Reisverhaal «Belize»

Travelling and discovering Central America. | Belize | 6 Reacties 22 December 2014 - Laatste Aanpassing 22 December 2014

De vlag van Belize werd aangenomen op 21 september 1981, de dag dat Belize onafhankelijk werd. Ze toont het wapen van Belize op een blauwe achtergrond, met aan de boven- en onderkant van de vlag een smalle rode horizontale baan. De vlag is het symbool van de eenheid van Belize. In het wapen staat ook het nationale motto: Sub umbra floreo ("In de schaduw floreer ik").

Belize (vroeger Brits-Honduras) is een onafhankelijk land in Centraal-Amerika - een koninkrijk met als staatshoofd de Britse koningin Elizabeth II - en grenst aan Mexico in het noordwesten en Guatemala in het zuiden en westen. Aan het oosten grenst het aan de Caribische Zee.

In het land worden Engels (officieel), Spaans, Q'eqchi', Mopan, Yucateeks Maya, Plautdietsch en Garifuna gesproken. Het land ligt aan de Caraïbische Zee, en heeft daar een aantal eilanden, waaronder Ambergris Caye, Caye Caulker en de Turneffe-eilanden. De meeste eilanden (maar niet het grootste eiland Ambergris Caye) zijn koraaleilanden. Hier bevindt zich ook het 2 de grootste koraalrif.

Tom, Kiwi, had een kamer in Tulum dus daar had ik mijn spullen de hele dag mogen achterlaten. Samen hebben we nog enkele drankjes genuttigd aangezien ik een nachtbus ging nemen naar Belize. Bedankt voor de toffe tijd :-) Tijd voor afscheid van Mexico...voor even dan toch. (sorry, krijg de foto niet gedraaid :-S)

Mojito met Tom

Om 03Hr00 werden we gewekt door het geroep van de chauffeur: PASAPORTE!! We hadden de grens bereikt met Belize. Iedereen uit de bus, toerist card en 300 Mex pesos afgeven en in ruil een stempel. 100m verder een ander kantoortje binnen voor paspoort- en bagage controle en daarna terug de bus in. Alles heel vlot verlopen dus kunnen we verder naar Belize-city. Na een kort dutje heb ik mijn 1ste impressies van Belize kunnen opdoen. Deze waren toch wel iets anders dan dat ik me had voorgesteld. Heel veel afval, huizen gemaakt van aluminium platen, veel armoede,... Wel te verstaan dat dit dan het duurste land van Centraal Amerika is.

Vanuit het busstation ging ik op zoek naar de Water taxi naar Caye Caulker. Een koppel, Australische en Argentijn die al 4 maanden aan het rondreizen waren, ging ook die kant op dus samen op weg... We moesten een uurtje wachten maar dit was zo om aangezien we een leuke tijd hadden. Na een klein uurtje varen kwamen we aan bij het kleine paradijsje. Wauw, prachtig met het felblauwe water, wit strand, zon, heel vriendelijke mensen,...Hier ingecheckt in de hostel Bella`s. Ik had geluk, er was nog net 1 bed over :-)

Na een kleine installatie was t tijd om het eilandje te verkennen...

De Ca van Caye moet je er wel bij denken ;-)

Ik heb een snorkeltripje geboekt voor de volgende dag. s`Avonds kwam iedereen hier zowat samen om te socializen, pintje drinken,...zo gezellig! En hier kom je echt mensen tegen van de hele wereld, zo zijn er van Finland, Hawaii, USA, Reunion Island,...en toch kent iedereen ons kleine landje :-) dankzij de chocolade en het bier dan toch, haha!

Vandaag een bewolkte dag maar dat kwam goed uit voor een dagje snorkelen. Op onze zeilboot is er geen afdakje dus de wolken zorgen voor de "bescherming" dat we niet zullen verbranden. Met zijn 8-en trokken we er op uit om het koraal, visjes, haaien, roggen, zeeschildpadden,...te bewonderen. Na 45` varen kwamen we aan bij onze 1ste stop. Hier mochten we 45` snorkelen, hier zagen we koraal en vissen in alle soorten en kleuren. Van hier vaarden we een stukje verder naar Hol Chan marine reserve.

