelijk goed bij, we hebben al slechtere stukken gedaan, en de riviertjes zijn gelukkig niet te diep meer. Onderweg komen we achter een kudde schapen te zitten, mooi mooi mooi, het duurt even om ze voorbij te geraken zonder eentje te raken, hihi. De parking op het eindpunt staat goed vol, niet veel campers maar wel veel gewone auto's. Dit is een populaire wandeling van zo'n 10 kilometer. Miguel gaat alleen op stap, Vicky en Paulina doen een klein stukje. Het is een mooie heen/terug wandeling waar je beloond wordt met een magnifiek uitzicht op de Rob Roy hanging Glacier. Super! Op de terugweg nemen we een liftend meisje mee in onze camper.

De volgende dag voorspellen ze weer aankomende regen dus vroeg op stap. Nu wandelt Miguel de Rocky Mountain loop track terwijl Paulina en Vicky een rondje maken rond Diamond Lake. Alweer een prachtige wandeling met stevig klimmetje en uitgestrekt uitzicht over het Wanaka meer en de besneeuwde bergtoppen in de verte. We houden het gelukkig droog. We zien atleten de berg aflopen en via een steile rots naar beneden glijden, een Red Bull multisport event is hier bezig. Ideale omgeving waar ze moeten lopen, rapellen, mountainbiken en kayaken. Later op de middag gaan we naar Puzzling World bekend voor zijn grote doolhof en nog wat ruimtes met bizarheden waar de wetten van de natuur op de proef worden gesteld. Het doolhof is een vierkant met op elke hoek een toren. Het doel is de 4 torens te vinden en dan terug tot het startpunt. Veel mensen, groot en klein, die hier verdwaasd rond lopen. Wij doen er een uur over en een grote 3 kilometer. Oef, gelukt! Bij het buitengaan is het dan toch weer beginnen regenen. Wanaka was tof! We komen hier zelfs een keertje Gentenaars tegen ook met een vijfjarige en een driejarige.  Paulina en Evaluna vinden het reuze leuk, en kwetteren erop los onder hun twee.

Op weg naar de West Coast via de Haast Pass drive. Een mooie route met enkele fotostops langs watervallen en canyons. Het is weer een zeer grijze dag met regen. Hoe dichter we bij de kust komen hoe groener het weer wordt, net zoals aan Milford Sound de West Coast Rainforest inclusief de sandflies, these little buggers!

Fotoalbums van locatie «Wanaka»

Fiordland & South Lakes region (43)

20 Januari 2017 | NIEUW-ZEELAND | Nieuw Zeeland | Laatste Aanpassing 20 Januari 2017