Reisverhaal «Rondje Zeeland zeilen»

Rondje Zeeland | Nederland | 1 Reacties 15 April 2019 - Laatste Aanpassing 04 Oktober 2019

We zijn een maandje verder en het is tijd om een zeil tripje te maken :-)

Deze keer wordt het een “Rondje Zeeland” vanuit Zeebrugge.

Zelfde ritueel als ons vorig weekendje, dag ervoor al naar ’t Zeetje en ’s morgens naar de haven om te ontdekken welke boot ons drijvend huisje wordt voor een weekje en met wie we deze zullen delen. Deze keer zijn we met 6 en zullen we met de Dakiri, Sun Oddyssey 389, gaan varen.

Ook hier moet er eerst nog gewinkeld worden dus ga ik mee om lekkers te gaan halen zodat onze buikjes goed gevuld blijven. Na wat uitleg over de boot en de tocht die we vandaag zullen maken, hebben we er zin in om te vertrekken. De weergoden zijn ons goed gezind, er staat een goed windje en de zon is ook van de partij.

Aangezien we vandaag niet meer in Zeeland zullen geraken aangezien we tegen de stroming in moeten varen, zeilen we naar Cadzand en daar keren we terug om terug in Zeebrugge te overnachten. De zeilen worden gehesen en we varen de haven uit…Ieder om beurt neemt het roer over en voeren we verschillende manoeuvres uit. Na een tijdje wordt het me te veel en hang ik overboord :-( Ik probeer me zoveel mogelijk op de horizon te concentreren maar dit helpt niet…Ondertussen probeer ik op het dek wat te slapen. Dit is altijd mijn manier om me niet zo ellendig te moeten voelen. Na enkele uren zetten we koers terug richting de haven. Wat ben ik blij dit te horen!! We zetten Dakiri mooi in haar box en ik kan bekomen van mijn 1ste “zeil”-dagje. Of toch nadat ik met de schuurborstel mijn ontbijt van de spiegel heb geschrobd…

Tijd voor een aperitief en gezellig gekeuvel waarbij ook de plannen voor de volgende dag worden besproken. We moeten er vroeg uit om van de stroming te kunnen profiteren die ons naar Zeeland zal brengen. Na een goed ontbijt zijn we er weer klaar voor en zijn we weg. Ik begin aan het roer om te voorkomen dat ik weer snel overboord ga moeten hangen…Dit helpt natuurlijk maar ook maar tot op een bepaald moment en dan geef ik zowel het roer als mijn ontbijt over ;-) Ik zet me weer in mijn hoekje en probeer me te focussen afgewisseld met wat te slapen. Even later neem ik het roer weer over om mijn gedachten te verzetten en bezig te zijn. We passeren Cadzand en Breskens waar we ‘oversteken’ naar Vlissingen. Stilaan begin ik me beter te voelen en is het ook wat kalmer dus kan ik ook weer terug genieten. In Vlissingen gaan we het kanaal op dat ons naar onze bestemming, Veere, zal brengen. Hier nemen we onze eerste sluis, spannend ;-) Daarna volgen er enkele bruggen en hier bestaat er ook een groene golf. We hebben goed kunnen zeilen tot hier dus zijn we een klein uurtje te vroeg dus meren we even aan. Zoals voorzien gaat de brug op het voorziene uur open, starten we de motor en varen we rustig verder. De volgende brug gaat ook open als we daar toekomen en kunnen stilaan verder varen. We krijgen mooie natuur rondom ons te zien en passeren enkele dorpjes. Ik installeer me van voor op het dek om te genieten van de zonnestraaltjes en ook gewoon van de omgeving.

Bij de volgende brug gaat er iets verkeerd…we komen aan maar om een of andere reden gaat de brug niet open. We wachten maar er gebeurt niets wat resulteert in een kwartiertje vertraging. Op zich niks mis mee maar zo missen we onze groen golf en moeten we bij de volgende brug bijna 2 uur wachten.

Dit was dan ook de laatste brug die we moesten nemen vandaag en kunnen we verder naar Veere waar we enkel nog een sluis door moeten.