Hol Chan Marine reserve

Hier ging de gids mee het water in om ons vissen aan te duiden zodat we enig idee hadden wat we allemaal zagen. De enigste die ik onthouden heb, is de Sergeant Major fish :-) Er was er eentje die niet echt kon zwemmen dus zijn flippers gingen steeds alle kanten uit. We moesten steeds in een groep blijven en terwijl hij weer wat in paniek sloeg en met alles in het wilde weg sloeg, zwom ik er net naast en moest uitwijken. Ik voelde iets aan mijn knie maar dacht dat hij het met zijn flipper was....Hier zagen we zeeschildpadden van op een meter afstand. Ze bleven rustig verder smullen, zwommen naar het oppervlak om te ademen en zwommen weer wat in t rond. Weer terug de boot op en toen zag ik dat mijn knie geschaafd was. Ik liet dit aan onze gids zien en ik had dus het koraal geraakt :-S Hij ging iets halen om het te ontsmetten en de moment dat hij het op mijn knie smeerde, moest ik toch wel even op mijn tanden bijten, AUW!! Een koraal geeft een "giftige" stof af als het aangeraakt wordt en er zijn 2 manieren om dit te ontsmetten, eerst en vooral azijn en de 2de manier is urine. Onze 3de en laatste stop was in het Shark Ray Alley. Hier gingen we tussen de roggen, vissen en haaien snorkelen :-) Deze zagen we weer van heel dichtbij. Ik had een onderwater kodak mee en hoop dat mijn foto`s gelukt zijn...Tijdens onze 1ste stop hadden we 3 kreeften gevangen, deze werden direct klaargemaakt voor in de ceviche. Voor mij een apart bekertje zonder kreeft en garnaaltjes... Nu was er enkel nog de terugvaart en hierbij kregen we een "Captain Ian`s cocktail" met ceviche en tortilla`s en natuurlijk reggae op de achtergrond. Het was een mooie afsluiter van een weeral mooie dag. Ik heb deze uitstap met E-Z Boys gedaan, een echte aanrader. Een hele dag met water, fruit, lunch (naar keuze), 3 stops, materiaal, toffe en zeer behulpzame gids! (160 B$=80 US $)

De volgende ochtend was het tijd om het eiland te verlaten dus met de water taxi naar Belize City om de bus te nemen naar San Ignacio. Er stond al een lange rij aan te schuiven voor die bus en op t moment dat het hek open gaat, is t duwen, trekken, sleuren met je hele gewicht om een plaatsje te bemachtigen :-) Hier kom je er dus niet met je vriendelijkheid... De bussen zijn al 10-tallen jaren oud maar rijden nog goed en het comfort is te vergelijken met onze kaki ABL bussen :-) In San Ignacio heb ik weer een bedje genomen bij Bella`s, dit keer voor 3 nachten. Na wat informeren bij verschillende travel agencies heb ik de ATM toer geboekt bij Pacz Tours. De prijzen zijn overal hetzelfde dus eigenlijk maakt t niet uit bij wie je boekt.

ATM staat niet voor Automated Teller Machine oftewel de flappentap maar wel voor Actun Tunichil Muknal. Dit wel zeggen: Cave of the Crystal Sepulchre.

Hier volgden we het pad dat genomen werd door de Maya-bevolking meer dan een millennium geleden tot diep in de tunnels van Actun Tunichil Muknal Cave, een van de meest verbazingwekkende archeologische vindplaatsen in de wereld. Lang geleden was het vermoedelijk een portaal naar een andere wereld, de Maya's noemde deze plaats Xibalba, plaats van de angst of de hel en regelmatig uitgevoerde offers van menselijke slachtoffer rituelen in de vele kamers. Vandaag zijn er 14 bekend, skeletresten die precies liggen waar ze waren en samen met enkele keramiek en kookpotten artefacten. Een van de beroemdste overblijfselen is dat van een tienermeisje "de Crystal Maiden" genoemd en in de grot is het skelet perfect bewaard gebleven.

Om te beginnen was er een korte wandeling door de jungle van 45` waardoor we 3 keer de rivier moesten oversteken. De 1ste keer kwam het water tot aan mijn middel, lekker verfrissend :-) De andere keren was het tot aan de knieën en enkels. Tijdens deze tocht hadden we onze kleidj en schoenen aan. Aangekomen aan de inkom van de grot moesten we alles achterlaten en deden we onze helm met petzl (hoofdlamp) op.

Ingang ATM

Dit is de ingang en het eerste stukje werd al zwemmend overbrugd :-) De rest van onze toer was afwisselend met wandelen met het water tot aan de enkels, knieën, ons middel, beetje rots klimmen, speleo,...onderweg stopten we vaak om uitleg te krijgen en prachtige stalagtieten, stalagmieten, pilaren en andere vormen van rotsvormingen te bewonderen.

Een stalagmiet is een druipsteenpilaar van calciet die vanaf de grond omhoog gegroeid is. Stalagmieten komen voornamelijk voor in druipsteengrotten. Het water dat uit de stalactieten druipt, valt op de vloer. Door de schok slaat het calciet in het water neer en de rest vloeit weg of verdampt. Dit proces herhaalt zich en na verloop van tijd is een opwaarts groeiende pendant van een stalactiet ontstaan. Stalagtieten zijn het omgekeerde. Pilaren zijn het resultaat als een stalagmiet zich met een stalagtiet verbindt. De Maya`s geloofden dat ze via deze pilaren naar de hemel toe konden.

