Reisverhaal «Kreta»

Kreta... | Griekenland | 1 Reacties 28 September 2019 - Laatste Aanpassing 27 Februari 2020

Ondertussen zijn we half september en staat er ons een verlof naar Kreta te wachten. Dit keer worden we vergezeld door Diana en Eric (mijn schoonouders).

Bij aankomst worden we met de bus naar het hotel gevoerd en jammer genoeg is het al donker en kunnen we niets meer zien van de omgeving…maar die zullen we dan wel ontdekken tijdens ons verblijf.

We huren een auto zodat we alle vrijheid hebben en rijden dan ook meteen naar Knossos. Hier bezoeken we de overblijfselen van een Minoïsch paleis dat vermoedelijk zo’n 4 000 jaar oud is.

Nadat we de site rond gewandeld hadden, was het tijd voor een lekkere lokale lunch. Van hieruit zijn we door gereden naar Heraklion om Koulès te gaan bezichtigen.

Na een wandeling door de jachthaven komen we aan bij het fort waar nog steeds Middeleeuwse kanonskogels liggen opgeslagen achter de dikke muren. Op het dak heb je een volledig 360 graden zicht en onder het fort loopt een geheime gang die gebruikt werd om te vluchten en om de vijand te verrassen. Wanneer de Turken later over Kreta heersten, werd het gebruikt als gevangenis.

Nog een terrasje en dan is het al weer tijd om stilaan terug naar het hotel te keren waar we dit mooi uitzicht hadden vanop de kamer.

Na een super de luxe ontbijt buffet stapten we de auto in en gidsten ik Jerry naar Kournas. Hier gaan we naar het meer en laten Diana en ik ons rond waterfietsen door de mannen. Zo kunnen we het wel goed hebben ;-)

Wanneer we bijna aan de overkant zijn, wordt het water helderder en hemelsblauw…de mannen hebben wat rust nodig maar geven dit natuurlijk niet toe dus dobberen we eventjes rond. Opeens zijn we omringd door verschillende vissen qua kleur en grootte. Wat mooi om te zien.

De volgende halte is de archeologische site van Aptera. Deze ligt op een heuvel in de baai van Souda waarop we op een mooi uitzicht getrakteerd werden.

Wanneer we bij de site aankomen, blijkt dit tot onze grote verbazing op dinsdag gesloten te zijn…en laat het nu net dinsdag zijn :-( We wandelen er een beetje rond en zien er toch enkele restanten en dit mooie fort vanop een afstandje.

We rijden terug naar de kust om te lunchen en maken er een strandwandeling.

Aangezien we hier met heerlijke temperaturen zitten, kunnen we een kleine afkoeling wel gebruiken en gaan we de grot van Melidoni bezoeken.

Op 3 oktober 1823 werden hier 370 dorpsbewoners op een verschrikkelijke manier gedood. Ze hadden zich in de grot verstopt om niet overgeleverd te worden aan de Turken maar werden levend in de grot verbrand. De beenderen van de slachtoffers zijn naar een mausoleum in de eerste zaal, De Heldenzaal, overgebracht.

Eenmaal buiten konden we weer genieten van de warmte, een lekker drankje en een mooi uitzicht op het platte land.

Vandaag is het Diana’s verjaardag en dit mag gezien worden ;-)

Vandaag staat Chania op het programma waar we eerst een klein scheepvaart museum bezoeken. Dit is gelegen bij de haven en slenteren langs de bootjes…

Daarna zigzaggen we door de straatjes waar het ene souvenir winkeltje tegen het andere ligt. Van al dat slenteren krijgen we toch weer een beetje honger en kiezen we er een leuk restaurantje uit.

’s Avonds in het restaurant wordt Diana verrast met een flesje bubbels, een verjaardagstaart en wordt er voor haar gezongen. Wat een leuke attentie van het hotel :-)

Vandaag doen we het wat rustiger aan want tot nu toe zijn de dagen al goed gevuld geweest en vakantie is ook een beetje rusten he ;-) We wandelen rond op het domein van het hotel, lezen wat aan het zwembad en genieten gewoon eventjes van het niets doen.

Ietsje na de middag rijden we naar Panormos om te gaan lunchen en wandelen een beetje door dit klein gezellig dorpje. Na het wandelen kunnen we al wel een lekker aperitiefje gebruiken en genieten hier van het uitzicht op de haven en zo is er bijna weer een dag gepasseerd.

We rijden vandaag de bergen in naar Eleftherna, een traditioneel dorpje midden in de weelderige natuur. Hier bezoeken we eerst een museum waar we wat wijzer worden over de geschiedenis van Kreta. Van hieruit gaan we Orthi Petra Cemetry bezoeken wat deel uitmaakt van de immens grote site. Hier liggen verschillende overblijfselen van gecremeerde gevangenen en vrouwen met hun offers.

In een typisch Grieks restaurantje op een heuvel met prachtig uitzicht genieten we van een lekkere salade en slingeren we op ons gemakske weer de bergen af om daarna nog na te genieten van de laatste zonnestralen aan het zwembad.

Onze voorlaatste dag trekken we naar Georgioupoli, ook de baai van de 21 maagden genoemd.

Dit na een tragisch ongeval in 1972 waarbij 21 meisjes verdronken nadat hun boot kapseisde en ze in de visnetten verstrikt geraakten. Ter ere van hen hebben ze hier een mooie gedenkplaats gemaakt.

Voor onze laatste bezienswaardigheid rijden we de bergen terug in om het Arkadi klooster te bezoeken.

Hier stierven honderden verzetstrijders, vrouwen en kinderen tijdens de strijd voor onafhankelijkheid. Het heeft dan ook een grote rol gespeeld in de onafhankelijkheidsstrijd van de Kretenzers tegen de Turken. Het klooster wordt tegenwoordig nog steeds bewoond door Grieks-Orthodoxe monniken. Niet alleen bewoond maar ook prachtig onderhouden.

En zoals alle mooie liedjes komt er ook aan dit verlof weer een einde…maar hebben we er ook weer prachtige herinneringen bij :-)

Hierbij wil ik Diana en Eric nogmaals hartelijk bedanken voor jullie fijn gezelschap en deze leuk reis!