Reisverhaal «Singapore »

SINGAPORE | Singapore | 0 Reacties 01 Juli 2017 - Laatste Aanpassing 21 Juli 2017

We hebben een goedkope middagvlucht met Air Asia naar Johor Bahru, en dan gaan we weer met bus 170 de grens over naar Singapore, maar nu dus in tegenovergestelde richting dan 6 weken geleden. De vlucht arriveert mooi op tijd maar dan begint het.

Het lukt ons niet een Grab vast te krijgen van de luchthaven naar het busstation. Het is het einde van de ramadan en dus feestdag waardoor blijkbaar veel moslim chauffeurs niet rijden. Elke keer we een aanvraag doen voor een chauffeur zien we de prijs de hoogte in schieten. Maar we blijven volharden en na een klein uurtje hebben we een Chinese chauffeur gevonden. De rit van meer dan 20km naar het busstation verloopt vlot en snel waardoor we wat tijd terugwinnen. Bus 170 staat klaar en zit goed vol als we vertrekken richting eerste immigratiestation. We zien het gebouw in de verte liggen maar de bus komt tot stilstand, file! Een gigantische file! Het gaat vanaf nu stapvoets vooruit, alhoewel we meer helemaal stil staan. Aan het station moet iedereen uit de bus en in de immigratiehal staat een ware mensenmassa aan te schuiven. Oei Oei! Na lang aanschuiven kunnen we terug op zoek naar onze bus en ook hier heerst een totale chaos van mensen en bussen. Nu moeten we de brug over naar de andere kant van de rivier voor de immigratiedienst into Singapore. De hele brug staat ook compleet vast met auto's en bussen. Het enigste wat vlot rijdt zijn de brommers en het vervoer in tegenovergestelde richting. Allé, we geraken over de brug en weer moeten we eruit met al onze bagage. De immigratiehal staat hier zowaar nog voller dan de eerste. Welke rij kiezen we? Het is een gok, alle rijen lijken eindeloos! Na ongeveer 1,5 uur aanschijven is het aan ons voor de stempel in ons paspoort. Nu nog in de rij wachten om weer op de juiste bus te geraken en dan rijden we eindelijk Singapore binnen. Aan het eerste treinstation loopt de overvolle bus bijna helemaal leeg en keert de rust terug, zowel in de bus als op de weg. Om 15u waren we geland en iets na 21u arriveren we weer aan hotel G. 6 weken geleden duurde dit traject minder dan 2uur. Geen goed idee dus om op een zondag en feestdag van Malaysia naar Singapore te reizen via deze weg.

Paulina is al 6 weken aan het zagen wanneer we nog eens naar USS gaan dus gaan we maar naar USS. Het is maandag en blijkbaar nog één of andere feestdag ivm het einde van de ramadan. Het park is super druk en de wachttijden aan de top attracties lopen op tot bijna 2 uur. Naar aanleiding van "Despicable Me 3" is er een speciale Minion Breakout Party en kan je Minion tattoos laten zetten. Paulina wil graag het podium op met Bratt en de Minions en wint zowel de Minion kwis als de Bratt dance battle. Vicky laat ook haar kunsten zien en wint de bananenwedstrijd waarbij een hele banaan met slagroom zo snel mogelijk naar binnen moet worden gespeeld zonder je handen te gebruiken. Ik wil niet onderdoen en probeer ook de bananenwedstrijd te winnen maar mijn banaan glijdt te veel heen en weer in de slagroom. Lekker maar niet snel genoeg! We gaan uiteindelijk nog 2 keer terug naar USS en gelukkig is de drukte dan weer normaal zodat we de uurtjes voor sluitingstijd van de ene naar de andere attractie kunnen hoppen zonder al te lang aan te schuiven. In het park is er ook een Starbucks waarbij momenteel een 1+1 actie loopt. Mmmmm, frappuccinos!

We gaan 1 dag op verkenning door Chinatown. Leuk maar niet echt authentiek meer. Veel souvenierwinkeltjes en de oude shophouses zijn stijlvol gerestaureerd tot moderne bistros en trendy bars. Er is ook een vrij nieuwe tempel waar een "tooth relic uit Birma" huist en deze is rijkelijk versierd met duizenden buddha beelden, echt zeer mooi! Er is ook een prachtige tuin op het dak. En op de eerste en tweede verdieping heb je een mooie collectie boerka's van over heel Azië.

Als afsluiter gaan we nog eens naar de "Gardens By The Bay" waar Paulina zich nog eens kan uitleven onder de watersproeiers en bijhorende speeltuin. 's Avonds is er weer een nieuwe lichtshow met als thema "flowers" in de super tree grove. Prachtig!

In ons hotel G hebben we deze keer ontbijt inbegrepen, maar het hotel is nu drukker dan de eerste keer dat we hier waren, en dat is ook duidelijk te zien bij het ontbijtbuffet. Chaos! De bediening kan helemaal niet volgen waardoor de gasten er als verloren zielen rondlopen op zoek naar een vrije gedekte tafel en eten wat er zou moeten zijn maar er niet is. Gelukkig kunnen we 's avonds enkele keren heerlijk gaan eten bij Green Dot (remember, onze vegetarische fast food ontdekking) waar de "lion mushroom rendang" mijn absolute favoriet is, zo lekker!

Onze laatste dag hebben we geluk. Op één van onze wandelingen spotten we een affiche van een David Hockney tentoonstelling. En deze start op onze laatste dag hier. Tegen 15u arriveren we en omdat het opening is wordt er een twee uur durende documentaire van David Hockney getoond. Er zit er eentje met de neus tegen het scherm geplakt en bovendien trakteren ze de bezoekers op aardbei taartjes ... If there is heaven, this is close....... De tentoonstelling is een overzicht van zijn vroeger werk. Na afloop komt de dame van de tentoonstelling zich excuseren omdat ze ons niet had gezegd dat er naakt in de documentaire voorkwam. Gelukkig dat Paulina op dat moment niet meer helemaal aan het volgen was. Het blijft een top heer Mister Hockney. Zonder het gepland te hebben was hij een fijne reispartner onderweg.

Nadien maken we nog een fijne wandeling langs de Singapore rivier. Dit is duidelijk expat gebied wanneer we een sports bar passeren vol luidruchtige bier drinkende ozzies met live rugby op TV. Als afsluiter eten we dumplings bij "Din Tai Fung" vooraleer de grab ons afzet aan de luchthaven voor onze nachtvlucht naar Sri Lanka.

Fotoalbums van locatie «Singapore»