Kodaks zijn sinds 2 jaar verboden mee te nemen aangezien er al vele toeristen deze hebben laten vallen op de artifacts en deze stuk gegaan zijn. (Ik heb wel foto`s van de reisgids gekregen)

Op een bepaald moment waar er her en der kookpotten liggen, is het tijd om de schoenen uit te doen en zo verder naar de top te klauteren. Dus een blotevoetenpad zat er ook bij :-)

Toen wij de top van de grot bereikt hadden, kwamen we bij de Cristal Maiden terecht. Is echt ongelooflijk hoe onaangetast dit hier nog ligt.

Nu dezelfde weg terug en eenmaal terug bij onze rugzakken konden we onze lekkere lunch opeten en konden we weer verder door de jungle en de rivier naar onze shuttle.

Vanavond heerlijke tapenadas van de streetfood gegeten. Hier PZ ontmoet, dit is een typisch rasta kerel waar iedereen waarschijnlijk schrik van krijgt moest je hem ontmoeten op straat...maar dit is alles behalve!! We zijn met hem naar een cafeetje gegaan en enkele biertjes gedronken terwijl hij wat vertelde over het leven in Belize. Na weeral een fantastische dag zalig in slaap gevallen.

Mijn laatste dagje San Ignacio dus ook Belize is een ontspannend dagje dat bestaat uit wat rondhangen, luieren in de hangmat, mijn blog aanvullen en mijn 1ste geocache :-)

De geocache lag zo`n 3km uit het stadje maar is weer wel leuk om ook daar eens een kijkje te nemen ipv altijd gewoon door het centrum te slenteren. De cache ligt bij Felize, een toergids. Aangekomen werd ik hartelijk verwelkomd. Felize maakt ook kunstwerkjes met hout en sieraadjes om aan de toeristen te verkopen die hij rondleidt. Mijn naam op het blaadje vermeld en zo kan ik deze straks loggen, yoehoe. Hij toonde me nog een mooi uitzicht over de stad en daarna terug gewandeld. Het is echt ongelooflijk hoe vriendelijk iedereen is. Tijdens het wandelen roept iedereen "Good day, hello nice lady, how are you,... je loopt hier gewoon altijd goed gezind rond want deze kleine dingen maken het allemaal zo aangenaam: de vriendelijke mensen, vrolijke muziek, het zonneke,... Hierdoor moet ik mijn 1ste mening over Belize toch herzien. Het Westelijke gedeelte dat ik bezocht heb, is trouwens ook veel properder dan de regio rond de grens met Mexico en Belize City. Met momenten kun je zelfs niet geloven dat het nog bestaat dat de mensen zomaar zo vriendelijk zijn...

Tot de volgende :-)

X.

Fotoalbums van Belize

ATM cave (22)

22 December 2014 | Travelling and discovering Central America. | Belize | Laatste Aanpassing 30 December 2014

•  6005619
  • Ingang
  • Christel Maiden
  • Al zwemmend de grot binnen

San Ignacio (3)

21 December 2014 | Travelling and discovering Central America. | Belize | Laatste Aanpassing 30 December 2014

• De chichken bus
  • San Ignacio
  • Heerlijk vers fruit op de dagelijkse markt

Caye Caulker (10)

19 December 2014 | Travelling and discovering Central America. | Belize | Laatste Aanpassing 30 December 2014

• Vanop een terrasje
  • Adios Caye Caulker
  • Land in zicht...
  • Op zee

sonja Amaai Wendy, dat klinkt allemaal fantastisch, leuk, mooi, interessant en super!! Vele groetjes uit Assebroek :) Geplaatst op 23 December 2014
Marie-Paule Ruyssen Excuus. Toj oolal moest het natuurlijk zijn. Geplaatst op 23 December 2014
Marie-Paule Ruyssen Wendy zeg nou maar gewoon dat de foto helemaal niet gedraaid moet worden. De oplettende kijkertjes zien ook wel dat jullie geen spa rood achteroverslaan. Salud Geplaatst op 23 December 2014
marian heel leuk om je blog te lezen, ben precies een beetje mee op reis :-) Maar al dat mooie, vriendelijke, lekkere, ontspannende, avontuurlijke,.. ga jij nog wel willen terugkeren??? Blote voetenpad.. 't was hier in België al een ervaring, kan me voorstellen dat't daar bij jou nog 1000x meer was. Blijf genieten en blijf vooral bloggen :-) Vele groetjes vanuit het grauwe België XXX And MERRY Xmas! Geplaatst op 23 December 2014
Klaas Amai Wendy zo te lezen heb je het wel naar je zin ginder leuke mensen dat je tegenkomt enz alle fijne feesten ginder en hou je goed he Gtz Geplaatst op 23 December 2014
Wouter je hebt je wel al goed geamuseerd é. hoop dat de rest van de trip ook zo leuk is. hebben ze dan uiteindelijk je knie met urine ontsmet?? :) Geplaatst op 23 December 2014