Zuid-Afrika

nadien

05 September 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 20 November 2016

De reis was boeiend en is verrassend goed meegevallen. Nu wordt er volop gewerkt aan een uitgebreid reisverslag en er wordt een keuze gemaakt uit de meer dan 3000 foto's. Binnen enkele weken verschijnen hier dan een selectie foto's. Dus nog even geduld...

Dag 25

25 Augustus 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

We zijn goed en wel in de lucht en dus proberen we wat te soezen. Dat lukt niet zo goed, vooral daar we rond 3.00 uur in de nacht non een warme maaltijd voorgeschoteld krijgen Rond 8.30 uur landen we in Zaventem. We moeten nogal lang wachten op rugzakken en die zijn inderdaad kletsnat.Intussen is he...

Dag 24

13 Augustus 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

Onze vlucht naar Addis Ababa is pas om 14.20 uur, dus kunnen we uitslapen. Na een gezond ontbijt gaan we onze bagage inpakken, voor de laatste keer. We kunnen hier niks meer doen, behalve nog eens wandelen tot het punt waar we gisteren met de fiets zijn gestopt, hier heb je ook het beste uitzicht op...

Dag 23

12 Augustus 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

Van thuis hadden we reeds de Full Day Biking Tour geboekt, met de fiets door Soweto leek ons wel een schitterende manier om dit stadsgedeelte te verkennen. Met een gids kom je op plaatsen waar je als gewone toerist niet komt. Bovendien is heel wat veiliger en kom je nog eens wat te weten. Die Biking...

Dag 22

11 Augustus 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

Om 5.30 uur zijn we uit de veren, we hebben een zeer lange rit te gaan en de auto moet op tijd afgeleverd worden in Johannesburg. Vandaag is het weer typisch Lesotho-weer: het regent. Het verkeer verloopt redelijk vlot tot Maseru, daar belanden we in het spitsuur en gaat het maar traag vooruit. Aan ...

Dag 18

07 Augustus 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

Vandaag willen we de Tugela Gorge Walk doen, door de gorge naar de Tugela Falls. Naar het schijnt een ongelooflijk mooie tocht, ware het niet dat er deze tijd van het jaar geen water in de waterval stroomt. Rond 9.00 uur beginnen we er aan, deze wandeling is niet zo steil bergop als die van gisteren...

Dag 17

06 Augustus 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

.We gaan vroeg ontbijten in het restaurant. Bij de telefonische reservatie werd nochtans gezegd dat het kamp self catering was, wat dus niet helemaal klopt. Voor we vertrekken naar Thendele doen we nog een wandeling naar Mushroom Rock. We rijden naar de Hikers’s parking, daar kunnen we de auto in de...

Dag 16

05 Augustus 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

Het is nog vroeg en het verkeer is dan ook veel minder druk dan gisteravond. We vinden gemakkelijk de weg naar de N3, richting noorden. De borden vermelden dat die richting Harrismith gaat, maar zo ver moeten wij niet.We passeren een paar plaatsen met namen als Nottingham Road, Rosetta, en Mooirivie...

Dag 15

04 Augustus 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

De gidsen kennen de bush en de dieren heel goed, de olifanten hebben inderdaad vannacht huisgehouden in het kamp. Het was nogal beangstigend om te horen hoe ze op enkele meters van de tent aan het snuffelen waren en je beseft dat ze straks misschien even zullen willen weten wat er in die tent zit. M...

Dag 14

03 Augustus 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

Vannacht hebben we heel wat beter geslapen dan gisteren. We krijgen hetzelfde ontbijt als gisteren en wat later dan gepland gaan we op stap. Opnieuw gaan we meteen de rivier over en bergop. Zelfs zo vroeg is het al warm. We gaan alsmaar hoger en hoger, de zon schijnt onbarmhartig en iedereen heeft h...

Dag 13

02 Augustus 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

De nachten zijn hier zeer koud, een extra deken en bedsokken zijn geen overbodige luxe. Van zodra het licht wordt staan we op en maken we ons klaar voor de trek van vandaag. Het ontbijt bestaat uit fruitsap, muesli met yoghurt, koekjes, koffie, en natuurlijk de onvermijdelijke eieren en spek. Weer k...

Dag 12

01 Augustus 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

Vandaag kunnen we het wat rustiger aan doen, dus hebben we het ontbijt om 8uOO gevraagd. Uiteindelijk ontbijten we om 8u45. Tijd is hier zeer relatief.Er volgt een uitbundig afscheid en als aandenken krijgen we elk een handgemaakt armbandje.We rijden terug naar Riverview en na wat geharrewar door sl...