Veere is een gezellig en pittoresk dorpje met dan ook maar een klein haventje en door de opgelopen vertraging hopen we dan ook dat er nog een plekje vrij is voor ons. We varen binnen en we hebben geluk. We kunnen er nog net bij ;-)

We maken een wandelingetje door het dorpje en daarna is het tijd om lekker te aperitieven :-)

We staan weer op tijd op, nemen een goed ontbijtje, vullen de watertank bij en zo is Dakiri en haar bemanning klaar om te vertrekken. Het is windstil en er hangt mist boven het Veerse Meer. Dit heeft ook wel iets speciaal…maar spijtig genoeg moeten we verder op motor. Hier en daar klaart de mist wat op maar het overgrote deel varen we in de mist. Dankzij de betonningsboeien (rode en groene boeien) blijven we veilig in de vaargeul varen.

In de verte zien we de Zeelandbrug opdoemen waar we door moeten.

Onze proviand is al goed geslonken dus wordt er opnieuw een lijstje gemaakt en leggen we in Zierikzee aan. Hier gaan we met zijn allen naar de winkel en maken we meteen ook een klein wandelingetje door het dorpscentrum.

Alle inkopen worden weg gelegd en we kunnen weer verder. Van hieruit steken we over om in de haven van Roompot Kamperland te gaan overnachten. Nog steeds hangt er een sluier van mist en is het windstil dus kunnen we jammer genoeg vandaag niet zeilen.

Vanavond zijn Jerry en ik degenen die voor een lekkere maaltijd zullen zorgen. Het worden wraps met kip en groentjes: makkelijk, gezond, snel klaar en heerlijk ;-)

We zijn het gewend om vroeg op te staan maar de volgende ochtend vertrekken we al omstreeks half 6, dit om de stroming mee te hebben en om op het juiste uur bij Neeltje Jans de sluis direct te kunnen doorvaren. Als beloning krijgen we een prachtige zonsopgang te zien.

We zitten terug op de Noordzee en ik hoop dat we vandaag kunnen zeilen. Stilaan begint de wind op te komen en strijken we de zeilen, whoohoo! Het gaat allemaal prima en na een tijdje komen we bij de vaargeul van de Schelde waar de grote schepen passeren…van hen blijven we wel uit de buurt. We blijven hier een tijdje “rondjes” varen omdat we anders al vrij vroeg in de volgende haven zullen aankomen en we zijn hier tenslotte om te zeilen. Nu dat we wind hebben ;-) In de late namiddag meren we aan in Breskens waar we eerst de beentjes gaan strekken en wat gaan rond wandelen.

Ook krijgen we hier een fantastische zonsondergang voorgeschoteld.

Het is onze laatste avond dus gaan we dineren in de haven. Het wordt wederom een gezellige avond en hebben er heerlijk gegeten.

Zoals altijd worden de stroming tabellen geraadpleegd en aan de hand daarvan varen we terug naar ons eindpunt, Zeebrugge. Er staat een goede wind en we kunnen zalig zeilen. Ik haal het snelheidsrecord met 8.2 Knopen en daar kunnen de mannen niet goed tegen natuurlijk, haha! Ze proberen het te overtreffen maar geraken er niet over. Hoe verder we de Zee op gaan, hoe woeliger het natuurlijk weer wordt…en ja, je hoort me al afkomen. Na een tijdje verlies ik deze strijd tegen de natuur wel. Wanneer we na enige tijd zeilen de haven in zicht krijgen, word ik stiekem weeral blij. De lichten staan op rood en mogen we dus niet direct binnen varen, moeten we nog een beetje laveren en wachten tot we binnen mogen. Het is wel een zalig weertje dus proberen we te genieten want het einde is weeral in zicht…

Dakiri moet bij terugkomst eerst getankt en gepoetst worden. Daarna wordt de bagage afgeladen en laten we haar weer propertjes achter voor de volgende.

Op het gezellige terras in de haven heffen we het glas nog eens met zijn allen en kijken we tevreden terug op ons reisje :-)

Das Nog heel even en we zijn weer weg. Joehoe! Sint-Maarten here we come... Geplaatst op 15 Oktober 2019