Dag 11

31 Juli 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

Het internet via de desktop computers werkt weeral niet, dus kopen we WiFi-time. Na het bijwerken van de blog checken we uit en rijden richting Indische Oceaan.Aan de parking van de Main Beach kan je allerlei stoffen kopen. We neuzen eens rond en lopen dan richting strand. Daar zijn twee jonge kunst...

Dag 10

30 Juli 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

Na het ontbijt besluiten we om door iSimangalaliso Wetland Park St. Lucia met de auto te rijden. De kaart die we hebben gekocht in het B&B, zal goed van pas komen. We betalen 80,00 Rand ingang en 45,00 Rand voor de auto. De kust ten noorden van Richards Bay vormt een scherp contrast met de sterk...

Dag 9

29 Juli 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

We ontbijten in de eetkamer om 6.30 uur en laden onze bagage in de auto. Een bezorgde gastvrouw vraagt ons om een sms’je kunnen sturen als we veilig in St.Lucia zijn aangekomen.Een uur later zijn we weg op de MR3, richting Manzini. De lucht ziet zwart en bewolkt, vannacht heeft het geregend. Gelukki...

Dag 6

26 Juli 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

Van Lower Sabie naar de uitgang van Crocodile Bridge Gate is het een kilometer of 35, we kiezen voor het verharde parcours want we willen zo ver mogelijk in Swaziland geraken vandaag. We zijn pas een half uurtje weg of we bemerken een neushoorn aan de rand van de weg. Deze staat veel dichter dan die...

Dag 5

25 Juli 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

Terwijl we genieten van suikerbrood met chocoladestukjes en koffie, worden we verrast met een schitterende zonsopgang. Het is nu 7u30 en na een tankbeurt beginnen we aan een rit van bijna 150 km. Van op de brug over de Olifants Rivier, zien we een prachtige reiger in het water staan. En even verder ...

Dag 4

24 Juli 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

Als we opstaan rond 6.30 uur, is het zo koud in de tent dat we onze adem zien vliegen. We ontbijten op het terras en genieten van de zonsopgang. We hebben een hele rit voor de boeg vandaag, naar Olifants dat ongeveer 100 km noordwaarts ligt. Rond 7.30 uur vertrekken we. Dat is nogal vroeg maar we ho...

Dag 3

23 Juli 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

Om op de bodem van de canyon te raken, moeten we in een boog omrijden. Eerst noordwaarts tot in Dublin en daarna westwaarts naar Hoedspruit. De steile rechte wand maakt het immers onmogelijk om een weg aan te leggen rechtstreeks naar het Krugerpark.. De rit biedt spectaculaire uitzichten op de Escar...

Dag 2

22 Juli 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

Het ontbijt is copieus: spek, eieren, worstjes, fish sticks, gebakken champignons. Daarbij ook nog toast, vers fruitsap en (oplos)koffie. Het landschap langs de N4 is eerst redelijk vlak, en daarna golvend grasland dat overgaat in de Mpumalanga Drakensbergen, beter bekend als het Escarpment. In Belf...

Dag 1

21 Juli 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 25 Januari 2015

De lange saaie vlucht hebben we allebei overbrugt met wat muziek. Van slapen is er weinig in huis gekomen, we zijn dan ook doodmoe als de lichten aanfloepen rond 4.00 uur. We krijgen een nat doekje om ons wat op te frissen, tenminste degene die wakker zijn geworden. Nog een bekertje fruitsap en een ...

de dag vooraf

19 Juli 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 20 November 2016

Morgen vertrekken we. De rugzakken staan reeds klaar, wat we vergeten hebben kopen we ginder. Ondertussen hebben we de paspoorten ontvangen ( reeds na één week) en de rekening voor de inentingen: dat viel tegen: ongeveer 150 € p.p. voor hepatitis, typhus en gele koorts.Gelukkig bieden de eerste en d...

reispassen

25 Juni 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 20 November 2016

Gisteren de reispassen en internationaal rijbewijs aangevraagd. Het rijbewijs ging vlot: een kwartiertje wachten en het was klaar (21 euro per stuk). De reispassen bestellen ging minder vlot. Rita mocht al direct terug naar de fotograaf wegens foto niet recent genoeg, hoewel ze er nog precies hetzel...

wat vooraf ging

22 Juni 2014 | Zuid-Afrika | Laatste Aanpassing 20 November 2016

Oktober verleden jaar werden de vliegtuigtickets naar Johannesburg, via Ethiopië, aangekocht. Het is de bedoeling rond te reizen in het oosten van Zuid-Afrika: van Johannesburg richting Krugerpark, daarna door Swaziland naar Santa-Lucia en het Hluhluwe natuurpark om via de Drakensbergen in Lesotho t...